„Napríklad balíky účtov stúpli niekde aj o 10 až 20 percent, rovnako aj výbery kartou z bankomatov, hotovostné operácie na pobočke, prípadne realizácia pokynov na účte priamo v pobočke,“ skonštatoval finančný odborník z Partners Group SK Tomáš Herud.

Ako doplnil výkonný riaditeľ portálu FinancnyKompas.sk Maroš Ovčarik, niektoré banky rozširujú ponúkané služby. Napríklad cez cestovné poistenie k platobným kartám, prípadne do balíkov služieb vkladajú viacero platobných kariet a podobne. Okrem toho niektoré banky zdražujú podľa M. Ovčarika aj niektoré jednorazové manuálne služby, napríklad zmeny a dodatky v úverových zmluvách, rušenie trvalých príkazov alebo vydávanie výpisov k účtu na pobočke.

„Dôvody zmien sú podľa môjho názoru klesajúce úrokové výnosy a snaha bánk poklesy aspoň čiastočne kompenzovať,“ poznamenal M. Ovčarik.

Aktuálny stav je podľa T. Heruda spojený hlavne s reguláciou úverov Národnou bankou Slovenska. Prísnejšie posudzovanie klientov obmedzí podľa neho objem poskytnutých úverov. Niektoré banky práve preto začali zvyšovať svoje poplatky už s predstihom od decembra 2016, nakoľko predpokladajú postupné znižovanie objemu poskytnutých úverov, a to najmä v druhej polovici roka.

Banky vzhľadom na vývoj ziskovosti bankového sektora majú podľa M. Ovčarika dôvody aj na ďalšie úpravy cenníkov. Či k tomu pristúpia, je podľa neho otázkou konkurenčného boja a citlivosti klientov na prípadne ďalšie zmeny. T. Herud sa domnieva, že poplatková politika bude do budúcna postavená na postupnom zvyšovaní základných balíkov služieb. Na druhej strane však už v súčasnosti banky motivujú a stále viac budú motivovať zľavami z poplatkov za aktívne využívanie účtu.

„Banky nie sú charita a nemôžu svoju činnosť, podobne ako iné firmy, vykonávať so stratou,” skonštatoval Pavel Škriniar z portálu FinancnaHitparada.sk. Banky sú navyše podľa neho zaťažené množstvom regulačných obmedzení a opatrení, a to si vyžaduje náklady.

Niektorí ľudia nemajú dôveru v internetové banky, lebo nemajú kamenné pobočky, ale bankám s kamennými pobočkami vyčítajú vysoké poplatky. Pobočka niečo stojí, rovnako ako personál v nich. „Ak ide teda o poplatky, na trhu sú nízkonákladové banky, ale i benefity kamenných bánk – stačí si vybrať alebo splniť podmienky kladené bankou,“ dodal P. Škriniar.