Vďaka obchodovaniu na burze sa dá rozprávkovo zbohatnúť – obľúbená povera síce nie je úplne nepravdivá, ale spoľahnúť sa na ňu rozhodne nedá. Vo svete sa nájde len pár ľudí, ktorí naozaj zbohatli na obchodnom parkete.
Oveľa väčšia skupina investorov stratila nemalé peniaze. Niekedy aj pre školácke chyby.
eTREND.sk prináša odporúčania, ako sa vyvarovať základných chýb pri obchodovaní.
1. Nechajte sa preveriť!
Investičný agent alebo obchodník má zo zákona povinnosť preveriť vaše investičné skúsenosti a postoj k riziku. Deje sa tak prostredníctvom takzvaných MiFID dotazníkov nazvaných podľa európskej smernice. Nie je to zbytočná „papierovačka“, ale nástroj, ktorý vás má chrániť. Predajca vám nesmie predať inštrument, ktorý nezodpovedá vášmu profilu. Pri vypĺňaní dotazníka preto nezveličujte svoje skúsenosti a nedovoľte, aby predajca vyplnil dotazník namiesto vás.
2. Zmierte sa so stratou!
Ak investujete, počítajte s tým, že o časť peňazí môžete prísť. Čím väčší výnos očakávate, tým väčšia strata vás môže postihnúť. Pri investovaní platí, že vyšší výnos znamená aj vyššie riziko. Pokiaľ sa bojíte prísť o peniaze, nechoďte do rizikových (potenciálne vysoko výnosných) investícií.
Špecifickou kategóriu sú rôzne garantované investičné schémy. Za ochranu pred poklesom však platíte nižším potenciálnym výnosom. V takom prípade si určite overte, čo a akou formou je garantované.
3. Nekonajte zbrklo!
Obľúbená nekalá praktika investičných agentov počíta s tým, že pod tlakom investor veľmi nerozmýšľa a rýchlo pristúpi na obchod. Výsledkom je často churning – nadmerné obchodovanie, ktoré nie je v prospech klienta a agent či obchodník zarábajú na poplatkoch.
Nenechajte sa zatlačiť do obchodu len preto, že je to údajne horúci tip. Určite si nechajte čas na rozmyslenie. Pokiaľ vám práve nevolá Warren Buffett, buďte si istý, že podobných príležitostí vám ponúknu ešte veľa.
Ak chcete seriózne investovať, venujte výberu investície aspoň toľko času ako kúpe televízora či nového mobilu.
4. Čo je v novinách, je už staré!
Keď sa zaručený investičný tip objaví v novinách, najmä v bulvári či iných mainstreamových médiách, je už na investíciu neskoro. Medializácia zaujímavej príležitosti znamená, že investícia sa blíži k vrcholu a skúsení investori už zvažujú uzatvorenie pozície.
5. Pozor na menové riziko!
Pri investícií nepodceňujte menové riziko. Keď zarobíte na akciách v exotickej krajine 30 percent, ale tamojšia mena sa voči euru znehodnotí o 40 percent, v skutočnosti ste v strate.
Vždy sa zaujímajte o menu, v ktorej investujete, a zvážte prípadné menové zaistenie.
6. Zmierte sa, že nezbohatnete!
Už sme to hovorili v úvode. Nemyslite si, že vďaka investovaniu dokážete rozprávkovo zbohatnúť. Najmä nie s nižšou sumou. Na úspešné investovanie potrebujete viac peňazí aj preto, aby ste mohli lepšie diverzifikovať, lacnejšie nakupovať a v prípade, že svojmu odhadu veríte, aby ste aj pri dočasnom poklese mohli dlhšie podržať svoju pozíciu.
Navyše, ako sme písali v bode 2 – čím väčšie očakávania máte, tým viac peňazí môžete prerobiť.
7. Diverzifikujte!
Svoje peniaze a tým aj riziko rozložte medzi viacero inštrumentov. Vyhnete sa tak nepríjemnej situácii, keď vás prudký pokles pri konkrétnych akciách pripraví o všetky peniaze určené na investovanie.
8. Čo už zarobilo, znova zarobiť nemusí!
