Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora nedávno zverejnila výsledky prieskumu o podiele zastúpenia slovenských potravín v obchodných reťazcov. Najviac slovenských potravín (61 %) je v obchodoch Coop Jednoty. Priemer v sledovaných šiestich reťazcoch – Tesco, Lidl, Metro, Billa, Coop Jednota, Kaufland – je niečo vyše 40 percent slovenských potravín.

Niektoré produkty v obchodoch v priebehu dvoch rokov výraznejšie pribudli, niektoré sa, naopak, z pultov strácajú. Najviac klesli hodnoty slovenských hydinových balených výrobkov a jedlých tukov zhodne o šesť percent a mlynské výrobky o päť percent.

Viac priestoru však dostala slovenská zelenina. V priebehu dvoch rokov, od posledného prieskumu SPPK, napríklad zemiaky zaznamenali nárast o osem percent a čerstvá zelenina o sedem percent. Celkovo je na pultoch 54 percent slovenských zemiakov a 38 percent slovenskej čerstvej zeleniny.

„Sme radi, že reťazce od nás odoberajú zeleninu, že majú záujem o slovenskú zeleninu a nemôžem hovoriť, že by to nefungovalo,“ komentuje situáciu jeden z najväčších producentov zemiakov a zeleniny, predseda predstavenstva rodinnej firmy Agromačaj Juraj Mačaj.

Rastúci dopyt zvyšuje farmám tržby

Producenti zeleniny a zemiakov z Kráľovej pri Senci, združení do družstva, už zverejnili svoje finančné výsledky. Vlani zvýšili zisk o 627 percent. Dostali sa tak z minimálneho zisku 4 730 eur v roku 2020 na viac ako 34-tisíc eur.

Zisky dlhodobejšie nie sú príliš vysoké. Tržby však neustále rastú. Kým v roku 2016 dosahovali iba niečo vyše 5,5 milióna eur, vlani už dosiahli viac ako 43 miliónov eur. Zaujímavý posun bol aj v porovnaní rokov 2019 a 2020. Družstvu sa podarilo v priebehu roka zdvojnásobiť tržby na 33 miliónov eur.

„Zvýšili sme produkciu, darilo sa nám predať, rástli sme, a to sa pretavuje aj do výsledkov,“ komentuje vedúci predstaviteľ družstva Juraj Mačaj z firmy Agromačaj. Družstvo zastrešuje produkciu zemiakov a zeleniny 13 členov z regiónu. Patria sem Agromačaj, Roľnícke družstvo v Pavliciach, PD v Kráľovej pri Senci a ďalší.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa