Mať neviditeľný bicykel by sa hodilo vtedy, ak chcete parkovať tam, kde to nie je dovolené. Alebo ako prevencia pred ukradnutím. Experimentálny model X-9 Nighthawk z bratislavského konštrukčného štúdia BME síce neviditeľný vonkoncom nie je, no od amerického nezachytiteľného lietadla F-117 Nighthawk si meno požičal celkom oprávnene. Vzhľad bicykla totiž tvarovo pripomína lietadlo s technológiou stealth. Dôvod pritom nie je to, že by jeho tvorca Braňo Mereš mal militantné sklony. Hranatý tvar podobný známemu lietadlu vznikol na základe použitých materiálov.
"Materiál na výrobu rámu boli sendvičové panely s aramidovou voštinou vo vnútri a povrchom z uhlíkových vlákien. Pre tento bicykel boli k rámu tvarovo upravené uhlíkové riadítka a vidlica, prototyp nového sedla, namiesto reťaze bol použitý remeňový prevod, pre zabezpečenie dielov špeciálne infiniti3D titánové skrutky a ostatné štandardné komponenty", vysvetľuje konštruktér a dizajnér B. Mereš.
Bicykel mal premiéru na výstave Berlin Fahrradschau v marci tohto roku. Na základe dopytu sa uvažuje o sériovej produkcii. "Prebiehajú rozhovory s výrobcami sendvičových materiálov o možnej výrobe. Vzhľadom na vysokú cenu materiálu sa však predpokladá len limitovaná séria bicyklov", dopĺňa B. Mereš.
Model Nighthawk nie je jediným príkladom záľuby B. Mereša v experimentálnych bicyklových riešeniach. Ku skutočnej neviditeľnosti má naozaj bližšie model C-Thru. Rám tvorí rebrovaná štruktúra pripomínajúca klasické železné mosty či Eiffelovku. Do portfólia BME od roku 2003 patria aj bicyklové rámy z bambusu.
Model C-Thru
Rám B8 Bamboo
Foto - BME
Prečítajte si ďalšie články z rubriky Kreatívne.