Ďalšia poučka hovorí, že súčasné výnosy nie sú zárukou budúceho zhodnotenia. Investície sa vyvíjajú cyklicky a po dlhšom raste spravidla musíte očakávať pokles. Ak investícia vlani zarobila vášmu susedovi 70 percent, určite tam neinvestujte. Je veľká pravdepodobnosť, že po takej silnej rely príde korekcia.
Pri investovaní platí, že nakupovať by sa malo, keď sú akcie dole (optimálne tesne pred dnom) a predávať, keď sú hore (optimálne na vrchole).
9. Nepanikárte!
Ak ste sa po starostlivom zvážení rozhodli pre investíciu, nepanikárte len preto, že krátkodobo vaša investícia poklesla. V dlhšom horizonte musíte počítať aj s dočasnými poklesmi. Ak ich neviete zniesť, pravdepodobne nie ste typ vhodný na investovanie.
10. Čítajte pozorne!
Pozorne si prečítajte obchodné podmienky a zaujímajte sa o výšku poplatkov. Nezabudnite, že vysoké poplatky odkrajujú z vášho portfólia a môžu zo ziskovej investície urobiť stratovú.
11. Fondy zmierňujú riziko!
Ak začínate s investovaním, vhodným nástrojom môžu byť podielové fondy. Zvolíte si zameranie fondu (napríklad severná Afrika, Čína alebo európske dlhopisy). Konkrétne akcie či dlhopisy už nakupuje portólio manažér a to spravidla výhodnejšie, keďže ich nakupuje vo veľkom za mnohých malých investorov. Aj preto sa fondom hovorí kolektívne investovanie.
Aj pri fondoch pozorne sledujte poplatky. Vstupný poplatok na úrovni 5 percent vám môže výrazne odkrojiť z potenciálneho výnosu. V prípade fondov sa zaujímajte o vstupný, výstupný, pravidelný správcovský poplatok a poplatok za zhodnotenie.
12. Neinvestujte cez IŽP!
V predchádzajúcej časti seriálu finančná sebaobrana sme písali, že aj keď investičné životné poistenie predstavuje istú formu investovania cez fondy, na investovanie je spravidla nevhodné, pretože má vysokú a netransparentnú poplatkovú štruktúru.
Rozumnejšou alternatívou môžu byť priame podielové fondy.
Aké sú neetické praktiky na kapitálovom trhu
Churning – nadmerné obchodovanie bez ohľadu na záujem klienta za účelom profitovania z poplatkov a provízií. Trojica autorov z NBS popísala v odbornom časopise Biatec (č. 6/2011) dva ukazovatele naznačujúce nadmerné obchodovanie: obrat na účte (turnover ratio) a výšku nákladov k majetku na účte (cost to equity ratio). Obrat na účte sa, samozrejme, líši v závislosti od typu investora, pri konzervatívnom je určujúcou hodnotou 2 a v prípade špekulantov až 6. Pri nákladovosti hodnota 4 % „len poukazuje“, 8 % „už vytvára domnienku“ a 12 % „dokazuje nadmerné obchodovanie“.
Switching – nabádanie na časté zmeny v portóliu, tiež za účelom profitovania z poplatkov.
Boiler room – ide o podporné konanie pri churningu. Klientovi telefonuje agent z rušnej miestnosti s cieľom predstierať, že je v centre diania a má najčerstvejšie informácie. V niektorých prípadoch neboli v takýchto miestnostiach ani počítače.
Klamlivá reklama – zavádzajúce údaje o zhodnotení či garanciách.
Neprimerané zmluvné podmienky – klient je napríklad uvedený ako navrhovateľ zmluvy, hoci zmluvu navrhol obchodník. Zákon je v prípade nejasností naklonený v prospech druhej zmluvnej strany. Časté je aj nevracanie zálohy či poplatku a zmena obchodných podmienok.
Zdroj: Biatec, KLV
O týždeň v rubrike Finančná sebaobrana: Cez aké nástroje môžeme investovať
O téme investovania sa dočítate aj v článku Žaluj agenta svojho, ktorý vyšiel v TRENDE č. 29-30/2013 – v stánkoch od štvrtka a v digitálnom archíve už od stredajšieho popoludnia.
Prečítajte si všetky vydania seriálu a objednajte si RSS odber tu.
Ilustračné foto na titulke: SITA/AP