Európski výrobcovia automobilov čelia kríze, ktorá sa vyznačuje slabým dopytom, klesajúcimi maržami a napätými obchodnými vzťahmi s Čínou. Referenčný index Stoxx 600 Autos & Parts, zahŕňajúci akcie automobilových spoločností v Európe, patrí k najhoršie výkonným subsektorom po ťažobnom priemysle, keďže od apríla stratil takmer štvrtinu svojej hodnoty.  

„Automobilový sektor vstupuje do obdobia nižších ziskov, ktoré sa môže prehĺbiť a trvať niekoľko rokov,“ uviedlo minulý týždeň vedenie BMW v poznámke pre investorov.  

Táto správa prichádza v čase, keď giganti ako Volkswagen a Porsche zhoršili svoje prognózy na zvyšok roka. Napriek tomu analytici z Wall Street zostávajú opatrní vo svojich hodnoteniach, pričom niektorí stále veria v krátkodobé oživenie odvetvia.  

Investičná pasca alebo príležitosť? 

Pokles dôvery v európske automobilky sa prejavuje rekordne nízkym ocenením súvisiacich akcií. Tie sa v priemere obchodujú za 5,4-násobok očakávaných budúcich ziskov, čo je takmer o 60 percent menej v porovnaní so širším akciovým benchmarkom Stoxx 600 Europe. Trhová kapitalizácia mnohých výrobcov áut je pritom nižšia ako ich účtovná hodnota.  

„Z pohľadu investora sa automobilový priemysel javí perspektívne. Osobitnú pozornosť sme venovali spoločnostiam Mercedes-Benz a Porsche, pretože veríme, že dokážu prekonať súčasné výzvy v dodávateľských reťazcoch a zachovať si silnú pozíciu na trhu,“ tvrdí Mathieu Racheter, hlavný akciový stratég v Julius Baer Group. 

Na druhej strane, podľa Marije Veitmane zo State Street Global Markets je sektor automobilov stále mimo záujmu väčšiny obchodníkov. „Nedostatok pozitívnych impulzov brzdí rast automotive akcií a bráni ich zotaveniu,“ uzatvára. 

Volvo EX30.
Neprehliadnite

Automobilová kríza nepoľavuje. Investori v nej vidia príležitosť na zisk