Odvetvie kontajnerovej dopravy, zodpovedné za prepravu 80 percent medzinárodne obchodovaného tovaru, čelí turbulentnému obdobiu. Pandémia viedla k bezprecedentnému nárastu cien kontajnerov, pričom v roku 2022 návratnosť kapitálu lodných spoločností presiahla 40 percent. Najväčšie z nich zaznamenali trojnásobné zvýšenie ziskov v porovnaní s predchádzajúcimi dvoma desaťročiami.
S poklesom dopytu a príchodom nových lodí objednaných počas pandemického vrcholu sa ale výnosy začali znižovať. Nedávne narušenie Suezského prieplavu v dôsledku útokov húsíjských povstalcov v Červenom mori síce viedlo k zvýšeniu prepravných sadzieb, no otázne je, ako dlho toto oživenie potrvá.
Nevyužitá flotila
Historicky bola deštrukcia hodnoty v odvetví lodnej dopravy bežná. Podľa maklérskej spoločnosti Bernstein priemerná návratnosť kapitálu lodných spoločností medzi rokmi 2002 a 2019 zaostávala za samotnými nákladmi na kapitál, čo vytvorilo dlhodobý deficit. Táto situácia sa ešte skomplikovala pomalým tempom výstavby nových lodí.
Podľa priemyselného združenia BIMCO v roku 2023 globálna flotila narastala o 2,3 milióna TEU (20-stopových ekvivalentných jednotiek - štandardná miera veľkosti kontajnerov), čo prekonalo predchádzajúci ročný rekord o 37 percent. V prvých štyroch mesiacoch roku 2024 pribudol ďalší milión TEU.
Analytici BIMCO uvádzajú, že súčasné pokrytie lodeníc je na najvyššej úrovni od roku 2010, no väčšina nových lodí nebude dodaná skôr ako v roku 2027 alebo 2028.
Ak zostane Červené more rozbúrené aj naďalej, rastúci dopyt by mohol absorbovať posilnenie kapacity flotily, ktorá sa má tento rok zvýšiť o osem percent. No ak sa húsíjovia stiahnu skôr, mnohé z novo objednaných lodí zostanú nevyužité.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?