„Áno, elektronickú schránku už máme. So žiadnym doručovaním do nej som sa však zatiaľ nestretol. Z opisu jej fungovania vyplývalo, že elektronická schránka by mala fungovať ako emailová adresa a boli tam uvedené aj prístupy. Vôbec však nebolo možné ju pridať, verím teda, že emailové notifikácie fungujú,“ odpovedal na našu otázku, či už jeho firma má aktivovanú schránku Gabriel Czirák, konateľ online agentúry Marketinger.
Ak si zástupcovia firiem elektronickú schránku neaktivujú, urobí to za nich štát v januári automaticky. Teda tejto vynútenej povinnosti sa slovenské firmy nevyhnú.
Výnimka sa týka právnických osôb, ktoré nie sú zapísané v obchodnom registri. „Občianskym združeniam, nadáciám, neziskovým organizáciám sa termín povinnej aktivácie elektronických schránok posúva na máj 2018. Pre občanov a fyzické osoby – podnikateľov ostáva elektronická komunikácia so štátom i naďalej na dobrovoľnej úrovni,“ vysvetlil Martin Dorčák, riaditeľ sekcie komunikácie NASES.
Povinnosti pre zástupcu firmy
K spusteniu schránky potrebujete občiansky preukaz s čipom (eID karta). Po novom si už takýto preukaz môžete vybaviť na ktoromkoľvek okresnom riaditeľstve Policajného zboru alebo v klientskom centre ministerstva vnútra. Okrem toho potrebujete ešte bezpečnostný osobný kód (BOK). Ak už občiansky preukaz s čipom máte, ale nemáte k nemu aktivovaný BOK, dodatočne si ho môžete vybaviť. Bez čítačky sa však do pošty nedostanete.
Štatutár cudzinec
O čosi komplikovanejšie to má štatutárny zástupca, ktorý je cudzinec. Ten potrebuje namiesto občianskeho preukazu s čipom doklad o pobyte s čipom a kód. Doklad o pobyte s čipom si vybaví na oddelení cudzineckej polície v mieste jeho pobytu. BOK si aktivuje na ktoromkoľvek oddelení cudzineckej polície, čiže nielen v mieste pobytu.
Ak doklad o pobyte nemáte, musíte na prístup do svojej schránky splnomocniť osobu, ktorá už disponuje dokladom s čipom (je jedno, či s občianskym preukazom, alebo dokladom o pobyte) a bezpečnostným osobným kódom BOK.
Vybaví to aj niekto tretí
Schránku vašej firmy vám môže spravovať aj iná osoba. Tá si musí vybaviť preukaz s čipom a BOK. Vy ju musíte na narábanie so schránkou splnomocniť. Môže to byť formou listiny alebo elektronicky. Rovnako môžete aj nastaviť, čo všetko môže s vašou úradnou elektronickou schránkou robiť. Pre štatutárov s trvalým pobytom mimo územia Slovenska je toto jediná možnosť.
Ako to bude fungovať
Ak ste si ešte schránku neaktivovali, štát to urobí za vás a od januára vám do nej začne automaticky chodiť úradná korešpondencia týkajúca sa vašej firmy. Môže to byť napríklad súdne rozhodnutie alebo korešpondencia so Sociálnou poisťovňou. V momente uloženia úradnej korešpondencie do elektronickej schránky začína plynúť 15-dňová úložná lehota. Ak v tejto lehote nebudete konať, nastane „fikcia doručenia“. Úradná pošta sa bude pokladať za doručenú aj v prípade, ak si ju nepreberiete a neprečítate. Tváriť sa na mŕtveho chrobáka sa vám teda nemusí vyplatiť. Na moment doručenia môžu byť totiž viazané lehoty napríklad na podanie odvolania či na splnenie iných povinností, ktoré takto nestihnete.
Orientovať sa však v tom, od ktorého úradu už budete dostávať poštu do schránky, nie je dnes jednoduché. Zákon hovorí o tom, že od 1. novembra vzniká aj pre štát „povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky". Štátne orgány a inštitúcie tak budú musieť prioritne komunikovať elektronicky a cez zriadené schránky. Naďalej však platí, že budú môcť komunikovať aj inak. Umožňuje im to osobitný predpis. Napríklad od Finančnej správy informácie do schránky v novom roku určite nedostanete. V elektronickej komunikácii budú daniari aj naďalej prijímať dokumenty cez svoj portál, pričom obojsmernú elektronickú komunikáciu zatiaľ spustili len pre oblasť spotrebných daní. Podľa prechodného ustanovenia zákona o e-Governmente môžu orgány verejnej moci túto výnimku používať do 1. februára 2018.
Dôležité informácie
- o tom, ako si aktivovať schránku, sa zástupca firmy dozvie na dočasnom webe statutar.sk, kde nájde aj video návody k inštalácii potrebného softvéru,
- informácie poskytne aj Ústredné kontaktné centrum, ktoré je dostupné v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 h na telefónnom čísle +421 2 35 803 083.