Cezhraničná platba do krajín Európskeho hospodárskeho priestoru má byť taká drahá, ako „zodpovedajúca“ vnútroštátna platba. Aká to je? Zdá sa, že ani slovenské banky to presne nevedia. Alebo nechcú vedieť, veď exaktne to v nariadení napísané nie je.

Rovnaké nerovnaké

Európski zákonodarcovia naznačili, že „zodpovedajúcu“ domácu transakciu majú banky hľadať podľa viacerých kritérií. Nie len podľa toho, akým spôsobom klient pokyn zadá. Či cez pobočku, alebo internet, či chce platbu normálnu, alebo zrýchlenú. Ale porovnávať by mali aj v závislosti od toho, aký je vzťah poskytovateľa ku klientovi a akú úroveň služieb mu banka poskytuje. A to väčšina slovenských bankových domov nerobí.

Väčšina klientov totiž naskočila na balíkový spôsob spoplatňovania. Platia jednu cenu za viac nadefinovaných služieb. A takmer v každom balíku – v tých drahších určite – je aj poplatok za jednorazový prevod. Väčšinou zadávaný elektronicky.

Aj klient s balíkom služieb by mal realizovať cezhraničný prevod za rovnakých podmienok ako domáci. Ak ho robí cez internetové kanály, mal by ho mať v rámci balíka bez dodatočných poplatkov. No mnohé slovenské ústavy v sadzobníku spresňujú, že sa jedná len o prevod tuzemský. A europlatby spoplatňujú podľa domácich „nezabalených“ poplatkov. Teda pár centami navrch.

Bruselu sa nepozdáva

Podľa Bruselu to ale nie je v poriadku. Stačila sťažnosť jediného klienta ČSOB, aby sa európski úradníci podujali hájiť európske pravidlá. Slovenská centrálna banka potvrdila, že v súvislosti s nariadením o cezhraničných platbách „dostala sprostredkovaný podnet, ktorým sa zaoberá“. No preverovanie zatiaľ nie je ukončené, prezradila hovorkyňa centrálnej banky Jana Kováčová.

ČSOB si myslí, že koná v súlade so zákonom. „ČSOB poskytla Národnej banke Slovenska stanovisko v danej veci,“ reagovala hovorkyňa Zuzana Francúzová. Hoci sa európski úradníci opreli iba do ČSOB, nie je v tom sama. Slovenská sporiteľňa, UniCredit bank či Dexia banka tiež obmedzujú balíky len na tuzemské bezhotovostné platby.

VÚB banka a Tatra banka majú pravidlá nastavené presne podľa európskych pravidiel. VÚB banka ponúkala v cene každého konta „poplatky za platby realizované jednorazovo prostredníctvom nonstop bankingu“, z čoho nebolo jasné, o aké platby ide. Operatívne ale banka koncom januára v cenníku spresnila, že sú to tuzemské aj cezhraničné regulované platby.

Tatra banka do nového balíka, ktorý ponúka od novembra, zahrnula neobmedzený počet „automatizovaných transakcií“. Podľa sadzobníka sem patria aj osobitne regulované cezhraničné prevody cez Internet banking. Ostatné banky v sadzobníkoch nespresňujú, ako ďaleko možno peniaze v rámci balíka posielať.

Internetová mBank zatiaľ zahraničné prevody neposkytuje. Niekoľko sľubovaných termínov už banka premeškala. No podľa aktuálneho stanoviska hovorcu Mateja Kubinca plánuje banka prvú fázu - prevody SEPA - spustiť „v priebehu niekoľkých týždňov“.

(Článok bol 28. 1. 2010 upravený. Zmenený bol text o balíkoch VÚB banky a Tatra banky.)

Foto na titulke - Flickr.com