Železničná nákladná doprava na Slovensku stojí pred viacerými náročnými výzvami, s ktorými sa bude musieť čím skôr popasovať. Vyniká medzi nimi nedostatočná infraštruktúra, absencia dlhodobého plánovania či neplnenie harmonogramov modernizácie tratí. Tieto faktory nielenže brzdia rozvoj sektora, ale aj spôsobujú klesajúcu konkurencieschopnosť oproti cestnej doprave.

Kritický stav infraštruktúry

Slovenské železnice musia bojovať s problémami, ktoré vznikajú ako dôsledok nedostatočnej kvality infraštruktúry a nízkej podpory kombinovanej dopravy. Ťažkosti spôsobuje nepravidelný prístup k investovaniu a nedodržiavanie harmonogramu modernizácie tratí. Podľa výkonného riaditeľa Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) Patrika Benku je situácia alarmujúca. „Trať Kúty štátna hranica – Devínska Nová Ves mala byť zmodernizovaná do konca roka 2022, no doteraz nie je dokončený ani úsek od štátnej hranice po stanicu Kúty.“

Meškania pri modernizácii strategických uzlov oslabujú kapacitu železníc čeliť narastajúcej konkurencii zo strany cestnej dopravy. Neefektívne investície vedú k strate dôvery investorov, čo komplikuje rozvoj sektora. Intermodálna doprava, ktorá môže zlepšiť logistické procesy a znížiť environmentálnu záťaž, ďalej stagnuje.

„Pri cenách cestného mýta a poplatku za železničnú dopravnú cestu je kamiónová preprava lacnejšia ako železničná, a to aj na väčších vzdialenostiach,“ zdôrazňuje P. Benka. Situáciu zhoršuje vysoká cena elektrickej energie. Expert je presvedčený, že bez systematického znižovania poplatkov za využitie železničnej siete a ďalších stimulov si cestná doprava naďalej udrží dominantnú pozíciu.

železničná nákladná doprava
Zdroj: cargo-partner
Investičné meškania aj transakčná daň

- Investičné projekty v oblasti železničnej infraštruktúry sa v roku 2024 realizovali v obmedzenom rozsahu. Dokončené boli len menšie úseky, pričom väčšie projekty, ako modernizácia uzla Žilina či elektrifikácia trate Haniska – Moldava nad Bodvou, meškajú. Podľa P. Benku je kľúčovým problémom absencia jasnej koncepcie. Hoci plánovaná investícia vo výške 652 miliónov eur na rok 2025 predstavuje potenciál na zlepšenie, jej efektívne využitie zostáva otázne. Nedostatok záväzných harmonogramov a transparentných procesov môže viesť k meškaniam a neefektívnemu vynakladaniu finančných prostriedkov.
- Rastúce náklady na energie, vyššie dane a zavedenie transakčnej dane zvyšujú tlak na dopravcov. ZSSK CARGO bude zavedenie transakčnej dane ročne stáť okolo 800-tisíc eur. Zvýšenie konkurencieschopnosti si však vyžaduje celkom iný prístup – nové stimuly vrátane podpory prepráv vozňových zásielok či zvýhodnenie intermodálnej dopravy.

Optimalizácia nákladov

Intermodálna doprava, ktorá prepája železničnú prepravu s inými druhmi dopravy, napríklad s kamiónovým doručovaním, predstavuje príležitosť na optimalizáciu logistických procesov. Tento model je atraktívny aj pre spoločnosť cargo-partner, a to nielen z hľadiska environmentálnej udržateľnosti, ale aj z pohľadu cenovej výhodnosti a možnosti prepraviť väčšie objemy tovaru.

„Intermodálna preprava je najvýhodnejšia v prípade, ak hlavná prepravná vzdialenosť presahuje tisíc kilometrov a miesto nakládky a vykládky sa nachádza do sto až 150 kilometrov od terminálu,“ tvrdí regionálny riaditeľ spoločnosti cargo-partner pre severnú a východnú Európu Tibor Majzún.

