Finanční agenti nevidia dôvod na zmenu fungovania odmien za sprostredkovanie úverov. Túto tému v júni otvorila Národná banka Slovenska (NBS).

Podľa nej je dôležité, aby sa otvorila diskusia o tom, ako súčasný model odmeňovania finančných sprostredkovateľov motivuje ich správanie. Agenti oceňujú to, že je NBS ochotná s nimi diskutovať, no jej závery spochybňujú.

„Sprostredkovatelia sú motivovaní sprostredkovať čo najväčšie objemy úverov, a tým posúvali svojich klientov vo výraznejšej miere na hranicu povolených limitov,“ uviedla v správe o finančnej stabilite centrálna banka.

presýpacie hodiny
Neprehliadnite

Drahšie a rizikovejšie úvery. Centrálna banka obviňuje sprostredkovateľov

Vyššia miera využívania hraničných hodnôt úverových štandardov môže byť podľa NBS dôsledkom snahy o čo najväčší objem sprostredkovaného úveru a vyššiu províziu. Inak povedané, NBS agentom vyčíta, že sprostredkované úvery sú často v maximálnej možnej výške, ktorú môže klient čerpať. Dôsledkom toho je podľa NBS rýchlejšie zadlžovanie obyvateľov. Preto otvára otázku úpravy odmeňovania agentov.

Ukazovateľ Loan-to-value (LTV) určuje, že výška úveru za štandardných okolností nesmie presiahnuť osemdesiat percent hodnoty nehnuteľnosti.

Agenti: So závermi NBS nesúhlasíme

Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) s interpretáciou údajov, ktoré pozbierala NBS, nesúhlasí. „Záver, že znížením provízie sprostredkovateľov by sme zadlžovaniu obyvateľstva zabránili, je veľmi nesprávny,“ upozorňuje Martin Lancz, predseda predstavenstva AFISP. Agenti sa podľa jeho slov snažia využiť to, že si banky medzi sebou konkurujú nízkymi cenami úverov.

„NBS si nevie poradiť s ponukou lacných peňazí od bánk. Obyvateľstvo sa zadlžuje hlavne z dôvodu, že máme také lacné peniaze. Ak by bol na trhu trojpercentný úrok, myslím si, že by sme boli svedkami rapídneho poklesu nového úverovania,“ poznamenal M. Lancz.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa