Dať si obedové menu v reštaurácii za viac ako osem eur, alebo si nosiť do práce jedlo z domu? Túto dilemu riešia s prihliadnutím na svoje peňaženky mnohí Slováci.
Vysoká inflácia a zdražovanie potravín, energií a ďalších položiek sa totiž odráža aj na cenách obedových „menúčiek“, ktoré už neraz dosahujú hodnotu od osem do desať eur. Tieto ceny nemusia byť ešte konečné, vplývať na to bude viacero faktorov, avšak peňaženky ľudí sa roztiahnuť len tak nedokážu. Kvári ich rekordná dražoba, ktorú nezažili roky.
Slováci šetria, nosia si obedy z krabičiek či suchú stravu. Státisíce ľudí zasiahnu novinky
Pri obedových reštauráciách je cítiť znížený záujem o stravu po víkende, kedy zamestnanci počítajú s domácou stravou, hovorí pre TREND Martin Novotný z Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS).
„Napriek tomu, že stravníci akceptujú rast cien, vzhľadom na vlastnú skúsenosť s nákupmi z hypermarketov, na každé zvýšenie reagujú citlivo. Málokto očakával, že zdražovanie bude také výrazné a rýchle. Vo všeobecnosti však platí, že domácu stravu z dlhodobého hľadiska dokáže akceptovať v zamestnaní len veľmi malá časť stravníkov,“ dodáva M. Novotný.
Vysoký tlak na rast cien gastro
Prevádzky verejného stravovania sú pod veľkým tlakom a je náročné vyvážiť cenu finálneho produktu, keďže sa im zvyšujú všetky vstupné náklady.
„Krach takýchto prevádzok nemusí vždy nutne znamenať ceduľku 'zatvorené'. Mnohokrát ide o odstúpenie či zmenu majiteľa či prevádzkovateľa. V dôsledku rastúcej inflácie však budú gastro prevádzky celkom iste čeliť ďalšej skúške „prežitia,“ dodáva M. Novotný.
Reštaurácie boli nútené reagovať na zvýšenie cien vstupov rýchlejšie, a preto nebolo prekvapivé, že ceny obedových menu postupne rástli každý mesiac, i keď iba o 20 či 30 centov. Veľmi však závisí od typu daného gastro podniku.
„Pri hotelových reštauráciách sa zdražovanie prejaví postupne, nie nárazovo. Jednak s ohľadom na celkový koncept pomeru predaja ubytovania a pridružených služieb, jednak s prihliadnutím na vyššiu mieru využiteľnosti potravinových vstupov.
Inými slovami: konkurencia je vysoká, hotelové zariadenie ponúka pobytový balík so zahrnutými službami, takže klienti nemusia prepadať zdražovacej panike, dovolenka na Slovensku je stále dobrý nápad,“ dodáva M. Novotný s prihliadnutím na aktuálnu letnú sezónu.
Štatistiky však hovoria jasne. Faktom je, že do reštaurácií, kaviarní či pubov chodia Slováci menej často. Kým v roku 2019 udávalo návštevu prevádzok viackrát za týždeň 44 percent opýtaných, dnes je ich zhruba 29 percent.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?