Banky pochopili, že ak nebudú inovovať, vynaliezavejšia konkurencia ich predbehne. Finančné domy sa preto čoraz častejšie obzerajú za pomerne jednoduchým riešením – sociálne siete, čo na Slovensku znamená hlavne Facebook.
Okrem mBank, ktorú núka posielanie platieb na facebookové kontakty, naše banky so sociálnymi sieťami veľmi neexperimentovali. Zmeniť to plánuje podľa informácií TREND.sk UniCredit Bank. Nepôjde len o využitie kontaktov - banka bude klientov motivovať k propagovaniu inštitúcie, vďaka čomu môžu získať výhody.
„V súčasnej dobe pripravujeme ponuku pre sociálne siete a to nielen pre Facebook, ale i Twitter a Instagram. Kampaň nebude obmedzená na určité množstvo klientov, ale výška úrokovej sadzby bude závisieť od aktivity používateľov sociálnych sietí,“ vraví hovorkyňa banky Zuzana Ďuďáková.
Zdieľajte a znížte si úrok
Produkt sa bude vzťahovať na hypotéky (úvery na bývanie) a banka ho chce spustiť počas leta. Podľa toho, ako bude klient na sociálnej sieti aktívny (napríklad v zdieľaní linkov banky alebo v súťažiach), môže ovplyvniť výšku úrokovej sadzby hypotéky.
Predaj cez Facebook môže pre banku znamenať organické zvyšovanie povedomia o ponukách banky. Ľudia budú zdieľať výhodnú ponuku svojim priateľom a tým prakticky preberajú prácu externých hypotekárnych sprostredkovateľov, ktorým banky platia za predaj hypotéky provízie.
Pre banku má isť v prvom rade o nový komunikačný kanál, akým chce zvýhodniť pozíciu v konkurenčnom boji na úverovom poli. Kto čakal, že aj vybavovanie hypotéky prebehne len v online svete, ostane sklamaný, pretože na samotné zriadenie úveru a overenie bonity musí klient navštíviť pobočku banky.
V každom prípade ide stále len o doplnok k plnému využitiu potenciálu sociálnych sietí, ktoré dokážu banke napríklad dohodiť „priateľa“ banke.
Zuno sa chystá Facebook tiež využiť. Hovorca Lukáš Tomis vraví, že na jeseň banka pripravuje cez Facebook špeciálnu akciu na tri typy produktov, ktoré budú mať výhodnejšie parametre len na tejto platforme.
Ostatné banky na našom trhu sú v zapojení sociálnych sieti striedme. ČSOB nad podobnou aktivitou neuvažuje, Slovenská sporiteľňa a VÚB zapojenie sociálnych sietí nevylučuje.
„Z dlhodobého hľadiska máme záujem ponúkať bankové produkty aj prostredníctvom sociálnych sietí, v najbližšej dobe však takýto model neplánujeme. Z našich skúsenosti zatiaľ vyplýva, že ľudia na sociálnych sieťach majú záujem skôr o poradenstvo, súťaže a zábavu,“ reagoval hovorca VÚB Michal Kopecký.
Like-úrok, facebooková masovka
S masovým využitím Facebooku prišla nemecká banka Fidor Bank z Mníchova. Ide o maličkú banku, ktorá dostala bankovú licenciu len v roku 2009 a zamestnáva asi 50 ľudí. Banka však našla prevratné riešenie. Prepojila facebookové konto klienta a napojila ho na vývoj úrokovej sadzby na jeho bežnom účte.
Úročenie vkladov je závislé na počte „likeov“, ktoré klient uskutoční na Facebooku, takzvaná Like Zins (likeový úrok). Princíp je jednoduchý. Na začiatku roka sa začína sadzba pri úročení 0,5 percenta ročne a banka ju ku každému 25. dňu v mesiaci (ne)zdvihne podľa toho, koľko pribudlo nových likeov. Za každých dvetisíc likeov si klient môže zvýšiť úrok o 0,1 percentuálneho bodu.
Česká spořitelna tiež už vyskúšala cez Facebook akciu. Počas posledných júnových týždňov ponúkla na sociálnej sieti hypotéku za 2,38 percenta na päť rokov. Na získanie garantovanej sadzby bolo potrebných, aby sa cez Facebook registrovalo a potvrdilo záujem najmenej 250 ľudí.
Výsledky prekvapili. Za dva týždne banka nabrala toľko klientov, čo inokedy získa za celý mesiac. „Celkom sme cez Facebook pri tejto akcii zaregistrovali 1 776 žiadostí a z nich sme vybavili 1 400 hypoték, ďalšie sa spracovávajú,“ uviedlo tlačové oddelenie banky českým Hospodářskym novinám.
Cez distribučný kanál Facebook sa banke podarilo za dva týždne uchmatnúť 18 percent hypotekárneho trhu (výsledky hypotekárneho trhu za máj).
„Čo sa týka technickej stránky veci, nie je to nič zložité: po zaregistrovaní v špeciálnej aplikácii priamo na Facebooku je klient kontaktovaný bankárom cez telefón, ktorý mu dohodne stretnutie priamo s hypotekárnym špecialistom v čase a mieste podľa požiadavky klienta. Klient potom prechádza štandardne takzvaný credit scoring, pomocou ktorého preverujeme klientovu schopnosť dlhodobo splácať úver a nastavujeme s ním optimálnu výšku úveru a mesačné splátky,“ dodala pre TREND.sk hovorkyňa Českej spořitelne Tereza Fořtová.