1. Kto finančné ocenenie udeľuje a aké sú jeho pohnútky?

Z pohľadu pochopenia ocenia je dôležité vedieť, či je vyhlasovateľ dostatočnou odbornou autoritou, alebo iba hľadá obchodnú príležitosť, ktorou môže byť práve zisk z udeľovania rôznych cien. Aj preto je dôležité poznať personálne prepojenie a finančné toky medzi ocenenými a vyhlasovateľom súťaže.

2. Vychádzajú výsledky z objektívnych alebo subjektívnych kritérií?

Ak je úlohou zoradiť čísla 1 až 9 od najväčšieho po najmenšie, výsledok bude u každého rovnaký. Pokiaľ sa úloha zmení a čísla bude potrebné zoradiť podľa osobných sympatií, výsledky budú veľmi subjektívne a hlavne rôznorodé u každého „porotcu“. Nevýhodou posudzovania kvality produktov a finančných inštitúcií je subjektívny pohľad. Ten sa dá čiastočne zmierniť objektívnymi parametrami, teda stanovením kritérií, podľa akých má byť posudzovaný napríklad najlepší bankový účet (cena alebo dostupnosť pobočiek?).

3. Sú členovia poroty dostatočne fundovaní a poznajú súvislosti?

Pokiaľ o poradí rozhoduje subjektívnym hlasovaním porota, je dôležité vedieť, kto ju tvorí. Pozná hlasujúci naozaj oblasť či kategóriu, v ktorej hlasuje? Nemôže sa stať, že o ocenení rozhodne povrchný prístup porotcov?

4. Sledujú výsledky kvalitu finančnej inštitúcie alebo jej produktov?

O poradí môžu rozhodovať aj iné parametre, napríklad podnikateľský úspech. Aj keď to banky či poisťovne rady zamieňajú, netreba si mýliť schopnosť predať konkrétny produkt so schopnosťou ponúknuť naozaj užitočnú službu.

5. Pokiaľ ocenenie zohľadňuje minulé výsledky, dá sa očakávať, že ocenený takéto výsledky zopakuje?

Predovšetkým pri ocenení minulej výkonnosti investičných nástrojov platí známa veta, že minulé výnosy nie sú zárukou budúcich. Ak bol produkt, hoci aj objektívne, najlepší v minulosti, aká je šanca, že bude aj naďalej?

6. Dajú sa výsledky zovšeobecniť?

Každý klient finančných služieb má svoje špecifické potreby a tomu zodpovedá aj ponuka na trhu. Mladšiemu klientovi bude viac vyhovovať prepracovaný internet banking, starší klient zas viac ocení ochotnú pracovníčku za prepážkou. Nehovoriac, že na rozdiel od bežného účtu sú aj oveľa zložitejšie produkty, napríklad životné poistenie alebo celoživotná hypotéka. Aj preto by si mali klienti zapamätať, že pri posudzovaní ich konkrétnych potrieb môže vyjsť ako najvhodnejší produkt, ktorý sa medzi ocenenými vôbec neobjavil.

Priblížme si teraz jednotlivé ocenenia:

TREND TOP Banka roka a Poisťovňa roka

Týždenník TREND zostavuje poradie najúspešnejších bánk a poisťovní podľa ich podnikateľského úspechu. O poradí rozhodujú objektívne kritériá ako napríklad zmena trhového podielu, rentabilita kapitálu, ale aj kapitálová primeranosť v prípade bánk a technická škodovosť v sektore poisťovní.

SIBAF Award

Členovia Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve a niektorí ďalší účastníci odbornej konferencie SIBAF vyberajú každoročne najlepšiu poisťovňu v sektore autopoistenie a tiež v sektore poistenia podnikateľov a priemyslu.

O poradí rozhoduje subjektívne bodovanie objektívnych kritérií ako sú poistné podmienky, zohľadňovanie individuálnych požiadaviek alebo likvidácia poistných udalostí.

Keďže členmi poroty sú nezávislí makléri neživotného poistenia, ktorí dôverne poznajú obe produktové kategórie, dá sa súhlasiť s názorom organizátorov, že výsledky môžu byť pre verejnosť ukazovateľom kvality slovenských poisťovní. Treba však dodať, že poistenie je zložitý nástroj, a preto je dôležité nerozhodovať sa len na základe ocenenia, ale zaujímať sa, do akej miery jednotlivé produkty zohľadňujú individuálne potreby klienta.

Zlatá minca

V prípade súťaže finančných produktov Zlatá minca rozhoduje o poradí v jednotlivých kategóriách odborná porota zložená zo sprostredkovateľov, vysokoškolských pedagógov, zástupcov profesijných asociácií a ekonomických novinárov. Členovia odbornej poroty zostavujú poradie troch najlepších produktov v každej kategórii, pričom prvý získa tri body, druhý dva a tretí jeden bod. Následne sa zostaví rebríček podľa najvyššieho počtu bodov. Počet získaných bodov je uvedený pri každom ocenenom produkte. Samotný organizátor Jiří Ščobák odporúča sledovať bodové rozdiely medzi produktmi a radí: „Pozrite si detaily prvých štyroch, piatich produktov, aby ste zistili, ktorý z nich je optimálny práve pre vás.“ Aj keď je dôležité, že samotný organizátor pripúšťa, že prvý produkt v súťaži nemusí byť automaticky najlepší pre každého, v prípade Zlatej mince nájdeme ešte niekoľko problémov.

