Lenže v týchto pretekoch nejde o to ísť čo najrýchlejšie a predbehnúť súperov. Cieľom je, naopak, dosiahnuť čo najmenšiu spotrebu paliva. Aj preto môžu na prvý pohľad samotné preteky vyzerať pre neznalých zvláštne. Na dráhe sa v nízkej rýchlosti preháňajú prapodivne vyzerajúce vozidlá, pričom pri predbiehaní na seba vodiči ležiaci vnútri trúbia, aby nedošlo ku kolízii.
Sleduje ich aj Ferrari
Ak si však človek uvedomí, že tieto vozidlá vlastnoručne skonštruovali študenti vysokých a niekedy len stredných škôl a dosahujú s nimi dojazd až dvetisíc kilometrov na liter paliva, musia ísť všetky pochybnosti bokom. Ako príklad poslúži francúzsky tím, ktorý si sám vyvíja aj motor vozidla.
Súťažná trať Shell Eco-marathon Zdroj: Shell
V minulosti sa na ich vozidlo bol pozrieť aj človek z Ferrari. Pri bližšom skúmaní jednotlivých častí motora zistil, že študenti používajú špičkové komponenty od rovnakého dodávateľa ako samotný taliansky výrobca superšportových áut. Niektoré školy totiž majú účasť v tejto súťaži ako hlavný celoročný projekt.
Prvé preteky Shell Eco-marathonu sa konali už v roku 1985 a vtedy sa ich zúčastnilo 25 tímov. Tento rok sa v ich londýnskom olympijskom parku zišlo až 143 z 27 prevažne európskych krajín. Z toho až tri pochádzali zo Slovenska. Všetky tri tímy sa zúčastnili súťaže v kategórii prototypov, pri ktorej je hlavný dôraz na čo najnižšiu spotrebu, čomu je podriadené všetko od váhy po dizajn vozidla. Druhou kategóriou sú Urban concept vozidlá, ktoré už pripomínajú klasické autá.
Riešiť reálne problémy
Slovensko pritom nie je žiadnym nováčikom na súťaži. Tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity Košice sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?