Znečistenie ovzdušia by mohlo výrazne klesnúť a premávka by bola plynulejšia. To všetko by prinieslo viac motocyklov na cestách. Otázky dopravnej infraštruktúry sú dôležité, motocykle v nich hrajú svoju úlohu. Možno to pre niekoho znie zvláštne, no aj otázka dopravy tak trochu súvisí s osobnou slobodou – pohybu, hovorí v exkluzívnom rozhovore pre TREND viceprezident Harley-Davidsonu Rob Lindley. Je viac ako zrejmé, že v slobodu verí.
Základné motto značky býva často pojem vypočítavo vytvorený marketingovým oddelením, neraz aj v rámci účelových kampaní. Funguje spojenie značky Harley-Davidson so slobodou toľké roky tak dobre, že ho netreba upravovať?
Roky hovoríme zákazníkom: žite svoj sen osobnej slobody. Motorky Harley-Davidson pre mnoho ľudí naozaj znamenajú oslobodenie.
Sloboda okrem voľnosti evokuje aj nezávislosť – aj finančnú. Je Harley-Davidson luxusný produkt?
Tie zážitky nie sú nič, čo by si mohli exkluzívne dovoliť iba bohatí ľudia. Motorky sa dajú kúpiť v rôznych cenových úrovniach.
Pocítili ste pri vašej klientele krízu?
Určite áno. V rokoch 2008 a najmä 2009 nám predaje výrazne spadli, tak ako každej inej značke. No paradoxne sme si v tom čase zvýšili podiel na trhu. Pretože sme z predajov stratili menej, než sa zosunul trh. Aj keď v Amerike to vyzerá, že kríza je už preč, v Európe ešte vidíme množstvo jej príznakov a to, samozrejme, má vplyv na predaj.
Ako sledujete dopyt na nových trhoch? Musíte nejako špeciálne sledovať vkus zákazníkov?
Máme po svete dosť trhov a niektoré z nich rastú pomerne rýchlo. Južná Amerika a špeciálne Brazília je trh, ktorý silnie naozaj zaujímavo. Takisto Rusko, Blízky východ, ale aj stredná Európa. V ponuke Harley-Davidsonu nie sú odlišné produkty pre rôzne kúty sveta. Možno nie v každom regióne máme v ponuke úplne všetky modely, no väčšie rozdiely nie sú.
Jeden zo základných znakov Harley-Davidsonu je charakteristický zvuk silného motora. No predsa, musíte sledovať technologické trendy a reguláciu v oblastiach, ako je znižovanie emisií, downsizing motorov či dokonca hybridné alebo elektrické pohony...
Mnoho ľudí si myslí, že keď majú harleye klasický vzhľad a zvuk, ich technológie nie sú veľmi moderné. Nie je to pravda. Celkovo máme veľmi silný vývoj. Nemôžeme si dovoliť ignorovať technologické trendy ani zmeny v legislatíve a regulácii. Zmena prístupu k životnému prostrediu je toho súčasťou a to, ako sa k nej postavíme, prinajmenej časť zákazníkov zaujíma.
Okrem vášne a špecifického spôsobu života ponúkajú motorky, a to nielen vašej značky, aj odlišný typ osobnej dopravy ako autá. Robíte nejaké kroky v prospech dopravy na jednostopových vozidlách?
Naši zákazníci si kupujú motorku viac ako spôsob trávenia voľného času než ako dopravný prostriedok. No berieme do úvahy aj tento aspekt, možno menej ako značka a viac ako jeden z členov Európskej asociácie výrobcov motocyklov. Najmä jej prostredníctvom pomerne intenzívne komunikujeme s vládami o novej legislatíve, a to nielen o nových technických normách. Otázka dopravy motorkou stúpa na zaujímavosti. A sú mestá, dobrý príklad je Barcelona, v ktorých cítiť, že na motocyklistov myslia. cítiť to aj na postavení ľudí na motorkách v tamojšej doprave.
Vyžadujú si motorky nejakú špeciálnu infraštruktúru, za ktorú by ste napríklad museli lobovať u vlád?
V každom prípade mi pripadá dôležité, že ak sa vlády rozhodujú, ako zlepšovať dopravu najmä vo veľkých mestách, zároveň by mali myslieť na životné prostredie –či už sa to týka obmedzenia emisií, hluku alebo zvýšenia bezpečnosti. Otázky dopravnej infraštruktúry sú dôležité a motocyklová doprava v nich hrá svoju úlohu. Možno to pre niekoho znie zvláštne, no aj otázka dopravy tak trochu súvisí s osobnou slobodou – pohybu.
Tak ako v minulosti, aj teraz sa motocyklové značky stávajú súčasťou veľkých automobilových skupín. Naposledy taliansku Ducati prevzala skupina Volkswagen. Myslíte, že značka ako vaša dokáže ostať samostatná?
Na takú otázku vám nemôžem odpovedať ani špekulatívne. Harley-Davidson je firma kótovaná na newyorskej burze a jej trhová hodnota je okolo dvanásť miliárd dolárov. Takú firmu nie je až také ľahké kúpiť. Aj to jej dáva kus nezávislosti.
Takú nezávislosť, aby ste v rámci svojej práce cestovali na motorke, asi nemáte...
