Vychádzajúc z vášho stručného popisu situácie sa pokúsime v stručnosti opísať jednotlivé alternatívy, ktoré pripadajú do úvahy.

V prípade, ak ste nehnuteľnosť kupovali od osoby, ktorá vám na túto nehnuteľnosť poskytla záruku, je možné vzniknuté vady nehnuteľnosti u takejto osoby (predávajúceho) vyreklamovať, a to počas celej doby trvania záručnej doby. Ideálne je v tomto prípade postupovať spôsobom, ako upravuje samotná kúpna zmluva k nehnuteľnosti v časti týkajúcej sa uplatnenia reklamácie (záruky). 

Ak proces reklamácie v zmluve špecificky upravený nie je, potom je dôležité postupovať tak, že opíšete čo najpresnejšie všetky vady, ktoré na nehnuteľnosti vznikli spolu s označením dokumentu, že ide o reklamáciu vád v záručnej dobe v zmysle kúpnej zmluvy, a žiadosťou o odstránenie vád bez zbytočného odkladu.

V prípade, ak vám predávajúci pri kúpe nehnuteľnosti neposkytli záruku, potom je potrebné postupovať v zmysle zákonných ustanovení o uplatnení nárokov zo zodpovednosti za vady kúpenej veci. Rovnako aj v tomto prípade je potrebné, aby ste neprekročili lehotu na uplatnenie zodpovednosti za vady u predávajúceho, ktorá je v zmysle právnej úpravy 2 roky od prevzatia veci ; zároveň platí, že vady by ste mali uplatniť bez zbytočného odkladu potom, ako ste sa o nich dozvedeli. 

Aj v prípade uplatnenia zodpovednosti za vady je potrebné čo najpresnejšie vady špecifikovať a uplatniť u predávajúceho konkrétny nárok. V tejto časti je vzhľadom na poskytnuté informácie ťažké posúdiť, o aký nárok môžete vo vašom konkrétnom prípade požiadať (podľa rozsahu a závažnosti vád sa totiž môžu nároky líšiť). 

Vo väčšine prípadov, ak nejde o vady, ktoré robia vec (nehnuteľnosť) neupotrebiteľnou, ide o nárok na zľavu z kúpnej ceny. Výška zľavy by pritom mala zodpovedať povahe a rozsahu vady, nákladom na jej odstránenie a prípadne ďalším skutočnostiam, ktoré je potrebné posúdiť vzhľadom na konkrétne okolnosti.

V oboch prípadoch vám odporúčame zaslať písomnosť predávajúcemu (reklamáciu, resp. uplatnenie zodpovednosti za vady kúpnej veci) takým spôsobom, aby ste kedykoľvek v budúcnosti vedeli preukázať jej doručenie predávajúcemu.

V tomto prípade je vhodné obrátiť sa so žiadosťou o pomoc na advokáta, ktorý vás prevedie celým procesom a zároveň bude zabezpečené to, že si uplatníte vaše nároky v súlade s právnou úpravou a v prípade neúspechu mimosúdneho riešenia veci, budete vedieť nároky uplatniť tiež prostredníctvom súdu.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Ako reklamovať nedostatky na novostavbe
Ako reklamovať nedostatky na novostavbe
Ako reklamovať nedostatky na novostavbe
Ako reklamovať nedostatky na novostavbe