Dokedy vám má váš správca doručiť ročné vyúčtovanie?

Správca je povinný najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok týkajúcej sa spravovaného domu. Zároveň tiež musí vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome. Povinnosti upravuje zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov 182/1993 Z. z.

Musí poslať správca vyúčtovanie poštou?

V zákone o vlastníctve bytov nie je predpísaná forma doručenia vyúčtovania. Správcovia zvyčajne vyúčtovanie za bývanie doručujú doporučene poštou tým vlastníkom bytov, ktorí v dome nebývajú. Ostatným môžu vyúčtovanie, ako aj výročnú správu odovzdať osobne.

Čo by malo vyúčtovanie obsahovať

Zákon nehovorí o tom, čo všetko musí byť vo vyúčtovaní. V každom prípade vyúčtovanie musíte porovnávať so schválenou zálohovou platbou, ktorú by mal každý vlastník bytu dostať koncom roka s platnosťou od 1. januára nasledujúceho roka. Každá položka musí mať vo vyúčtovaní údaje o nameranej spotrebe za bytový dom a o jej finančnom vyúčtovaní z faktúry od dodávateľa služby. Dôležitý je tiež dátum spracovania vyúčtovania. Prekontrolovať by ste mali teplo na vykurovanie, ohrev teplej vody, objem teplej a studenej vody, zrážkovú vodu, energiu spotrebovanú v spoločných priestoroch, poplatok za upratovanie spoločných priestorov, výťahy, komíny, spoločnú televíznu anténu, odvoz a likvidáciu odpadu, havarijnú službu, poistenie domu, požiarnu ochranu, strážnu službu a správcovský poplatok.

Pri každej službe by mali byť údaje za bytový dom a za byt vo forme doplatku alebo nedoplatku za službu.

Vlastníci bytov by mali spôsob rozpočítavania nákladov na služby porovnať so zmluvou o výkone správy alebo zmluvou o spoločenstve.

Čo ak vyúčtovanie nedostanete ?

Môžete podať sťažnosť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Slovenská obchodná inšpekcia robí kontroly iba u správcov bytových domov, nie v spoločenstvách vlastníkov bytov ani v bytových družstvách.

Správca tým, že vám nepošle vyúčtovanie, porušuje zákon. Ak nepredloží vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o činnosti týkajúcej sa domu za predchádzajúci rok a rovnako nepredloží vlastníkom vyúčtovanie fondu opráv, nemá až do ich predloženia nárok na vyberanie poplatkov za správu bytov. 

„Ak správca ročné vyúčtovanie nedal občanom do 30. mája, v tom prípade je dobré ho kontaktovať – reklamovať a určiť mu termín. Ak ani potom im vyúčtovanie nedá, je potrebné sa obrátiť s podnetom na kontrolu na príslušný inšpektorát SOI v územnej krajskej pôsobnosti. Ak sa preukáže opodstatnenosť, budú správcovi uložené záväzné pokyny na odstránenie tohto nedostatku vrátane sankčnej pokuty,“ informovala hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Čo ak vám nesedia sumy vo vyúčtovaní?

Ak vám vo vyúčtovaní niečo nesedí, informujte sa u svojho správcu. Ak aj potom nie ste spokojní s riešením vášho problému, reklamujte vyúčtovanie písomne u svojho správcu do 30-tich dní od jeho doručenia. Ak by ste neboli spokojní s tým, ako vybavil vašu reklamáciu, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Poslednou inštitúciou je príslušný súd.

„Vlastníkovi vždy odporúčame podať si reklamáciu písomne s uvedením konkrétneho nedostatku vo vyúčtovaní. V prípade, ak na reklamáciu správca nereaguje alebo sa vlastník cíti poškodený, môže sa obrátiť na príslušný inšpektorát SOI s podnetom na vykonanie kontroly,“ informovala D. Krkošová.  

Dokedy môžete reklamovať

Na prípadnú reklamáciu má vlastník bytu 30 dní odo dňa doručenia vyúčtovania. Správca ju musí vybaviť tiež do 30 dní. Právo na reklamáciu však nestrácate ani po tomto termíne. Finančné plnenie si môžete od správcu vymáhať cez súd do 3 rokov od doručenia vyúčtovania.

Napríklad aj pol roka po vyúčtovaní môžete zistiť, že počet osôb vo vyúčtovaní za upratovanie je nižší, keďže váš sused nenahlásil ďalšieho človeka v byte. Správca v takomto prípade musí opäť prepočítať náklady.  

Nedoplatky a preplatky z vyúčtovania

V zmluve o správe by mal byť dohodnutý aj termín na úhradu nedoplatku či zasielanie preplatku. Štandardne to býva do 30 od vtedy, čo dostanete vyúčtovanie. Nedoplatok musíte zaplatiť vždy, pretože jeho prípadná reklamácia nemá odkladný účinok.

V zákone však nenájdete presný termín vrátenia preplatku. Zvyčajne to býva 15 až 30 dní. Presný termín nájdete v zmluve o výkone správy alebo v zmluve o spoločenstve vlastníkov bytov a nebytových priestorov.