Prudký rast cien akcií firiem spojených s témou umelej inteligencie v posledných mesiacoch pripomína pokročilú fázu nafukovania technologickej bubliny z konca 90. rokov. Vtedajšia situácia sa ale od tej súčasnej podstatne líši.
Technologický index Nasdaq 100 si minulý rok pripísal 54 percent a v tomto roku zatiaľ stúpa o ďalších šesť percent. Enormný rast technologických akcií v prirovnaní s rastom akcií pred prudkým pádom v roku 2000, stále naznačuje, že akcie ešte nie sú na kraji útesu.
Nasdaq 100 zahŕňa najväčšie technologické tituly v USA. V 90. rokoch išlo o najhorúcejší akciový benchmark. V roku 1995 a 1996 rástol zhodne po 42 percent, a posledné dva roky pred krachom už prudko vystrelil o 85, resp. 102 percent za rok. Tieto čísla znamenajú, že na vrchole technologickej bubliny Nasdaq 100 vykazoval štvorročné kumulované zhodnotenie o bezmála 700 percent. Vo februári 2024 je štvorročné kumulované zhodnotenie indexu okolo 100 percent, čo je úroveň, ktorá sa od roku 2013 príliš nemení. K bubline porovnateľnej s tou pred štvrťstoročím má teda technologický index v USA ešte pomerne ďaleko.
Podsegment v technologickom indexe, ktorý sa vezie na vlne AI, tiež ešte nevykazuje znaky extrému. Trojmesačná zmena cien akcií v odvetví polovodičov nie je nijako prepálená. Horúcim tovarom v rámci témy AI sú jednoznačne akcie firiem vyrábajúcich čipy. Trojmesačná zmena akciového kurzu polovodičového sektorového indexu dosahuje 45 percent. V čase vrcholiacej technologickej bubliny na konci 90. rokov najhorúcejšie odvetvie (internetové firmy) dosahovalo trojmesačný rast akcií cez 250 percent.
Skeptickí investori hľadajú tvár bubliny v bezprecedentnom raste akcií Nvidie. Vyzerá to tak, že sa do nich naviezli bezhlavo malí aj veľkí investori, ale pohľad do účtovníctva hovorí o niečom inom, ako o euforickej bubline.
Warren Buffett sa obáva, že rast jeho impéria už nebude pokračovať takým tempom ako doteraz
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?