Klienti, ktorí si zakúpili letenky od spoločnosti SkyEurope, ale pre krach spoločnosti už nikam necestovali, môžu získať svoje peniaze späť. Týka sa to len tých, ktorí za letenku zaplatili kartou. Kartové spoločnosti sú proti takýmto situáciám poistené.

„Kartové transakcie sú chránené medzinárodnými dohovormi kartových spoločností  s bankami. Tie umožňujú žiadať o vrátenie peňazí pri neposkytnutí služby,“ vraví hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Všetky banky pritom potvrdili, že žiadať o vrátenie peňazí môžu klienti, ktorí za letenku zaplatili kreditnou kartou ako aj tí, ktorí zaplatili debetnou kartou.

Kto chce získať svoje peniaze naspäť, musí podať reklamáciu v obchodnom mieste banky, ktorej kartou za letenku zaplatil. Okrem dátumu transakcie a čísla karty by mal predložiť aj vytlačenú elektronickú letenku, z ktorej je jasné, kedy sa mal let uskutočniť. Banka by nemala žiadať o potvrdenie, že SkyEurope skrachovala, keďže spoločnosť túto udalosť oficiálne oznámila na svojej internetovej stránke.

Podať reklamáciu je možné najneskôr do 120 dní od termínu plánovaného odletu. Už teraz môžu o vrátenie peňazí žiadať všetci klienti, aj keď sa ich let mal uskutočniť až neskôr.

Zákazníci musia pri reklamácii počítať s tým, že v jednotlivých bankách môže jej vybavenie trvať aj niekoľko mesiacov. Vybavenie predlžuje najmä to, že SkyEurope využívala služby zahraničnej banky, čo znamená, že banky posudzujú reklamáciu ako zahraničnú a termíny na jej vyriešenie sú dlhšie. Zákon bankám ukladá povinnosť vyriešiť takúto reklamáciu najneskôr do pol roka. Aj keď v tomto prípade nejde o reklamáciu podľa zákona, keďže nejde o zlyhanie banky ale tretieho subjektu.

Viaceré banky veria, že reklamácie budú úspešné a klienti dostanú svoje peniaze späť. „V uvedených prípadoch je vysoko pravdepodobné, že prostriedky budú vrátené na účet odosielateľa,“ povedal hovorca mBank Marek Michlík.

V prípade úspechu reklamácie, by klienti skrachovanej SkyEurope mali dostať späť všetky zaplatené peniaze. „My v tomto prípade zohrávame úlohu sprostredkovateľa reklamácie medzi držiteľom karty a obchodným partnerom banky prijímateľa. Klientom vrátime celú čiastku, ktorú sa nám podarí vyreklamovať u banky prijímateľa a neúčtujeme si za to žiadne poplatky,“ vraví hovorca Tatra banky Boris Gandel.

Klienti, ktorí za let zaplatili v hotovosti alebo prevodom priamo na účet SkyEurope, majú len malú šancu na získanie svojich peňazí. „V prípade, že ste zaplatili za letenku priamo SkyEurope, čiže inak ako kreditnou kartou, prosím, berte na vedomie, že náhrada nemusí byť možná,“ píše sa na internetovej stránke SkyEurope. Klienti, ktorí si letenku objednali prostredníctvom cestovnej kancelárie, by sa na ňu mali aj obrátiť a žiadať o vrátenie peňazí.

Foto na titulke - Flickr.com