1. Poukazy s doplatkom
V súťaži o najväčší vianočný trapas by sa takéto poukazy určite objavili na prvom mieste. Darovať niekomu zľavu môže byť myslené dobre, ale výsledok je nešťastný. Naozaj by vás potešilo, keby ste si pod stromčekom našli notebook, ktorý by bol váš... hneď po tom, ako by ste doplatili 80 percent jeho ceny? Podobný prípad sú bezplatné poukazy pre jedného. Napríklad na ochutnávkové menu v luxusnej reštaurácii. Hoci obdarovaný za takýto darček nezaplatí, sám ho využije len ťažko a keď so sebou vezme partnera, bude musieť zaplatiť aspoň zaňho. Výsledkom je v konečnom dôsledku záväzok. Keď si totiž chce obdarovaný svoj darček užiť, musí otvoriť peňaženku a to ho určite nepoteší.
2. Životné poistenie pre prípad smrti
Čestné miesto v rebríčku cynických darčekov zastáva životné poistenie pre prípad smrti. Alebo sa vám zdá normálne dať niekomu ako darček produkt, ktorý v prípade jeho smrti poteší (vyplateným plnením) niekoho iného?
Riešením by mohlo byť poistiť seba a darovať partnerovi pocit istoty. Je však nevhodné otvárať počas Štedrého večera tému smrti.
3. Investičné alebo kapitálové životné poistenie
Ani komplexné poistenie nie je žiadne terno. Darovať istotu, akú životné poistenie ponúka, je síce dobrý nápad, no samotná realizácia už nie. Je totiž základnou chybou dohadovať poistenie poza niečí chrbát a hlavne bez znalosti jeho potrieb a situácie.
Ideálne poistenie má byť šité na mieru. Vianočný darček môže, naopak, vzbudiť v obdarovanom pocit, že je plnohodnotne poistený a až keď sa mu stane niečo nepríjemné, zistí, že nebol.
Nehovoriac o tom, že takéto poistenie spravidla vytvára záväzky, keďže darca zaplatí niekoľko splátok, ale pravidelné splátky ostanú na pleciach obdarovaného. Znovu je to záväzok pod vianočným stromčekom.
Takisto netreba podľahnúť masívnej marketingovej kampani týkajúcej sa znižovania technickej úrokovej miery pri kapitálovom životnom poistení od budúceho roka. To, že od januára klesne garantované zhodnotenie z 2,5 na 1,9 percenta pri nových zmluvách, nie je dôvod narýchlo využiť vyššie sadzby a darovať niekomu poistný záväzok.
Pokiaľ chcete darovať poistenie, lepšou alternatívou môže napríklad byť celoročné cestovné poistenie.
4. Kreditná karta
Na rozdiel od poistenia, kde môžete za niekoho uzavrieť zmluvu aj poza jeho chrbát (v zmluve sa rozlišuje medzi poistníkom a poisteným), úver za nikoho nevybavíte. Ale stáva sa, že niekto posunie svoju kreditnú kartu na manželku, priateľku či dieťa v puberte.
Dôvodov, prečo to neurobiť, je niekoľko: Používanie kreditnej karty nabáda k vyššiemu míňaniu a učí žiť na dlh. Nehovoriac o nemalých poplatkoch pri prekročení bezúročného obdobia či pri hotovostných výberoch s kartou.
Takisto netreba zabúdať, že pokiaľ (ne)oficiálny používateľ karty zlyhá pri splácaní, v úverovom registri dostane čierny bod ten, kto kartu poskytol.
Rozumnejší nápad je využiť debetnú darčekovú kartu s pevnou sumou, ktorú môže obdarovaný minúť.
5. Predplatené sporenie
Darovanie peňazí formou dlhodobejšieho sporenie nie je zlý nápad, na rozdiel od životného poistenie si totiž môže obdarovaný ďalej sporiť vlastnými peniazmi, ale nemusí.
Je to síce výhoda, no môže smerovať k problému. Rozhodne totiž treba dávať pozor, aby si „Ježiško“ nevybral produkt, ktorý je nastavený na vysokú cieľovú sumu, čo sa prejaví zaťažením vysokým poplatkom hneď na začiatku.
A práve to sa môže veľmi rýchlo obrátiť proti darcovi. Ako už TREND.sk viackrát varoval, diabol je skrytý v detailoch. Ak napríklad darca chce venovať tisíc eur, ale v rámci sporiacej schémy dohodne cieľovú sumu 20-tisíc eur a predplatený poplatok, celá tisícka môže skončiť práve na poplatkoch.
Ak si to obdarovaný nevšimne, medzi ním a darcom nastane veľmi zvláštna situácia, keď jeden verí (oprávnene), že daroval veľa, a druhý si myslí (tiež oprávnene), že nič nedostal. Preto je dôležité zvoliť si priebežný poplatok, ktorý sa odvíja od naozaj investovanej sumy.
6. Investičné zlato a diamanty
Spolok zlatokopiek Slovenska bude možno namietať alebo dokonca žiadať uverejnenie opravy podľa tlačového zákona, ale zlato a diamanty v investičnej podobe nie sú vhodným darčekom pre bežného Slováka. Predajcovia týchto komodít určite nájdu desiatky argumentov, prečo by sa malý investičný diamant či zlatá tehlička (presnejšie, certifikát k nej) mohli pod stromčekom objaviť. Ale nezaškodí prečítať si aj názor, ktorý nie je zainteresovaný na províziách.
Práve provízie tlačia predajnú cenu hore, nie však tú výkupnú. Reálne sa tak môže stať, že diamant či zlato predá investor za menej peňazí, ako do nich vložil na začiatku, hoci na trhu nenastane pokles.
Nehovoriac o ich horšej likvidite, keď je predaj týchto inštrumentov zložitejší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Cenné komodity sú síce spravidla prezentované ako uchovávateľ hodnôt, ale aj ich cenu ovplyvňujú rôzne faktory.
Drahé kovy a diamanty sú zložitý investičný nástroj, ktorý patrí do rúk odborníkov. Nehovoriac o tom, že s ich držbou sú spravidla spojené náklady, obdarovaný necíti priamy úžitok (ako sú napríklad úroky vyplácané v banke alebo dividendy z akcií) a pokiaľ chce svoj dar speňažiť, musí si naštudovať veľa informácií.
Na druhej strane diamanty či zlato v podobe šperkov určite potešia, ale netvárme sa, že je to nástroj na zhodnocovanie peňazí. Šperky, pokiaľ nejde o unikátne umelecké kusy, strácajú používaním svoju hodnotu.
Myslíte si, že zoznam nevhodných vianočných darčekov z finančnej oblasti by mohol byť širší? Podeľte sa o svoj názor v diskusii.
Prečítajte si všetky vydania seriálu a objednajte si RSS odber tu.