Výber z bankomatu našej banky máte zadarmo, presviedčala klienta banková pracovníčka. Platenie kartou u obchodníka máte u nás rovnako bezplatné. Sk utočne, aj v cenníku svietila pri týchto operáciách nula. Prečo potom banka na konci mesiaca strhla desiatky centov? Preto, že si za jednu službu pýtala viac poplatkov zaobalených do rôznych názvov.

Takúto neprehľadnosť Európska komisia zatrhla. Od začiatku novembra väčšina bankových domov, ktoré ešte s účtovnými položkami narábali, sadzobníky prerobili. Spravidla spočítali poplatky za „pohyb na účte“ so základnou cenou služby. Často nulovou.

Výpis akože zadarmo

Banky od decembra nebudú môcť premietať „cenu práce a náklady na vývoj, bankové systémy a prevádzku“ – ako účtovné položky vysvetľovala klientom Tatra banka – do samostatného poplatku. Zo sadzobníkov zmiznú, no nestratia sa. Splynú s cenou za transakciu. Klient po novom nebude musieť pátrať, koľko centov má pripočítať k poplatku za operáciu, ak ju robí elektronicky, v pobočke alebo platobnou kartou.

Banky pritom upozorňujú, že vďaka sprehľadneniu sa niektorým klientom môže zdať, že banka ceny zvýšila. Alebo môžu mať dojem, že ak sú účtovné položky fuč, bude aj cena nižšia. Pravda je taká, že väčšina poplatkov zostala na rovnakej úrovni. Niektoré sa už len zaokrúhlením alebo zmenou frekvencie účtovania mierne podvihli.

Pritom polovica retailových bankových domov s touto raritou skončila už dávnejšie. mBank vstupovala na trh už bez tohto prežitku, Slovenská sporiteľňa, ČSOB, UniCredit i Volksbank ich prestali používať v roku 2008. No Tatra banka, VÚB banka, Dexia či Poštová banka a OTP Banka si ich ponechali do poslednej chvíle.

Nový zákon o platobných službách bankám okrem dvojitého účtovania prikazuje uvoľniť aj iné zaužívané pravidlá. Od decembra, prípadne počas trojmesačného prechodného obdobia. Výpis z účtu musí klient dostať raz za mesiac bezplatne. Pritom si za to banky pýtajú pol až jedno euro. Môžu o to upraviť cenu základného účtu alebo budú posielať zadarmo len elektronické výpisy. Nová legislatíva to umožňuje.

Koniec účtu

Zároveň banky nesmú sankcionovať dlhodobých zákazníkov – teda takých, ktorí u nich majú účet viac ako 12 mesiacov –, ak sa rozhodnú ho zrušiť. Nesmú od nich pýtať ani poplatky za zrušenie trvalých príkazov a inkás. A musia klientovi vrátiť alikvotnú sumu za platobnú kartu, ak za ňu platil dopredu. Aj preto niektoré banky zmenili frekvenciu vyberania poplatku za karty z ročného na mesačný.

V cenníkoch banky menili aj položku „zablokovanie platobnej karty“. Pri jednoduchších kartách si banky za ich zmrazenie pýtali približne päť eur. Po novom klient nemusí otáľať, kým stratu či krádež karty nahlási. Zablokovanie ho nebude stáť nič.

O zmenách v cenníku budú musieť banky informovať nie 15 dní, ale dva mesiace pred uskutočnením zmeny. Pritom niektoré slovenské finančné domy si aj 15-dňovú lehotu vysvetľovali po svojom. Napríklad Tatra banka nedávno zaviedla nový balík služieb, staré zrušila a nový cenník zverejnila až v deň, keď boli nové podmienky v platnosti.

Obchodné podmienky väčšina bankových domov ešte podľa novej legislatívy nemenila. Majú čas. No najneskôr v marci by mali dostať klienti možnosť reklamovať kartovú transakciu aj po roku od jej uskutočnenia. Najneskôr však do 13 mesiacov.

Doteraz mali banky vlastné lehoty pohybujúce sa spravidla medzi jedným a dvoma mesiacmi. No kým si klient transakciu, ktorú neuskutočnil, alebo nepresnú sumu všimne na výpise z bankového účtu, môže byť neskoro.

Malá zodpovednosť

ČSOB účtovné položky z cenníka vypudila dávnejšie. Poplatok za výpis neúčtovala ani pri základných účtoch samostatne. Zároveň pre jednoduchosť zrušila poplatok za vedenie účtu v mesiaci, keď ho klient ruší. Podľa nových pravidiel by si mala naúčtovať najviac alikvotnú časť. Zmenila i účtovanie poplatku za platobné karty – z ročného na mesačný. Zaokrúhlenie zdvihlo ročný poplatok o osem centov vyššie.

Obchodné podmienky banka zatiaľ nezmenila. Naďalej je majiteľ ukradnutej platobnej karty zodpovedný za transakcie, ktoré sa udiali pred nahlásením straty banke. Podľa novej úpravy bude zodpovednosť klienta ohraničená sumou sto eur.

Tatra banka sa s účtovnými položkami rozlúčila vo veľkom štýle. Namiesto toho, aby spočítala jedna plus jedna, od novembra úplne zmenila filozofiu balíkovania. Zrušila dovtedajšie balíky služieb a zaviedla jedinú alternatívu.

Ani Poštová banka ich od novembra nemá. Ale zmeny sa dotkli aj ceny základného účtu. Aby naplnila podmienku bezplatného výpisu, zvýšila jeho cenu o vyše 70 centov. A hoci zrušenie bežného účtu sa už v Poštovej banke neviazalo na sankciu, po novom to platí iba pre staršie kontá. Účty, ktoré mala menej ako 12 mesiacov, zatvorí za 6,64 eura.

I VÚB banka sa rozlúčila s účtovnými položkami až tento mesiac. Výsledná suma v cenníku je pritom iba výsledkom matematického súčtu.

Banky dávajú zbohom účtovným položkám

Foto na titulke - Milan Illík