Začínam podnikať ako výrobca pekárenských a cukrárenských výrobkov. Budem dodávateľom do siete cukrární rôznych majiteľov. Účtovať budeme v jednoduchom účtovníctve a budeme dobrovoľným platcom DPH. Dodaný tovar sa bude platiť pri prevzatí v hotovosti u odberateľa. Aké doklady a v akom časovom slede sme povinní vystaviť? Stačí faktúra a doklad o prijatí úhrady faktúry v hotovosti? Alebo je potrebný aj doklad z registračnej pokladnice, hoci ide o dodávku do maloobchodnej siete?

V zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o ERP“) sa povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu (ďalej len „ERP“) vzťahuje na fyzické a právnické osoby, ktoré:

  • na základe oprávnenia na podnikanie predávajú tovar alebo poskytujú služby uvedené v prílohe č.1 Zákona o ERP a súčasne
  • tržby z predaja tovaru alebo z poskytovania služby príjímajú v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť (platobná karta, poukážka na nákup tovaru).

Pri vykonávaní Vami uvedenej podnikateľskej činnosti (predaj pekárenských a cukrárenských výrobkov) Vám vzniká podľa tohto zákona povinnosť evidovať prijaté tržby v hotovosti v ERP.

Zákon ďalej definuje, že podnikateľ je povinný používať ERP na každom predajnom mieste, pričom predajným miestom sa rozumie miesto, kde sa prijíma tržba. Ak bude dochádzať k prijatiu tržby na viacerých predajných miestach v odlišnom čase, môžete používať jednu ERP. Takáto pokladnica sa bude používať a označovať ako „prenosná”. Ak by ste predávali tovar na viacerých miestach súčasne (v rovnakej dobe), musíte použiť ERP na všetkých miestach, v ktorých prijímate hotovosť.

Tržbu prijatú v hotovosti je potrebné evidovať v ERP bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Podnikateľ už nemôže vyhotoviť zákazníkovi príjmový pokladničný doklad, ale je povinný vystaviť pokladničný doklad z ERP.

Chceli by sme Vás aj informovať, že podľa ustanovení zákona o dani z pridanej hodnoty sa doklad vyhotovený ERP považuje za zjednodušenú faktúru, ak cena tovaru alebo služby vrátane DPH uhradená v hotovosti neprevyšuje hodnotu 1 000 eur alebo 1 600 eur, ak cena tovaru alebo služby je uhradená inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť. V prípade, že cena tovaru alebo služby vrátane DPH by prevyšovala hodnotu 1 000 eur/ 1 600 eur, je okrem pokladničného dokladu potrebné vystaviť aj faktúru a to do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo služby.

Pre úplnosť dodávame, že v prípade ak sa podnikateľ rozhodne, že úhrady faktúr za predaj tovaru bude od odberateľov prijímať len bezhotovostne, nie je povinný evidovať tieto tržby v ERP, nakoľko nedochádza k prijatiu platby v hotovosti.

Autorka odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže jej informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch

Ako účtovať predaj na viacerých miestach
Ako účtovať predaj na viacerých miestach
Ako účtovať predaj na viacerých miestach
mazars-CMYK-2010
mazars-CMYK-2010