Hoci Slováci nevyťahujú platobné karty tak často ako napríklad vo Fínsku, Francúzsku či v Holandsku, používajú ich čoraz častejšie. Podľa septembrovej štúdie Európskej centrálnej banky zaznamenalo Slovensko v rokoch 2000 až 2009 najvyšší nárast kartových transakcií v prepočte na obyvateľa. Počet a objem platieb „plastovými peniazmi“ rástol podľa údajov TRENDU dvojciferne v roku 2010 aj prvom tohtoročnom polroku. Aby to tak zostalo, motivujú banky ich užívateľov rôznymi akciami.
Klient môže ušetriť napríklad na poplatku za vedenie balíka služieb, banka mu vráti určité percento z uskutočnených nákupov späť na účet alebo si cez platenie kartou môže zároveň sporiť. Jeden z nových prírastkov na trhu aktuálne sľubuje zaslať po prvom využití platobnej karty jej používateľovi desať eur. Používanie „plastových peňazí“ v obchodoch generuje bankám výnosy z poplatkov, ktoré účtujú obchodníkom.
Hlavne rýchlo
Presadiť sa cez hotovosť pri menších sumách, v drogériách, trafikách či rýchlom občerstvení, by mala napomôcť bezkontaktná technológia. Umožňuje zaplatiť sumu do 20 eur len priblížením karty k terminálu. Jej majiteľ nemusí zadávať PIN ani podpisovať potvrdenie. Platba by vďaka tomu mala prebehnúť zhruba do piatich sekúnd. Ako prvá túto novinku na slovenský trh v roku 2008 priniesla Volksbank, pričom do vlaňajšej jesene zostala osamotená. Až po vyše dvoch rokoch, na konci minuloročného októbra, sa k nej pridala Tatra banka.
Od januára tohto roka sa cez Bratislavskú mestskú kartu určenú len pre ľudí s trvalým pobytom v hlavnom meste k bezkontaktným kartám dostanú záujemcovia aj v OTP Banke, UniCredit Bank a VÚB. Neskôr sa k projektu pripojila aj Poštová banka a mimo bratislavského projektu ponúka tieto karty tiež Dexia banka. Na jeseň sa bezkontaktná technológia otvorila vo VÚB aj pre jej mimobratislavských klientov. V UniCredit Bank a OTP Banke si rýchlejšie platby môžu zabezpečiť aj klienti od konkurencie cez predplatené mestské karty. Kým tie vydávané k účtu sú do konca tohto roka jednotne bezplatné, dobíjateľné stoja v oboch bankách tri eurá za rok.
Pár čísel
Celkovo ku koncu roka 2011 rýchlejšie platby umožňovali karty s logami sedmičky bankových domov. Vo Volksbank tvorili viac ako polovicu všetkých vydaných plastov, v Tatra banke zhruba pätinu. V ostatných bankových domoch sa ich podiel držal na jednocifernej úrovni.
Bezkontaktné rady by budúci rok mohla rozšíriť Slovenská sporiteľňa, ktorá ohlasuje prechod na túto technológiu v priebehu prvého polroka 2012. A tiež internetová banka Zuno, sestra Tatra banky. Tá termín presnejšie nešpecifikovala. Bez bližšieho časového určenia nad bezkontaktnými kartami uvažujú aj nebankové domy – Cetelem a Home Credit.
Okrem klasických kariet sa bezkontaktná technológia objavila vo Volksbank v hodinkách a minulý rok pred Vianocami aj v podobe nálepky, ktorá sa dá umiestniť napríklad na mobil či iPod. Išlo o nedobíjateľný produkt s kreditom 25 alebo 50 eur, ktorý po minutí mohol majiteľ zahodiť. Na konci mája nálepku do produktového portfólia zaradila aj UniCredit Bank, nie však jednorazovú. V jej prípade ide o trojročný produkt s ročným poplatkom päť eur určený len pre klientov banky. O nálepku môžu požiadať majitelia účtov či balíčkov, pričom v míňaní ich obmedzuje len suma prostriedkov na vlastnom účte.
Zanedbateľný podiel
Na celkových platbách sa tie rýchlejšie zatiaľ podieľajú len minimálne. Z oslovených bánk konkrétny podiel vyčíslila len UniCredit, na 1,5 percenta.
No všetky veria, že sila rýchlejších transakcií bude rásť so zvyšujúcim sa počtom kariet aj obchodných miest s bezkontaktnými platobnými terminálmi (POS). Ku koncu júna tohto roka sa dalo na Slovensku platiť rýchlejšie cez viac ako 3 200 POS, aktuálne by ich mohlo byť o pár stoviek viac. Tatra banka, ktorá má zariadení na trhu najviac (vyše 11-tisíc kusov ku koncu tohtoročného polroka), premenila na bezkontaktné necelých tridsať percent. Do konca decembra si trúfa zdvihnúť ich podiel na 37 percent. Štvorka na trhu, UniCredit (necelých 2 500 POS) by chcela mať do konca roka 30 percent terminálov umožňujúcich rýchlejšie platby. K polovici sa blíži Volksbank (necelých 1 200 POS).
Ostatné finančné domy bezkontaktné zariadenia nemajú alebo ich vymieňajú pomalšie. ČSOB, ktorá zatiaľ túto technológiu v kartách neohlásila, sa chystá vymieňať klasické POS za bezkontaktné približne v prvej polovici budúceho roka. Sporiteľňa plánuje všetky terminály postupne nahradiť bezkontaktnými v priebehu „najbližších rokov“.
