Nedávno sa stretli zástupcovia spoločnosti Uber so zástupcami hlavného mesta, ministerstva dopravy a Finančnej správy. Stretnutie malo dať odpoveď na otázky ako vlastne Uber funguje, aké sú výhody alebo nevýhody tejto služby oproti klasickej taxislužbe a podľa akých pravidiel má fungovať na Slovensku.
1. Ako to funguje?
Najbližšieho prepravcu si nájdete cez mobilnú aplikáciu. Vodiči Uberu majú vo svojom zariadení nainštalovanú aplikáciu UberPartner. Po prihlásení do aplikácie musíte poskytnúť informácie o vašej kreditnej karte. Za jazdu vám z vašej karty strhnú poplatok za dopravu. Od vodiča nedostanete bloček, na mail vám príde len oznam o preprave s detailmi vašej jazdy.
Hlavnou výhodou oproti klasickým taxíkom je nižšia cena. Základné cestovné je 1,20 eura. Za každú minútu zaplatíte 0,09 eura a za každý kilometer 0,36 eura. Cenu teda viete dopredu, predražiť vám ju ale môžu upchané cesty.
2. Prepravca alebo sprostredkovateľ?
Uber funguje dnes vo vyše päťdesiatich krajinách. V mnohých spoločnosť, ktorá vznikla ako start-up, vyvolala protesty klasických taxikárov, ktorí nedokážu konkurovať nízkym cenám vodičov, ktorí jazdia pre Uber. Samosprávy, polícia či daniari príchod tejto firmy na trh nie vždy vítajú s otvorenou náručou. Padajú pokuty. Legislatíva je ale zatiaľ na podnikanie cez mobilnú aplikáciu krátka.
Predstavitelia spoločnosti tvrdia, že Uber nie je prepravnou spoločnosťou. Teda, že sa na ňu nevzťahujú zákony upravujúce podmienky v cestnej doprave. Hovoria, že sú len sprostredkovateľom služby od vodičov k zákazníkom.
Hoci Uber nie je certifikovaná prepravná služba, máte aspoň nejaké záruky o spôsobilosti vodiča. Ten musí Uberu poskytnúť informácie o svoje bezúhonnosti a dopravnej spôsobilosti. V Bratislave zatiaľ funguje služba UberX, kde nie je obmedzená kvalita automobilov. Tie môžu byť maximálne 10 rokov staré. Klasické taxíky však môžu mať najviac osem rokov.
Pri Uberi však nemáte garanciu týkajúcu sa triedy či kvality automobilu. Už pri objednávaní ale viete, ktorý šofér a na akom aute pre vás príde. Ak by vám auto nevyhovovalo, môžete cestu zrušiť. Zaplatíte za to ale dve eurá. Po jazde môžete v aplikácii zhodnotiť šoféra.
3. Sú vodiči Uberu taxikári?
Keďže Uber je len sprostredkovateľ (a nie prepravná spoločnosť), všetku zodpovednosť podľa nášho zákona o cestnej doprave nesú vodiči, s ktorými Uber podpísal zmluvu. Vodiči zodpovedajú za bezpečnosť zákazníka. Uber si od nich berie províziu 20 percent z každej prepravy. Prepravcovi ostáva 80 percent z tejto sumy.
Na základe zákona o cestnej doprave je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou. A tú môže prevádzkovať len držiteľ koncesie a zároveň musí spĺňať podmienky pre vozidlá a vodičov vozidiel taxislužby.
Podľa magistrátu Bratislavy vodiči Uberu sú taxikári. Vedenie firmy samospráva mesta vyzvala k dodržiavaniu právnych predpisov a najmä poukázala na potrebu platnej koncesie.
