Konzultant príde do firmy bez toho, aby ho niekto volal, chce peniaze za odpoveď, ktorú firma dávno pozná, a o reálnom biznise vie žalostne málo. Takto poradcov vykresľujú sarkastické vtipy.

Pravda je, že keď TREND zisťoval, nakoľko sú podniky s prácou konzultantov spokojné a čo im vadí, neboli všetky príbehy hanlivé. No kto si myslí, že konzultanti mávnutím čarovného prútika nájdu odpoveď na každý firemný problém, mýli sa.

Biznis poradcovia na Slovensku sa viac venujú otázkam, ktoré by mal, aspoň pri znalosti základných manažérskych učebníc, zvládnuť každý radový vedúci. Ak od nich manažéri chcú pomoc v zložitejších situáciách, môže ich to vyjsť poriadne draho. Lebo aj tí najväčší hráči v poradenstve majú na Slovensku iba obmedzené kapacity a pre niektoré problémy musia siahnuť po mimoriadne drahých zahraničných expertoch.

Zoči-voči termínom

Pomoc poradenských firiem má vo všeobecnosti význam zvažovať napríklad vtedy, ak firma musí rýchlo zareagovať na novú situáciu. Môže ísť o čerstvé povinnosti vyplývajúce z novej situácie na trhu či zo zákona. Spravidla to bývajú úlohy náročné na čas a ľudí, ktorých je ťažké vytrhnúť z bežného pracovného procesu.

Aj poradcovia niekedy potrebujú radu

Banky sa do takejto situácie dostali pri implementácii smernice Európskej komisie s novými pravidlami riadenia rizík Basel II. Aby finančné domy získali osvedčenie o tom, že nové pravidlá spĺňajú, museli zosumarizovať stovky strán dokumentov.

No v čase, keď sa začali o asistenciu poradenských spoločností zaujímať, nemali slovenské pobočky konzultačných firiem o riešeniach ani potuchy. Preto bolo treba využiť ich zahraničné sestry.

Podľa partnera pre poradenské služby v PricewaterhouseCoopers Tomáša Kuču to neznamená, že konzultačné spoločnosti na Slovensku zaspali dobu. Podľa neho si pri prvých projektoch na pomoc zavolali kolegov zo zahraničia, ktorí tie isté pravidlá zavádzali skôr. Ako dodáva, aj samotné banky, ktoré sa do implementácie pustili zo začiatku samy, ich neskôr oslovili a ďalej postupovali spoločne.

Podniky si konzultantov často volajú vtedy, keď majú starosti s IT a s financiami. To znamená, že si nechávajú radiť v oblasti bezpečnosti, pri výbere informačných systémov alebo si vypýtajú od poradcov interný audit.

Vo finančnej oblasti konzultanti zvyčajne preverujú celkovú kondíciu firmy. Napríklad v prípade, keď sa chystá kúpiť konkurenta alebo vstúpiť na burzu.

Ďalším dobrým dôvodom na využitie konzultačných služieb môže byť riešenie manažérskych problémov, ktoré si vyžadujú pohľad zvonku. Okrem detekcie podvodov, ktorá je na Slovensku ešte len v plienkach, to môže byť optimalizácia nákladov alebo správne nastavenie štruktúr v prípade, že firma rýchlo rastie a nestačí sa za pochodu prispôsobovať novým podmienkam.

Martin Ilavský, riaditeľ Slovenskej Grafie, ktorá využívala poradenské služby tri roky, bol s ich výsledkami spokojný. Podľa neho je neoceniteľné, že zvonku firmy prišli nezaujatí ľudia a povedali, ako by mali veci fungovať.

Určili napríklad, podľa čoho majú byť hodnotení všetci zamestnanci. „Priamo vo firme má na to každý iný názor, no konzultačná firma má prehľad o tom, čo je v danom odvetví štandard. Vie, koľko majú veci pri výkone jednotlivých procesov trvať," konštatuje.

Vo svojich databázach majú konzultačky aj mzdové prieskumy rozdelené podľa odvetví. Pre klientov dopĺňajú nové dáta, ku ktorým majú za poplatok prístup aj firmy, ktoré poskytli svoje údaje. Môžu tak, vzhľadom na konkurenciu, lepšie určovať platy vo svojej firme.

Pomoc z manuálu

Drahoslav Ondruška, riaditeľ úseku strategického riadenia rizík v Slovenskej sporiteľni, varuje, že pomoc od poradcov sa oplatí len vtedy, ak tí riešia problém s prihliadnutím na špecifické okolnosti. Poradcovia, ktorí prešli už desiatky podobných prípadov, majú podľa neho tendenciu postupovať podľa zabehaných manuálov.

„Preto treba mať v danej banke alebo firme človeka, ktorý im hneď na začiatku povie, aby nenosili na stretnutie už osvedčené prezentácie, ale radšej odpovedali na konkrétne otázky," vysvetľuje. S dodatkom, že o konkrétnych problémoch treba hovoriť už pri tendri.

Rudolf Sedmina, partner KPMG z oddelenia poradenských služieb, oponuje. Prínos poradcu je podľa neho práve v tom, že pozná procesy iných spoločností.