Problémové partie
Majitelia kariet s novou funkciou mohli v úvodných fázach naraziť na neochotu alebo nevedomosť obsluhy. Potvrdzuje to aj skúsenosť TRENDU zo začiatku roka, keď pri kúpe „električenky“ s mestskou kartou pracovníčka nevyužila možnosť bezkontaktnej platby, hoci účet bol do 20 eur. „Príležitostne sa stane, že bezkontaktná platba je zamietnutá ako neúspešná,“ uviedla ďalší z možných problémov Zuzana Krenyitzká z OTP Banky. Klienti tiež podľa bankárov žiadajú vysvetlenie, respektíve utvrdenie sa v bezpečnosti tejto technológie. Keďže transakcia vyžaduje priamu blízkosť karty pri termináli (na zhruba päť až sedem centimetrov), nemôže sa stať, že by nákup „omylom“ zaplatila cudzia karta osoby len prechádzajúcej okolo zariadenia. Zaujímajú sa tiež o počty obchodných miest a terminálov, prípadne by chceli ich rozšírenie.
Tatra banka dočasne bezplatne vymieňajúca staré karty pred skončením platnosti za nové s bezkontaktnou funkciou eviduje zhruba päť percent klientov, ktorí požiadali o zrušenie tejto novinky na už vydanej karte alebo nemali záujem o jej aktivovanie na novom plaste. Vo Volksbank aj VÚB si klient môže vybrať kartu, ktorá túto funkciu nemá.
„Celkový limit za sebou nasledujúcich bezkontaktných platieb je 60 eur,“ vysvetľuje jedno z bezpečnostných pravidiel v Tatra banke jej hovorca Boris Gandel. V UniCredit Bank je maximálny denný limit na takúto kartu vo výške sto eur. Po jeho vyčerpaní si karta pýta PIN kód. Ak by teda majiteľ plast stratil alebo by mu ho niekto ukradol, môže prísť najviac o daný limit.
Štandardne platí, že pri zneužití karty znáša jej majiteľ škody až do zablokovania karty do výšky najviac sto eur. Všetko nad touto sumou musí nahradiť banka. Viaceré finančné domy sa však rozhodli, že pri bezkontaktných kartách pokryjú aj stoeurovú spoluúčasť ich klienta. Robí tak VÚB aj Tatra banka a uvažuje nad tým tiež sporiteľňa, ktorá začne karty vydávať v budúcom roku. „Každú reklamáciu posudzujeme individuálne a ak by bolo preukázané, že klient neporušil zásady správneho zaobchádzania s kartou, je možné, že by mu bola poskytnutá úľava,“ dodáva Z. Krenyitzká.
Reklamácie
Bezkontaktná novinka zatiaľ nechcene kontá ľudí nevyprázdnila. S výnimkou Tatra banky neevidujú finančné domy žiadne reklamácie rýchlejších platieb. V Tatra banke ich do konca septembra nazhromaždili len tri. Treba pritom pripomenúť, že banka má rádovo najviac „rýchlejších“ kariet. Ku koncu septembra ich bolo necelých 300-tisíc, pričom dvojka Volksbank ich vydala ani nie 33-tisíc.
Celkovo zaznamenal kartový líder za trištvrte roka necelých 2 400 reklamácií, žiadostí o prešetrenie či identifikáciu transakcií. Údaj za posledných dvanásť mesiacov uviesť nechcel. Pri domácich reklamáciách sa šetrenia týkajú predovšetkým výberu hotovosti z bankomatov – hlavne zabudnutých, neprevzatých peňazí. V prípade zahraničných reklamácií ide zväčša o platby cez internet, nepozorne prečítané obchodné podmienky či podmienky dodania tovaru alebo služby. Konkurenčná sporiteľňa dostala ku koncu septembra (za rok) vyše štyri tisícky reklamácií. Najčastejšie jej klienti namietali, že transakciu neuskutočnili.
Vo VÚB sa počet za rovnaké obdobie vyšplhal k šiestim tisíckam reklamovaných transakcií, z ktorých zhruba tretina bola neoprávnených. „Klient nerozoznal transakciu na výpise, respektíve ju uskutočnil rodinný príslušník,“ opisuje hovorkyňa banky Alena Walterová. Medzi najčastejšie dôvody reklamácií patria karty zneužité po takzvanom skimmingu, keď podvodníci údaje z plastu skopírujú a vyrobeným duplikátom môžu vybieliť účet. Ale tiež duplicitné spracovanie transakcie či nedoručenie objednaného tovaru. Zneužitia a následné reklamácie sa kopia vo finančných domoch po letných dovolenkách a vianočných nákupoch. Pri domácich transakciách musia byť doriešené v priebehu mesiaca, pri zahraničných je lehota dlhšia – až pol roka.
Rastúci snaživci
(k 30. septembru 2011, banky, ktoré zaviedli bezkontaktnú technológiu)
PRAMEŇ: údaje jednotlivých bánk
Predplatené karty
(eur, porovnanie poplatkov bánk vydávajúcich predplatenú Bratislavskú mestskú kartu)
1 Len prvýkrát. 2 Najmenej raz ročne
PRAMEŇ: cenníky bánk
Článok vyšiel v prílohe TREND + karty, ktorá je súčasťou TRENDU č. 48.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto na titulke - Profimedia.cz