Keď na konci januára Elon Musk, šéf firmy Tesla, vyznal svojich fanúšikov na twitteri, aby začali kupovať akcie dovtedy málo známej firmy GameStop, ktorá predávala počítačové hry, jej akcie cez noc vzrástli o 150 percent.
Analytici len krútili hlavami, lebo za nárastom ceny nevideli žiadny fundament okrem hromadnej špekulácie a twite E. Muska. Neskorší vývoj akcií GameStopu im dal za pravdu. Z vrcholu na úrovni 347 dolárov sa už vo februári akcie tejto firmy predávali len za 45 dolárov, i keď potom opäť vzrástli na 200 dolárov.
Robinhoodi hodili rukavicu veľkým hráčom na Wall Street a dostali úder späť
Vplyvní influenceri
E. Musk však nie je jediný, kto dokáže poblázniť masy nasledovateľov, aby investovali do čohokoľvek. Veľmi vplyvný je aj rizikový investor Chamath Palihapitiya, zakladateľ mediálnej firmy Barstool Sports David Portnoy či manažérka investičného fondu Ark Investment Cathie Wood.
Jej fond napríklad minulý týždeň uverejnil predikciu, že akcie Tesly môžu do roku 2025 vzrásť na tri tisíc dolárov a trhová kapitalizácia tejto automobilky by mala dosiahnuť štyri bilióny dolárov. Dnes sa jej akcie predávajú na 650 dolárov a za posledný rok narástli o 400 percent. Čo asi urobia tisícky drobných investorov, ktorí radi špekulujú na lacných investičných platformách akou je Robinhood? Nakúpia akcie Tesly a pridajú sa k davom, ktoré vytvárajú na tejto firme dlhodobo bublinu.
„Veľa fanúšikov týchto vplyvných investorov berú ich komentáre k trhom ako gospel,“ píše Wall Street Journal, ktorý si všíma tento davový investičný fenomén. Ekonomický denník pripomína, že aj v minulosti mali drobní investori svoje investičné modly či guruov, ku ktorým vzhliadali. Najznámejší je dnes už 90-ročný Warren Buffett, ale aj manažéri podielových fondov Peter Lynch či Bill Miller.
Rozdiel medzi týmito starými investičnými harcovníkmi a novými influencermi je veľký. Tí starší svoje rady investorom opierali o detailné analýzy firiem a o dlhoročné skúsenosti. Tí dnešní sa spoliehajú skôr na intuíciu ako na ekonomické fundamenty. Niektorí dokonca otvorene pohŕdajú nudnými analýzami účtovných závierok firiem. Napriek tomu ich rady padajú na úrodnú pôdu ich verných nasledovateľov. Tí kupujú všetko, čo im ich modly odporúčajú.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?