Zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave sa vzťahuje na zamestnancov v doprave, a teda aj na mobilných zamestnancov v cestnej doprave, ktorými sú najmä vodiči a ďalší členovia cestujúceho personálu, ktorí vykonávajú dopravné činnosti v cestnej doprave pre zamestnávateľa v pracovnom pomere.

Pracovný čas mobilného zamestnanca 

Pracovným časom mobilného zamestnanca v cestnej doprave sa podľa platnej právnej úpravy rozumie  čas od začiatku práce do konca práce, počas ktorého je mobilný zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi na pracovisku a vykonáva svoje funkcie alebo činnosti. 

Je to čas venovaný dopravným činnostiam ako je napr. jazda, nakládka a vykládka, čistenie a technická údržba vozidla a iné. Ale je to aj a čas, počas ktorého mobilný zamestnanec nemôže voľne disponovať svojím časom a je nevyhnutné, aby bol na svojom pracovisku pripravený prevziať prácu súvisiacu s úlohami spojenými s jeho službou. Pracoviskom je taktiež aj vozidlo, ktoré mobilný zamestnanec používa na vykonávanie dopravných činností.

Zákon jasne stanovuje, že priemerný týždenný pracovný čas mobilného zamestnanca nesmie presiahnuť 48 hodín. Maximálny týždenný pracovný čas možno predĺžiť až na 60 hodín, ak počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov týždenný pracovný čas nepresiahne priemer 48 hodín.

Za predpokladu, že celkový denný pracovný čas trvá viac ako deväť hodín, mobilný zamestnanec musí mať v súlade so zákonom najneskôr po odpracovaní 6 hodín prestávku v práci,  v trvaní najmenej 45 minút, príp. sa prestávky v práci môžu rozdeliť na minimálne 15-minútové časové úseky.

Pracovná pohotovosť

Zákon o organizácii pracovného času v doprave stanovuje, že čas pracovnej pohotovosti v cestnej doprave je čas, počas ktorého sa mobilný zamestnanec nemusí zdržiavať na pracovisku. Musí byť však k dispozícii a reagovať na výzvu na výkon práce nad určený týždenný pracovný čas, ak bol o tejto skutočnosti vopred informovaný, napríklad z rozvrhu práce. 

Čas potrebný na cestu z bydliska na pracovisko a späť, čas prestávok v práci, doba odpočinku ani čas pracovnej pohotovosti sa nezapočítava do pracovného času zamestnanca v doprave. 

Do času pracovnej pohotovosti zákon zaraďuje najmä:

  • čas, počas ktorého mobilný zamestnanec sprevádza vozidlo prepravované na prievoznej lodi alebo vlakom,
  • čas čakania na štátnej hranici, čas čakania spôsobený dopravnými obmedzeniami, čas čakania medzi spojmi, čas čakania v nákladnej doprave, čas čakania v nepravidelnej autobusovej doprave a 
  • čas strávený počas pohybu vozidla sedením vedľa vodiča alebo v kabíne na spanie, ak ide o mobilných zamestnancov, ktorí sa počas jazdy striedajú; 

Časom pracovnej pohotovosti nie je čas prestávok v práci ani doba odpočinku.

Neaktívna pracovná pohotovosť

Za neaktívnu pracovnú pohotovosť sa bude považovať doba, počas ktorej zamestnanec prácu nevykonáva, avšak je pripravený na výkon práce. Pracovná pohotovosť môže byť na pracovisku alebo na dohodnutom mieste mimo pracoviska. 

Vo všeobecnosti, rozdiel medzi spomínanými pracovnými pohotovosťami je v tom, že neaktívna pracovná pohotovosť na pracovisku sa započítava do pracovného času zamestnanca, za ktorý patrí zamestnancovi mzda, avšak neaktívna pracovná pohotovosť na dohodnutom mieste mimo pracoviska sa nezapočítava do pracovného času zamestnanca. Výkon práce počas času pracovnej pohotovosti nad určený týždenný pracovný čas je už prácou nadčas.

Čo sa týka rozdelenia pracovnej zmeny, zákon zamestnávateľovi umožňuje, aby po dohode so zástupcami zamestnancov, rozdelil pracovnú zmenu zamestnanca v doprave na dve časti, resp. po dohode so zamestnancom najviac na tri časti.

Záznamy o pracovnom čase

Upozorňujeme, že zamestnávateľ je okrem iného  povinný zaznamenávať pracovný čas, prácu nadčas a čas pracovnej pohotovosti mobilných zamestnancov a uchovávať záznamy v čitateľnej podobe najmenej 2 roky po uplynutí obdobia, na ktoré sa vzťahujú. Rovnako je povinný aj poskytnúť mobilnému zamestnancovi na požiadanie kópiu záznamov o odpracovaných hodinách, o hodinách práce nadčas a o hodinách pracovnej pohotovosti. 

Porušenie uvedených povinností zákon sankcionuje finančnou pokutou vo výške 663,00 EUR, ak zamestnávateľ neposkytne mobilnému zamestnancovi v cestnej doprave na požiadanie písomné údaje o odpracovanom čase, čase jazdy a o čase pracovnej pohotovosti ako aj kópie záznamových listov, výtlačkov zo záznamového zariadenia a údajov skopírovaných z karty vodiča. Ak zamestnávateľ poruší iné povinnosti ustanovené platnými právnymi predpismi vrátane zákona č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave, tak je sankcionovaný pokutou vo výške od 1 659,00 EUR do 16 596,00 EUR.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Aký je pracovný čas zamestnanca v doprave
Aký je pracovný čas zamestnanca v doprave
Aký je pracovný čas zamestnanca v doprave
Aký je pracovný čas zamestnanca v doprave