Vstupná investícia je vraj len bagateľ

Medzi najcynickejšie pracovné ponuky patria hromadné nábory rôznych pseudofiriem. Navonok dobre vyzerajúci inzerát ponúka perspektívnu prácu v zahraničnej spoločnosti. Prvým varovaním by malo byť, že firma v inzeráte neprezradí svoje meno. Ďalším, že sa neunúva stretnúť s uchádzačom individuálne a robí masové nábory. No a v neposlednom rade je problém vysoký vstupný poplatok, spravidla zdôvodnený "kvalitným" vstupným školením, ktorý sa údajne veľmi rýchlo vráti v podobe vysokých zárobkov.

Ak poplatok zaplatíte, spravidla dostanete čiernobiely a nekvalitne prefotený manuál a odporúčanie, že zarábať môžete rôznymi spôsobmi, ale najúčinnejšie je vytvoriť si vlastnú sieť ľudí, od ktorých zinkasujete nemalé prostriedky práve za vstupné školenie.

A definitívne za vodou budete až vo chvíli, keď ľudia vašich ľudí budú mať svojich ľudí a všetci budú zarábať na vás ako človeka na vrchole. Vitajte vo svete multi-level marketingu, ktorého presnejším pomenovaním je pyramídový systém.  

Vitajte medzi šmejdami

No ani ak od vás firma nebude chcieť žiadne vstupné poplatky, neznamená to, že máte vyhraté. Možno je jej biznis plán postavený na zdieraní ešte slabšej časti populácie, napríklad dôchodcov. Ak poznáte cenný televízny dokument Šmejdi, iste si ľahko domyslíte, že aj negatívni televízni hrdinovia potrebujú nových kolegov. Pozor, aby ste sa nimi nestali práve vy.

Pozor na útek z práce

Pri hľadaní práce sa posuňme ďalej. Zatiaľ to vyzerá dobre - firma od vás nechce vysokú sumu za vstupné školenie a ani sa neživí zdieraním dôchodcov, takže sa môžete hneď pustiť do práce. Uvedomte si, že v biznise, do ktorého sa púšťate, sa uchytí len každý desiaty adept. Aj preto je dôležité nedať výpoveď v starej práci, pokiaľ nový biznis neprináša uspokojivý príjem. Ak vám nový šéf tvrdí, že vaša práca potrebuje celého človeka, spýtajte sa ho, či vás zatiaľ bude živiť on.

Nepožičiavajte si 

Niektoré spoločnosti to majú premyslené. Nielenže od nového adepta nechcú peniaze za vstupné školenie, ale mu dokonca požičajú. Napríklad, aby si mohol kúpiť drahé hodinky alebo luxusný oblek, ktorými určite zapôsobí na zákazníkov. Ak ste boli presvedčení o tom, že za dlžoby sa už nedá dostať do otroctva, práve ste zistili opak. Úspešné spoločnosti vedia, že najlepší spôsob, ako si pripútať nového kolegu, je zadĺžiť ho. S vysokými dlhmi má potrebu viac zarábať a teda nosiť do firmy vyššie tržby.

Nič nie je zadarmo

Špecifickou kategóriou sú „bezplatné“ odporúčania. Neznámy radca vám napríklad na sociálnej sieti cez platenú reklamu poradí zaručený spôsob, ako vyhrať v online kasínach. Nielenže za svoju radu nič nechce, ale vám aj ochotne ponúkne linky na herne, kde jeho systém funguje. Takáto ochota môže mať len jeden dôvod - zarábať na nových hráčoch, ktorých do sveta hazardu privedie. A že jeho odporúčanie pôsobí dôveryhodne? Nuž iba do chvíle, keď si v obchodných podmienkach prečítate, že ním odporúčaný systém hry sa v danom kasíne nedá použiť. Ale to už bude váš mentor na luxusnej dovolenke. Áno, za vaše prehrané peniaze.

Na čo by si mal záujemca o prácu dávať pozor?

  • Ak firma neuvádza v inzeráte svoj názov, asi sa zaň hanbí.
  • Hromadné nábory svedčia o potrebe získať masu. Na jednotlivcovi im nezáleží.  
  • Pokiaľ firma ponúka vysoké zárobky, určite vám rada poskytne bezplatné školenie, prípadne vám cenu za školenie bude sťahovať až z dosiahnutých zárobkov. Ak nie, zbystrite pozornosť.
  • Zaujímajte sa o to, čo budete predávať. Asi nechcete v pozícii šmejdov loviť dôchodcov.
  • Nevzdávajte sa predchádzajúcej práce, pokiaľ vám nový biznis nezabezpečí dostatočné príjmy.
  • Pri rozbiehaní kariéry sa nezadlžujte. Nový oblek za tisíc eur na zákazníka určite nezapôsobí viac ako vaše odborné znalosti.
  • A hlavne nezabúdajte, že nikto si nebude platiť reklamu, aby vám dal dobrú radu zadarmo.  

Tému do najbližšej časti seriálu Finančná sebaobrana si môžu zvoliť čitatelia: Napíšte do komentárov, o čom by ste si radi prečítali.

Prečítajte si všetky vydania seriálu Finančná sebaobrana a objednajte si RSS odber.