Podľa pravidiel hlasujú porotcovia iba v kategóriách, o ktorých si myslia, že ich poznajú. Pri zložitejších kategóriách spravidla hlasuje len pár porotcov. Reálne sa tak môže stať, že porotcovia, ktorých ego je väčšie ako odbornosť, svojim hlasom znehodnotia celú kategóriu. Nehovoriac o tom, že chýba spresnenie, podľa čoho treba kvalitu produktov danej kategórii posudzovať. Aj preto by bolo dôležité zverejniť aspoň to, kto v jednotlivých kategóriách hlasoval.

V kategórii PZP sa dlhodobo darí poisťovni, ktorá je síce všeobecne považovaná za kvalitnú, ale aj tiež jednou z najdrahších. Keďže z PZP nikdy nečerpá poistený, celkom logicky by ho mala zaujímať v prvom rade cena, porotcovia však evidentne používajú iné parametre. Pokiaľ sa teda záujemca rozhodne na iba základe výsledkov Zlatej mince, zbytočne si priplatí.

Bežný klient sa tiež nedozvie, čo rozhodlo o víťazstve v kategórii podielové fondy. Možností je totiž veľa: Rozhodla priaznivá poplatková štruktúra, atraktívne nastavené portfólio alebo minulé výnosy? Investovať podľa výsledkov Zlatej mince predstavuje malú investičnú ruskú ruletu.

Zlatá minca ponúka aj ďalšie absurdity, ako je kategória poistenie podnikania, kde sa v jednom rebríčku ocitlo poistenie zodpovednosti za environmentálnu škodu a poistenie bytových domov. Takisto môžeme pochybovať o kategórii podnikateľský úver, kde sú v jednom koši investičný a bezúčelový úver.

Pripisovať výsledkom Zlatej mince priveľkú váhu sa môže klientovi vypomstiť. Aj keď nevylučujeme, že ocenené produkty sú kvalitné, spravidla platí, že pri rozhodovaní je lepšie zohľadňovať skôr individuálne potreby ako rady poroty, pri ktorej nevieme, podľa akých kritérií vyberala.

Top Fond

Podrobnejší pohľad na kolektívne investovanie ponúka Top Fond, ktorý organizuje Slovenská asociácia správcovských spoločností. V minulosti pri organizácii spolupracovala s už zaniknutým mesačníkom Investor.

V kategórii najpredávanejšie fondy rozhodujú o víťazstve najvyššie čisté predaje a to samostatne za päť kategórií: peňažné fondy, dlhopisové fondy, akciové fondy, ostatné fondy a špeciálne fondy.

SASS tiež oceňuje fondy s najvyšším pomerom výkonnosti a rizika, ktorý je v prípade eurových peňažných fondov počítaný na ročnej báze a v prípade eurových dlhopisových fondov, akciových fondov a ostatných fondov sa počíta na trojročnej porovnávacej báze.

Kým informácia o najpredávanejších fondoch nemá z pohľadu úžitku pre klienta žiaden význam, pomer výkonnosti a rizika naznačuje, ktoré fondy boli najúspešnejšie práve pri minimalizácii rizika. Tu si však treba dávať pozor, pretože minulé výnosy nie sú zárukou budúcich. Výsledky však môžu naznačiť, ktorí správcovia sa dokážu najrozumnejšie vysporiadať s vysokou volatilitou na trhu.

Fincentrum Investícia roka

Na podobnom princípe ako Top Fond je založená aj Fincentrum investícia roka. O poradí v šiestich kategóriách: peňažný fond, konzervatívny dlhopisový fond, dynamický dlhopisový fond, akciový fond, zaistený fond a ostatné fondy rozhoduje pomer výnosu k riziku. Na rozdiel od Top Fondu sú v tomto prípade všetky kategórie vyhodnocované len počas ročného porovnávacieho obdobia, čo nie je z hľadiska posudzovania výkonnosti napríklad akciových fondov celkom šťastné, na druhej strane ponúka táto analýza podrobnejší pohľad na to, čo sa dialo na kapitálových trhoch práve počas uplynulého roka.

Zároveň platí, že Fincentrum investícia roka má širší záber ako Top Fond, keďže posudzuje aj fondy, ktorých správcovia nie sú členmi SASS.

Magazínová trojka od zeleného stola

Slovenské banky sa často chvália oceneniami od prestížnych magazínov The Global Finance, Euromoney a The Banker. Aj keď každý z nich má svoju vlastnú metodiku a špecifické kategórie, z pohľadu slovenského klienta je dôležité vedieť, že ide o ocenenie odovzdávané od zeleného stola. Hoci nespochybňujeme analytické zázemie všetkých magazínov, je predsa len trúfalé hovoriť o bankovom sektore v krajine, ktorú by s najväčšou pravdepodobnosťou ani nenašli na mape. Najmä ak vezmeme do úvahy, že hľadieť na výsledky zďaleka predstavuje veľké riziko prehliadnuť kreativitu vo výkazníctve.

Pre porovnanie: The Global Finance udeľuje ocenenie pre najväčšie banky, najlepšie investičné banky, najlepšie internetové banky, najlepších hráčov na menovom trhu a asi najznámejšia je cena pre najbezpečnejšie banky. Euromoney udeľuje ceny excelentnosti za inovatívnosť a trhový podiel. The Banker oceňuje ekonomické ukazovatele, ale aj nastavenú bankovú stratégiu či rôznorodosť predajných kanálov.

Keďže všetky ocenenia by si zaslúžili väčší priestor, TREND.sk sa k nim určite vráti.

Autor pôsobil na portáli Investujeme.sk, ktorý bol spoluorganizátorom Fincentrum Investície roka, bol tiež členom poroty súťaže Zlatá minca.

Prečítajte si všetky vydania seriálu a objednajte si RSS odber tu.