D. Ondruška ďalej manažérom odporúča zabezpečiť, aby know-how, ktoré prinesú konzultanti, zostalo vo firme. Pri ďalšom podobnom probléme tak dokáže zareagovať sama a nebude musieť znovu platiť za poradenské služby.

Podľa konzultačných firiem má ich práca význam aj pri nastavovaní bežných firemných procesov. Ľudia, ktorí sa tým živia, by povedali, že vedia poradiť v čomkoľvek. Prirodzene, neznamená to, že majú know-how na každú situáciu.

Nastavovanie procesov často vyzerá tak, že konzultant príde do firmy a niekedy až mesiac pozoruje, ako sa tvorí napríklad účtovná závierka. Potom zanalyzuje jednotlivé fázy, vytvorí takzvanú procesnú mapu a navrhne, čo by sa dalo zlepšiť.

Poradcovia uznávajú, že vo väčšine prípadov by to zvládla firma aj sama, zväčša však na to nemá čas alebo ľudí. Okrem toho nemusí vedieť, čo je vlastne problém, ktorý treba riešiť.

Dobrá rada za groš

Prirodzene, ak si firma zavolá poradcov, musí počítať s dodatočnými nákladmi. Veľkí hráči v biznise vraj dolnú hranicu nemajú, no len málokedy sa fakturuje menej ako päťtisíc eur za projekt. Poplatok za osobu a deň, ktoré pre zákazníka vyčlenia, môže vyjsť 660, ale aj tritisíc eur podľa toho, či ide o radového konzultanta, šéfa oddelenia alebo špecialistu zo zahraničia.

Rovnako sa určujú hodinové sadzby poradenských služieb. Za nováčika, ktorý práve vyšiel zo školy a na projekte sa zaúča, si veľká konzultačná spoločnosť zaúčtuje okolo 50 eur za hodinu, za senior manažéra vyše tristo eur a za partnera 550 eur. Hodinové sadzby sú však len základom výpočtu honoráru. Konečná cena za projekt závisí od dohody so zákazníkom.

Niekedy poradcovia poskytnú výraznejšie zľavy, ale vtedy rátajú s tým, že možno od danej firmy získajú aj ďalšie zákazky. Rovnako je to v prípade, keď pri ukončení spolupráce poradenská spoločnosť povie, že zo zaplateného času zostalo pár hodín nevyužitých a podnik si ich môže „vybrať" pri ďalšom projekte.

Podľa D. Ondrušku patria konzultačné služby medzi veľmi drahé riešenia problémov, preto ich Slovenská sporiteľňa využíva, len keď je v časovej tiesni. V mnohých prípadoch by sa vedela dopracovať k riešeniu aj sama, no trvalo by to dvakrát dlhšie.

Menšie lokálne poradenské spoločnosti podľa jeho skúseností nie sú výrazne lacnejšie. Slovenská sporiteľňa si na cenu dáva pozor, lebo akékoľvek prekročenie rozpočtu na poradenstvo musí konzultovať s materskou spoločnosťou.

Meranie efektivity

Ak sa firma s konzultantmi dohodne, že by privítala opatrenia, ktoré jej znížia náklady na jeden stroj o polovicu alebo také, čo zabezpečia vyplácanie výplat v zákonnom termíne, je meranie výsledkov poradcu jednoduché. Ak to splní, môže si zaúčtovať takzvaný success fee. Ak nie, bonusový poplatok nedostane.

Podľa M. Ilavského je dôležité, aby firma, ktorá si poradcov najíma, vedela, čo chce, a riadne všetky podmienky spolupráce zazmluvnila. Ak sa to dá, najlepšie je vyžadovať od konzultačky konkrétne čísla a krátenie sumy v prípade, že by ich nedokázala splniť.

Slovenská Grafia si napríklad určila, že chce zvýšiť efektivitu výroby o 20 percent a znížiť počet nepodarkov vychádzajúcich zo závodu. Síce bez sankcií, ktoré by hrozili firme pri nedodržaní plánu, ale jasne a merateľne určila, čo od poradcov očakáva.

No podľa R. Sedminu z KPMG, ktorá z veľkej štvorky zamestnáva na Slovensku najviac poradcov, nie je výhradné hodnotenie podľa výkonu na Slovensku bežné. A podľa neho to ani nie je reálne.

Konzultačka totiž firmu neriadi a nemá ani rozhodovacie právomoci. „Navyše, nevieme povedať, ktoré z možných riešení je najlepšie. Je len na klientovi, ktorú z ponúknutých alternatív si vyberie."

Ako dodáva, problémom nebýva to, že by navrhnuté riešenie nefungovalo, ale fakt, že firmy návrhy neaplikujú v praxi. Podľa neho sa stáva, že podnik zaplatí veľké peniaze a riešenia zapadnú v zásuvke.

Hovorí o scenári, keď sa konzultanti po návrhu opatrení už nezúčastňujú na implementácii. Ak chce mať firma o práci poradcov prehľad, je dobré ju rozdeliť na niekoľko fáz a pravidelne sa informovať o jednotlivých krokoch.

Aj poradcovia niekedy potrebujú radu

Foto - Profimedia.cz