Trvalo desaťročia, kým si Boeing vybudoval povesť jednej z najspoľahlivejších spoločností sveta. Priemyselný gigant, známy najbezpečnejšími a najmodernejšími strojmi na oblohe, kedysi stál na čele komerčnej leteckej dopravy. Chvíľu to vyzeralo, že sa nemá čo pokaziť.
No od konca roka 2018 spoločnosť sužuje séria neúspechov, vrátane dvoch smrteľných havárií, ktoré uzemnili predaje jej najpopulárnejšieho lietadla, Boeing 737.
Firma sa dostala do nových problémov v januári, keď sa Boeingu 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines krátko po štarte z letiska v Portlande uvoľnil bočný panel na mieste núdzových dverí. Lietadlo sa následne muselo vrátiť na letisko. Hoci sa nikomu nič nestalo, incident vyvoláva obavy o bezpečnosť lietadiel.
Regulačné orgány, letecké spoločnosti, cestujúci a dokonca aj samotní zamestnanci spoločnosti Boeing sa búria voči neustálemu znižovaniu štandardov kvality výrobného procesu. Ani investori nie sú nadšení. Maximalizácia zisku dostala prioritu. Z krátkodobého hľadiska sa marže skutočne zlepšili, z dlhodobého hľadiska však Boeing stratil kurz.
Akcie Boeingu len v tomto roku stratili viac ako štvrtinu svojej hodnoty. Z hľadiska výkonnosti sa tak stali druhou najhoršou akciou v indexe S&P 500, hneď po Tesle s tým, že od svojho historického maxima z roku 2019 sú vzdialené o takmer 60 percent.
Vplyv na celý sektor
Nevídané problémy lídra v odvetví prehlbujú rozdiel medzi ponukou a dopytom. Trpia tým letecké spoločnosti. United Airlines Holdings očakáva, že dostane menej ako tretinu zo 157 lietadiel typu Max, ktoré si objednala v úvode roka, ako vyplýva z jej regulačných dokumentov. Letecká spoločnosť v reakcii na to zvažuje nahradiť niektoré z nich najmenej tromi desiatkami konkurenčných strojov Airbus A321.
Spoločnosť Southwest Airlines minulý týždeň reagovala na spomalenie dodávok prehodnotením optimistického výhľadu na tento rok. Spolu s tým zastavila väčšinu zamestnaneckých náborov. Aerolinka oznámila, že v roku 2024 neočakáva dodanie žiadnych lietadiel 737 Max. Dodávky ostatných modelov Boeing medzitým činia len 46 kusov, čo je menej než pôvodne odhadovaných 79 kusov.
Situácia vyzerá podobne aj na území Európy. Ryanair totiž oznámil, že do konca júna mu chýba 17 lietadiel Boeing, s ktorými pôvodne počítal. Menej dostupných lietadiel pre cestujúcich znamená zoštíhlenie letového poriadku, obmedzenie niektorých letov a zvýšenie cien za letenky až o desať percent, povedal Michael O'Leary, výkonný riaditeľ Ryanairu.
Irónia chamtivosti
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?