Ekonomický korešpondent BBC Andy Verity odhaľuje masívnu manipuláciu centrálnych bánk a vlád počas globálnej finančnej krízy z októbra a novembra 2008. Vo svojej knihe poukazuje na najväčší finančný škandál, ktorý sa týkal protizákonnej úpravy medzibankových úrokových sadzieb s cieľom zastaviť trhovú paniku.
Dôkazy naznačujú, že v októbri 2008 centrálne banky vrátane Bank of England, Banque de France, Európskej centrálnej banky, Banca d'Italia, Banco de Espana a Federálnej rezervnej banky New York vo veľkom rozsahu zasiahli do tvorby medzibankových úrokových sadzieb Libor a Euribor.
V tom čase prebiehala najväčšia finančná panika histórie a finančný trh takmer zamrzol. Komerčné banky nevedeli získať financovanie a začali bankrotovať. Britská vláda 8. októbra prakticky znárodnila dve najväčšie banky v krajine poskytnutím núdzovej pôžičky o veľkosti 50 miliárd libier, no situáciu nedokázala stabilizovať.
Domáca centrálna banka Bank of England sa spoločne s najväčšími globálnymi centrálnymi dohodli na spustení koordinovaného tlaku na komerčné banky s cieľom znížiť medzibankovú úrokovú sadzbu Libor. Kým centrálne banky v problematických časoch pokračovali v znižovaní oficiálnych úrokových mier, medzibanková úroková sadzba naopak rástla.
Nižšie oficiálne úrokové sadzby centrálnych bánk nedokázali paniku zastaviť, keďže centrálne banky dokážu komerčným bankám poskytnúť likviditu iba za kvalitnú zábezpeku. Mnoho komerčných bánk takýmto kolaterálom nedisponovalo, čo malo za následok rast úrokových sadzieb Libor.
Čoraz jasnejšie sa tým ukazovalo, že na rozdiel od oficiálnych vyjadrení centrálne banky nemali situáciu pod kontrolou a finančný trh kolaboval. Napriek využitiu všetkých dostupných inštrumentov sa im nepodarilo priniesť na trh dôveru. A tak podľa dokumentov, ktoré má A. Verity k dispozícii, spustili koordinovaný tlak na komerčné banky, aby medzibankovú sadzbu umelo znížili.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?