Vo vašom prípade ide o porušenie zmluvnej povinnosti zo strany dodávateľa, ktoré vám ako odberateľovi v zmysle § 345 a nasl. zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka v platnom znení (ďalej len „ObZ“) zakladá nárok na odstúpenie od zmluvy.

Podstatné porušenie zmluvy

V prípade, ak by ste sa dohodli od zmluvy odstúpiť, je potrebné mať na pamäti nasledovné skutočnosti. Podľa § 345 ods. 1 ObZ platí: „Ak omeškanie dlžníka (§ 365) alebo veriteľa (§ 370) znamená podstatné porušenie jeho zmluvnej povinnosti, je druhá strana oprávnená od zmluvy odstúpiť, ak to oznámi strane v omeškaní bez zbytočného odkladu po tom, čo sa o tomto porušení dozvedela.“

Podstatným porušením zmluvy sa rozumie, ak strana porušujúca zmluvu vedela v čase uzavretia zmluvy alebo v tomto čase bolo rozumné predvídať s prihliadnutím na účel zmluvy, ktorý vyplynul z jej obsahu alebo z okolností, za ktorých bola zmluva uzavretá, že druhá strana nebude mať záujem na plnení povinností pri takom porušení zmluvy. Ak ide o nepodstatné porušenie povinnosti je druhá strana v zmysle § 346 ods. 1 ObZ oprávnená odstúpiť od zmluvy v prípade, že strana, ktorá je v omeškaní, nesplní svoju povinnosť ani v dodatočnej primeranej lehote, ktorá jej na to bola poskytnutá.

V prípade vášho odstúpenia od zmluvy zmluva zanikne okamihom doručenia písomného odstúpenia od zmluvy druhej zmluvnej strane. Odstúpením od zmluvy zanikajú všetky práva a povinnosti strán zo zmluvy. Odstúpenie od zmluvy sa však nedotýka nároku na náhradu škody vzniknutej porušením zmluvy (§ 351 ObZ).

Akú škodu nárokovať

Nárok na náhradu škody je upravený v § 373 a nasl. ObZ, v zmysle ktorého musí poškodená strana preukázať existenciu predpokladov vzniku zodpovednosti za škodu, ktorými sú:

a) protiprávny úkon,

b) vznik škody,

c) príčinná súvislosť medzi protiprávnym úkonom a vznikom škody.

Strana, ktorá poruší svoju povinnosť zo záväzkového vzťahu, je povinná nahradiť škodu tým spôsobenú druhej strane, ibaže preukáže, že porušenie povinností bolo spôsobené okolnosťami vylučujúcimi zodpovednosť vymedzených v § 374 ObZ, ktorými sa rozumie prekážka, ktorá nastala nezávisle od vôle povinnej strany a bráni jej v splnení jej povinnosti, ak nemožno rozumne predpokladať, že by povinná strana túto prekážku alebo jej následky odvrátila alebo prekonala, a ďalej, že by v čase vzniku záväzku túto prekážku predvídala.

Strana, ktorá škodu spôsobila preukazuje okolnosti vylučujúce jej zodpovednosť; ak ich preukáže, oslobodí sa od povinnosti nahradiť škodu. Na základe vyššie uvedeného vám nárok na náhradu škody prináleží v prípade preukázania vyššie uvedených predpokladov. 

Taktiež bude záležať od nastavených zmluvných podmienok, tzn. akým spôsobom bola dojednaná odplata za poskytnutie služieb a či už bolo z vašej strany vopred poskytnuté plnenie za služby, ktoré neboli dodané. V takom prípade by bol dodávateľ povinný toto plnenie vrátiť, inak by išlo o bezdôvodné obohatenie. 

Taktiež by vám mohla vzniknúť škoda spočívajúca v tom, že by ste narýchlo zháňali inú upratovaciu službu a tá by vám ponúkla na predmetné obdobie služby sa vyššiu cenu, tak vaša škoda by mohla spočívať napríklad v rozdiele sumy, ktorú ste platili pôvodne a ktorú platíte teraz.

Taktiež by bolo dobré pre budúcnosť riešiť v zmluve takúto situáciu tak, že si pre takýto prípad porušenia zmluvných povinností dohodnete s druhou stranou zmluvnú pokutu.

Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Aká  škoda môže vzniknúť nedodaním upratovacích služieb
Aká  škoda môže vzniknúť nedodaním upratovacích služieb
Aká  škoda môže vzniknúť nedodaním upratovacích služieb
Aká  škoda môže vzniknúť nedodaním upratovacích služieb