Nepodceniť prípravu, šanca na reparát nebýva

 1.  V súčasnosti je internet plný rád, ako sa pripraviť na pohovor. Podobne ako pri životopise, ani tu by ste nemali podceniť samotnú prípravu. Ak máte o pozíciu naozaj záujem, uvedomte si, že konkurencia je dnes veľká a je dôležité sa dobre predať. Len málokedy dostanete šancu na reparát.

Prísť upravený a patrične oblečený

 2.  Základy ako prísť čistý, osprchovaný, upravený, načas, nenadávať, nežuť žuvačku a podobne, pokladáme za úplnú samozrejmosť. Oblečenie by malo byť adekvátne pozícii. Nie je vhodné prísť na pohovor oblečený neformálne, rifle radšej nechajte doma a prejavte oblečením to, ako vám na danom pohovore záleží.

 3.  Nezabudnite na vypnutý mobil, pevný stisk a očný kontakt počas pohovoru.

Naštudovať spoločnosť

 4.  Buďte pripravení aj na možnosť vedenia pohovoru v cudzom jazyku, ak sa na danej pozícii vyžaduje alebo nebol otestovaný pred samotným pohovorom prostredníctvom písomných a ústnych testov.

 5.  Každý uchádzač by mal vedieť, do akej spoločnosti ide na pohovor. Spoločnosťou nemyslíme len jej názov, ale aj celkovú kultúru. Je vhodné získať si informácie nielen o firme, ale aj o jej konkurencii a pripraviť si otázky k inzerovanej pozícii. Inak sa správate na pohovore v slovenskej firme, iné nároky môže mať zahraničná spoločnosť.

Byť sám sebou

 6.  Najväčšiu radosť má jeden z oslovených HR manažérov, keď sa na pohovore objaví človek, ktorý je sám sebou, autentický a spontánny. Vyhráva pravdovravnosť, transparentnosť a schopnosť sebareflexie. Uchádzač by sa počas pohovoru nemal na nič hrať, mal by vedieť vecne hovoriť o svojich úspechoch a popísať aj to, čo sa naučil z prípadných neúspechov. Osobný pohovor je dobrým priestorom pre vykreslenie skúseností nad rámec písomného životopisu, konkrétnych situácií, podľa ktorých je jasná odbornosť alebo osobné zručnosti kandidáta.

 7.  V istej forme sa môže uchádzač zmieniť aj o svojich slabých stránkach, ale len v kontexte svojho ďalšieho rozvojového plánu. Uchádzač by sa nemal báť priznať, že niečo nevie, ak sa s tým nestretol, alebo to naozaj nevie. Častou chybou v situácii, keď uchádzač nevie odpovedať, je začať hovoriť o niečom inom alebo "variť z vody". Skúsený manažér alebo personalista také odpovede okamžite spozná a uchádzač si práve zatvára dvere vedúce k ponuke práce.

Na starú prácu nenadávať

 8.  To, čo nebudí dobrý dojem, je znevažovanie posledného zamestnávateľa, kritika bývalých kolegov, alebo prílišná žoviálnosť ku koncu pohovoru, keď sa už uvoľní počiatočný stres.

 9.  Pracovný pohovor nie je vypočúvanie, je to obojsmerný rozhovor a tak ako má firma právo pýtať sa otázky a rozhodnúť sa, či uchádzačovi ponúkne prácu, aj uchádzač má právo pýtať sa otázky, ktoré neboli v rozhovore zodpovedané, aby si vedel urobiť názor, či v danej firme a na danej pozícii pracovať chce.

Na plat sa nepýtať

 10.  Niekedy sa stáva, že majú uchádzači nie úplne opodstatnené požiadavky. Čiže nepomer medzi tým čo ponúkajú a požadujú. V žiadnom prípade sa nepýtajte na samotný plat a počkajte si na ponuku v prípade, že budete úspešným kandidátom.

Spracované na základe odpovedí od:

Gabriela Ďubjaková, oddelenie personálneho rozvoja, Volkswagen Slovakia

Beáta Jačisková, HR Specialist Senior, Coca-Cola HBC Slovenská republika

Kristína Kovačovská, Bookstores director Martinus.sk

Zuzana Lajčiaková, HR manažérka spoločnosti EY

Tanja Malachová, HR business partner spoločnosti ESET

Rastislav Lapoš, asistent manažéra personálneho oddelenia, Kia Motors Slovakia

Ján Rosa, HRIS Analyst / Internal Mobility Specialist, Google People Services

Branislav Vargic, riaditeľ odboru ľudských zdrojov, Tatra Banka