„V súčasnosti hľadáme spôsoby ako efektívne vykonávať kontroly u Uber, nakoľko vodiči nespĺňajú ani základné požiadavky prevádzkovania taxislužby - vozidlá nemajú žiadne označenie. Vodiči spoločnosti Uber musia jazdiť oficiálne s koncesiou a musia spĺňať podmienky a požiadavky v rámci prevádzkovania taxislužby,“ hovorí Katarína Kohútiková z tlačového referátu mesta.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že Uber neprepravuje osoby, poskytuje mobilnú aplikáciu pre prevádzkovateľov taxislužby.
„Z tohto dôvodu boli zástupcovia spoločnosti Uber Slovakia požiadaní o informovanie všetkých vodičov zaregistrovaných v tejto aplikácii, že v prípade, ak nemajú doklady podľa zákona č. 56/2012 Z. z., dopúšťajú sa porušovania tohto zákona,“ pripomenul hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
4. Kto môže byť taxikárom
Prevádzkovanie taxislužby si vyžaduje množstvo povolení, osvedčení a byrokracie. Vodičom vozidla taxislužby môže byť len ten, kto má preukaz vodiča vozidla taxislužby. Ten možno vydať tomu, kto (§ 28 zákona č. 56/2012 Z. z.) je najmenej tri roky držiteľom vodičského oprávnenia skupiny alebo podskupiny oprávňujúcej viesť vozidlo taxislužby, má najmenej 21 rokov, je spôsobilý na právne úkony v plnom rozsahu a je bezúhonný. Ak má žiadateľ odbornú spôsobilosť na podnikanie v taxislužbe alebo ak vykonával vodiča vozidla taxislužby nepretržite dlhšie ako tri roky, bude mu vydaný preukaz vodiča vozidla taxislužby bez skúšky. Za vydanie preukazu TAXI sa vyberá poplatok 50 eur.
Taxikár musí mať koncesiu. Tú vydáva okresný úrad v sídle kraja (odbor cestnej dopravy a pozemnej komunikácie), v ktorého územnom obvode má žiadateľ sídlo alebo trvalý pobyt. Vydáva sa na desať rokov a vodič za ňu zaplatí 30 eur v kolkoch.
V prípade, že chce podnikateľ získať koncesiu na prevádzkovanie taxislužby, musí spĺňať podmienku finančnej spoľahlivosti vo výške 1-tisíc eur na každé vozidlo taxislužby. Preukazovanie splnenia tejto podmienky závisí od právnej formy podnikania. Pri podnikaní fyzickej osoby (živnosť) sa dokázanie finančnej spoľahlivosti uskutočňuje cez overený súpis majetku a záväzkov živnostníka.
Taxikár musí prejsť cez psychologické testy. Ďalej má povinnosť absolvovať lekársku prehliadku každých päť rokov a po dosiahnutí 65 roku každé dva roky. Potvrdenie o lekárskej prehliadke musí mať tiež pri sebe, v opačnom prípade môže policajt považovať vodičský preukaz za neplatný.
Vozidlom taxislužby môže byť len vozidlo uvedené v koncesii. Podmienkou získania koncesie je tiež stanovište a parkovacie priestory pre taxík.
Pridelené evidenčné číslo vozidla taxislužby musí byť umiestnené v aute na viditeľnom mieste pre cestujúceho. Vozidlo musí byť na predných ľavých a pravých dverách označené obchodným menom prevádzkovateľa taxislužby a telefónnym číslom dispečingu objednávkovej služby, respektíve vodiča alebo dopravcu. Podmienkou je aj pevné alebo odnímateľné strešné svietidlo žltej farby s nápisom TAXI. Ďalšou podmienkou pre výkon taxi služby je poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla určené pre taxislužby.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že ak prevádzkovateľ taxislužby bude prepravovať cestujúcich podľa objednávky a na základe zmluvy, ktorá bude uzavretá pred začatím prepravy s dohodnutou cenou, vozidlá nemusia byť vybavené taxametrom.
5. Pod hrozbou pokút
Samospráva sa už chystá na kontroly vodičov Uberu. Obec podľa zákona č. 56/2012 Z. z. kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby (napríklad označenie vozidla obchodným menom, vybavenie vozidla koncesiou a podobne). Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prejednáva v prvom stupni priestupky v taxislužbe, ku ktorým došlo v obci.
