Rastúca geopolitická neistota v Európe a Severnej Amerike núti bohatých Čechov hľadať pre svoje peniaze a majetok iné bezpečné útočiská. V porovnaní s predchádzajúcim rokom tak výrazne stúpol záujem o investície do nehnuteľností v ČR aj zahraničí. Investuje do nich šesť z desiatich klientov privátneho bankovníctva.

Najpopulárnejším investičným nástrojom bohatých však stále zostávajú fondy (68 percent), zaujímavé sú aj alternatívy v podobe investičných certifikátov, do ktorých svoje peniaze ukladá až polovica majetných Čechov.

Stabilné dividendy

Čomu sa naopak majetní Česi vo väčšine prípadov vyhýbajú, sú rozkolísané trhy s neistými výnosmi. Obmedzujú záujem o komodity (osem percent) a cenné kovy (16 percent), s rastúcou cenou tiež mierne klesli nákupy pôdy (32 percent). Opatrní sú stále aj v rámci priamych investícií do akcií.

„Záujem všeobecne zostáva pri ponukách, ktoré ponúkajú stabilné dividendy,“ uviedol riaditeľ privátneho bankovníctva UniCredit Bank Dušan Hladný. Investičné portfólio dopĺňajú umením alebo „anjelskými“ investíciami do rozvoja start-upov.

„V čase nízkych výnosov, rozkolísaných trhov a množiacich sa geopolitických neistôt od brexitu po situáciu okolo zvolenia nového amerického prezidenta rozšírili bohatí Česi svoje portfólia o investičné certifikáty s konzervatívnou štruktúrou, kde investovali do takých firiem, akými sú American Airlines alebo Louis Vuitton. Ďalej nakupovali korporátne dlhopisy alebo fondy absolútneho výnosu,“ upozornil D. Hladný.

Predať, alebo odovzdať ďalšej generácii

Investície multimilionárov do cenných papierov, cez fondy a dlhopisy až po akcie sa najčastejšie pohybujú v niekoľkých miliónoch českých korún. Vyššie čiastky nad desať miliónov (370-tisíc eur) bohatí Česi smerujú práve do spomínaných nehnuteľností, pôdy alebo zlata a cenných kovov. Pri investíciách do bývania sa neobmedzujú len na Česko. „Stále častejšie si zaobstarávajú rekreačné domčeky vo svojich obľúbených dovolenkových destináciách, Taliansku, Španielsku alebo na chorvátskom pobreží,“ dodal D. Hladný.

Mnoho klientov privátnych bankárov pochádza z podnikateľského prostredia. Prvá generácia českých porevolučných podnikateľov postupne starne, a tak stále častejšie sa na banku obracajú s potrebou vyriešiť budúcnosť firmy. „Počet prípadov nástupníctva, ktoré naši bankári riešia, sa postupne zvyšuje,“ podotkol riaditeľ.

Najproblematickejšou otázkou z pohľadu podnikateľov tak je tá, či sa podniku zbaviť a speňažiť, alebo odovzdať ďalšej generácii. Jasno v tom pri prvom oslovení banky nemá až 41 percent podnikateľov. „Podnikatelia taktiež často riešia stratu vplyvu vo firme alebo svoje vlastné emócie, ktoré súvisia s celoživotným budovaním firmy. Väčšina majiteľov firmu nakoniec čiastočne alebo úplne predá,“ uzatvoril D. Hladný.