Odísť z jednej banky do druhej je od novembra jednoduchšie. Rovnako ako sa dá preniesť telefónne číslo od jedného mobilného operátora k druhému, dá sa previesť aj účet z jednej banky do druhej. Klient síce dostane nové číslo účtu, ale nemusí znovu nastavovať všetky inkasá a trvalé príkazy. O to sa postará jeho nová banka.
Klientovi, ktorý chce prejsť z jednej banky do druhej, stačí, ak navštívi novú banku, ktorú si vybral. Ak nechce byť vystavený otázkam a presviedčaniu pracovníkov svojej pôvodnej banky, musí si však dať žiadosť o presun účtu potvrdiť u notára alebo na matrike. V prípade, že nechce obetovať peniaze za notárske poplatky, musí žiadosť vypísať dvakrát. Jednu odnesie do novej banky a druhú do starej banky.
Presun účtu je bezplatný. Nová banka bude komunikovať s pôvodnou bankou a tá jej oznámi detaily o prevodných príkazoch a inkasách. Nová banka zároveň zabezpečí, aby firmy, ktorým klient platí cez inkaso, začali peniaze sťahovať z nového účtu. Problém môže nastať len v prípade, že nová banka nemá uzatvorenú zmluvu s danou firmou. V takom prípade musí klient tejto firme nahlásiť zmenu účtu. Všetky banky však majú uzatvorené zmluvy so spoločnosťami, ktorým klienti platia najčastejšie ako sú telekomunikační operátori či energetické spoločnosti.
Banky tvrdia, že o presun účtu je zatiaľ len minimálny záujem. „Podobne skúsenosti zo zahraničných bánk hovoria o tom, že klienti sa masovo nepresúvali z banky do banky,“ vraví hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Najviac presunov z bánk, ktoré eTRENDU poskytli čísla, zaznamenala VÚB banka. Z iných bánk k nej prešlo 590 klientov, opačným smerom sa vydalo 46 ľudí. VÚB však ako jediná ponúka špeciálne zvýhodnenia pre klientov, ktorí si k nej presunú účet. Banka klientovi priamo na pobočke zabezpečí bezplatné notárske overenie žiadosti o presun účtu, respektíve mu preplatí poplatok, ak si dá žiadosť overiť inde. Klientom, ktorí o presun účtu požiadali do konca roka, banka ponúkala polročné poplatkové prázdniny.
Kto požiada o presun účtu, sa môže rozhodnúť, či si zároveň nechá aj zrušiť svoj starý účet alebo si ho ponechá. Ak ho nedá zrušiť, príkazy sa síce presunú, ale jeho pôvodný účet bude naďalej existovať a bude musieť za neho platiť poplatky.
Ešte pred zrušením pôvodného účtu musí klient vysporiadať všetky záväzky voči banke. Klientovi, ktorý je na účte v mínuse, banke zamietne presun i zrušenie účtu. Banka môže vyžadovať, aby jej vrátil platobné karty. Tie potom musí zaniesť do svojej pôvodnej banky.
V prípade úspešného presunu stará banka zruší všetky príkazy k poslednému dňu v mesiaci, ktorý nasleduje po mesiaci, v ktorom klient podal žiadosť. Nová banka musí zabezpečiť, aby sa všetky príkazy začali vykonávať hneď v nasledujúci deň po ich zrušení.
Ak má účet viacero vlastníkov, musia žiadosť o presun podať všetci. O presun účtu môžu žiadať len fyzické osoby. Ak chce zmeniť účet firma, musí si všetky príkazy na novom účte nastaviť sama.
Žiadosť o presun účtu by klienti mali mať k dispozícii na všetkých pobočkách bánk. Stiahnuť si ju možno aj tu (PDF).
Presúvanie účtov umožňujú všetky banky, ktoré sú členmi Slovenskej bankovej asociácie. Tá pripravila záväzné pravidlá, ktorými sa banky riadia. V asociácii chýba internetová banka mBank. Tá sa podľa jej hovorcu Mateja Kubinca pravidlami asociácie neriadi. Ľudia, ktorí si chcú preniesť účet do mBank, to musia urobiť po starom – založiť si nový účet, nastaviť na ňom všetky príkazy, zájsť do starej banky a zrušiť účet.
Foto na titulke - Milan Illík