Ako príklad uvádza prepravu tovaru z tureckého Istanbulu do Nitry. Pri použití intermodálnej dopravy sa dá oproti výlučne kamiónovej preprave ušetriť 300 až 500 eur na jednej celovozovej zásielke. Okrem Turecka sa podobné úspory dosahujú aj na trasách do Spojeného kráľovstva a Írska.

Výhodou intermodálnej dopravy je aj jej prínos pre ekologickú udržateľnosť. Použitím železničnej dopravy sa znižujú emisie oxidu uhličitého (CO2), čím sa prispieva k udržateľnejšiemu fungovaniu dodávateľských reťazcov. „Tieto trasy poskytujú pravidelné denné spojenia, pričom tranzitný čas zostáva porovnateľný s klasickou kamiónovou prepravou, a to bez kompromisov na spoľahlivosti doručenia.“

Ideálnymi destináciami z pohľadu slovenského trhu sú podľa odborníka západné Nemecko, Benelux, Spojené kráľovstvo, Írsko a Turecko. Denné spojenia umožňujú zachovať konkurencieschopnosť a zároveň ponúkajú podporu pre udržateľné riešenia v oblasti logistiky.

Flexibilita rieši výzvy

Rastúce nároky na flexibilitu medzinárodnej prepravy vedú spoločnosti k ponuke prispôsobiteľných riešení. Firma cargo-partner reaguje na výzvy kombináciou viacerých druhov dopravy a rýchlostných servisov. Pri urgentných zásielkach je riešením letecká preprava. Využívajú ju najmä klienti, ktorých tovar má vyššiu hodnotu. Preprava po Hodvábnej ceste je medzistupňom medzi leteckou a námornou prepravou. Hoci sú náklady na železničnú prepravu vyššie než na námornú, nákladovo je efektívnejšia ako letecká. Tým predstavuje optimálnu voľbu pre hodnotný tovar alebo klientov vyžadujúcich rýchlejšie dodanie.

Pokiaľ zákazník počíta s dlhším tranzitom, vhodnou voľbou je preprava loďou, a to aj pri veľkých objemoch alebo kusových zásielkach prepravovaných v zberných kontajneroch. V spoločnosti cargo-partner sa zameriavajú na flexibilitu a efektivitu, pričom cieľom je optimalizácia nákladov a minimalizácia vplyvu na životné prostredie. „Táto filozofia nám umožňuje zostať spoľahlivým partnerom pre široké spektrum priemyselných odvetví.“

Kríza v námornej preprave

Situácia v medzinárodnej preprave tovaru poukazuje na krehkosť globálnej logistiky a hlboký dosah regionálnej nestability na celosvetovú ekonomiku. Odborníci napriek tomu očakávajú, že dopyt po preprave zostane vysoký. To bude ovplyvňovať cenu i dostupnosť prepravných služieb vrátane železničných.

V reakcii na problémy v námornej preprave zaznamenáva nárast dopytu železničná nákladná doprava. Táto alternatíva ponúka pre slovenské firmy nielen porovnateľné ceny, ale aj rýchlejšie tranzitné časy – často polovičné oproti námornej preprave. Napriek čiastkovým problémom zostáva železničná preprava stabilná a menej náchylná na neočakávané výpadky.

Pre klientov, ktorí nechcú prepravovať tovar cez Rusko, je k dispozícii južná trasa cez Kaspické more, Turecko a ďalej do Európy. „Aj keď železnica nedokáže plne nahradiť kapacity námornej dopravy, predstavuje solídne riešenie v situáciách, keď treba reagovať na náhle výpadky či oneskorenie v prístavoch,“ zdôrazňuje riaditeľ pobočky Geis CZ Air+Sea Martin Tokič.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke kolóna odstavených kamiónov na diaľnici D1 neďaleko Bidoviec v smere od Košíc 10. marca 2024. Príslušníci polície regulujú a usmerňujú dopravu. FOTO TASR - František Iván
Neprehliadnite

Dopravné firmy zvyšujú ceny kvôli rastúcim nákladom, dôsledky pocítia aj spotrebitelia