Policajný zbor podľa zákona č. 56/2012 Z. z. kontroluje na cestách v rámci výkonu a dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (aj u prevádzkovateľov taxislužby) technickú spôsobilosť vozidiel, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku.
V prípade, ak mestský policajt zistí iný správny delikt alebo priestupok podľa zákona č. 56/2012 Z. z., podá oznámenie dopravnému správnemu orgánu, ktorým je v oblasti taxislužby obec.
Zákon hovorí o tom, že dopravný správny orgán uloží pokutu od sto eur do 15-tisíc eur prevádzkovateľovi cestnej dopravy, ktorý prevádzkuje taxislužbu bez koncesie alebo v rozpore s ňou alebo poskytuje dopravné služby taxislužby vodičom, ktorý nemá preukaz vodiča. Keďže spoločnosť Uber nie je prevádzkovateľ cestnej dopravy, sankcie hrozia vodičom, ktorí vozia zákazníkov bez koncesie.
Ak ide o opakované konanie, ku ktorému došlo do dvoch rokov od právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty, hrozí pokuta od 5-tisíc do 50-tisíc eur.
6. Daniari v strehu
Vodič vozidla taxislužby musí byť v pracovnom pomere k prevádzkovateľovi taxislužby po ustanovený týždenný pracovný čas alebo prevádzkovať taxislužbu ako samostatne zárobkovo činná osoba. Vieme však, že pre spoločnosť Uber pracujú ľudia, ktorí nikdy taxikármi neboli, nemajú licencie a ani nie sú samostatne zárobkovo činnými osobami. To však neznamená, že príjmy z tejto taxislužby zdaniť nemusia. Ak ide o pravidelné príjmy, automaticky sa stávajú samostatne zárobkovo činnou osobou, musia sa do 30 dní registrovať na daňovom rade. Ten im pridelí daňové identifikačné číslo. Ak tak neurobia, hrozí im pokuta najmenej 60 eur. Ak tento rok zarobia (rátajú sa všetky príjmy) viac ako 1 901,67 eura, musia podávať o rok v marci daňové priznanie. Ak za tento rok zarobia ako taxikári pre Uber 5 148 eur, od júla budúceho roku musia zase začať platiť sociálne odvody. Mesačne budú posielať Sociálnej poisťovni najmenej 142,20 eura.
Okrem toho budú musieť vodiči platiť daň z motorových vozidiel a raz ročne, do konca januára, podať daňové priznanie k cestnej dani.
Finančná správa TREND.sk informovala, že pripravila pre používateľov tejto služby, vodičov ako aj verejnosť, informácie o pravidlách riadneho fungovania a zdaňovania príjmov z tejto činnosti.
Dôležité je, a vodiči Uberu to určite ani netušia, že musia platiť nielen daň z príjmov ale aj DPH. Sú zároveň totiž aj „v pozícii prijímateľa služieb“ od spoločnosti Uber, ktorá im zabezpečuje za poplatok prístup k softvérovej aplikácii. Uber je pritom spoločnosť “usadená v inom členskom štáte“.
„Takýto prístup za odplatu je podľa § 9 zákona o DPH považovaný za službu a je predmetom dane s miestom dodania v SR. Zároveň sú prepravcovia podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH osobami povinnými platiť daň správcovi dane,“ vysvetľuje Finančná správa. To znamená, že ak vodič aj nebude platiteľom DPH, napriek tomu bude musieť DPH odviesť, avšak nárok na odpočítanie tejto dane nemá. Finančná správa argumentuje, že keďže má vodič „postavenie zdaniteľnej osoby a je podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH osobou povinnou platiť daň, vzniká mu v prípade, ak nie je registrovaný pre DPH, povinnosť registrácie podľa § 7a zákona o DPH.“