Predsa len, mám na starosti kus sveta, územie so zhruba dvoma miliardami ľudí, takže musím cestovať lietadlom.
Čo vaše plány prejsť na motorke pacifické pobrežie?
Zatiaľ som na ne nemal čas. Nedávno som prešiel z Miami dole do Key West. Je to pekná trasa, no asi až príliš rovná. Sú na nej tuším len dve zákruty. Vidíte na nej krásne scenérie.
A čo v Európe, jazdievate aj tu?
Veľmi rád, Európa je na jazdenie ako stvorená, krajina, ktorá sa často mení, krásne hory. Zaujímavé cesty na jazdenie na motorke sa dajú nájsť skoro všade, dôležité je, aby ste mali dobrú partiu.
Štvrtina tržieb za značku
Ani Harley nie je imúnny voči krízam
Je málo produktov, ktorých majitelia si nechajú logá výrobcu vytetovať na vlastné telo a ešte sa ním chvália. Podľa šéfa Harley-Davidsonu pre Európu, Stredný východ a Afriku Roba Lindleyho je to pre firmu nielen reklama, ale najmä potvrdenie lojality. „Ak si niekto nechá vytetovať na rameno naše logo, asi si onedlho nekúpi Hondu,“ hovorí položartom. Firma však vzťah motoristických zákazníkov k značke nenecháva na náhodu. Aj preto má šéf fanúšikovského klubu Harley Owners Group Nigel Villiers vo firme ako jeden z úsekových riaditeľov na starosti zákaznícku spokojnosť. Nielen preto, že nemalú časť motoriek, ktoré táto americká značka predáva, si noví majitelia nechajú vyrobiť alebo upraviť na mieru.
Biznis so značkou Harley-Davidson ide ešte ďalej. Z vlaňajších päť a pol miliardy dolárov inkasovala niečo vyše troch štvrtín jej motocyklová divízia. Zvyšok utŕžila finančná divízia, ktorá najmä na domácom trhu USA a v susednej Kanade zabezpečuje na motorky značkový lízing.
Tržby motocyklovej divízie však vlani firma zďaleka nezískala iba za predaj takmer štvrť milióna motoriek po celom svete. Skoro štvrtinu jej zabezpečil predaj náhradných dielcov, technického a kozmetického príslušenstva a merchandisingu. Teda hlavne oblečenia a motorkárskych doplnkov.
Vlani predaje aj tržby Harley-Davidsonu rástli a aj tento rok hovoria plány firmy o predajoch na úrovni zhruba 260-tisíc motoriek. Ani Harley však nie je imúnny voči vývoju ekonomiky. Naplno sa to ukázalo v roku 2009. Najmä americký úder krízy zrazil predaj z vyše tristotisícovej hranice rok predtým tesne nad úroveň 220-tisíc motoriek. Firma sa musela pustiť do pomerne drastickej reštrukturalizácie a ani tak neudržala hospodárenie v čiernych číslach. Napríklad jej pensylvánska fabrika v Yorku sa z vyše dvojtisícového stavu pracovníkov scvrkla takmer na polovicu a rezalo sa krížom cez firmu.
A nielen to. Ešte v roku 2009 rozhodli manažéri Harley-Davidsonu o tom, že zrušia značku Buell. Tú v 80. rokoch založil bývalý dizajnér harleyov Eric Buell a v roku 1998 ju od neho bývalý zamestnávateľ celú kúpil. V roku 2010 Harley-Davidson vycúvol z ďalšieho projektu – po necelom roku predal taliansku značku MV Augusta.
Naďalej tak predáva už len pod pôvodnou značkou, ktorú pred sto desiatimi rokmi namontovali na prvú motorku William S. Harley a Artur Davidson s dvoma bratmi. Na domácom americkom trhu nielen dominujú väčšej objemovej kategórii, ale predávajú viac než tretinu všetkých predaných motoriek. Na trhu USA a susednej Kanady vlani firma umiestnila takmer 70 percent svojej produkcie. Okrem toho predala 37-tisíc motoriek v Európe, 24-tisíc v Ázii, desaťtisíc v Južnej Amerike a šesťtisíc na Strednom východe a v Afrike. V Európe, ktorá bola vlani jediným klesajúcim trhom, má Harley aj vo vlastnej kategórii nižšie podiely. Nielen preto, že na starom kontinente pôsobí historicky okrem globálnych aj množstvo lokálnych či regionálnych značiek, ale aj preto, že okrem chopperov majú európski motorkári radi aj veľké športové stroje.
Robert Lindley (46)
Absolvoval University of Nottingham, vzdelanie si doplnil na prestížnej americkej Stanfordskej univerzite. Profesionálnu kariéru rozbehol v európskych pobočkách automobilky Ford. Po krátkom pôsobení v konzultačných službách prešiel v roku 2008 do britskej športovej automobilky McLaren. V nej robil najskôr riaditeľa predaja a marketingu automobilovej divízie, neskôr viedol obchod a marketing McLarenu pre celý svet. V Harley-Davidson Motor Company pracuje od leta 2009. Z pozície jedného z viceprezidentov vedie ako generálny riaditeľ biznis Harley-Davidsonu v Európe, Afrike a na Blízkom východe.