Produkciu palív na Slovensku zabezpečuje rafinéria Slovnaft, ktorá má kapacitu 126-tisíc barelov ropy denne. V regióne Strednej Európy sa nájdu aj väčšie rafinérie. Slovnaft je však jednou z najkomplexnejších v Európe.

Lepšiu nemajú ani v Nemecku. Čím vyššia komplexnosť rafinérie, tým viac kvalitných produktov dokáže vyprodukovať z jedného barelu ropy. Niet divu, že 70 percent produkcie ide na export.

Skupina MOL v predchádzajúcich rokoch posilnila zásobovanie rafinérií Slovnaft na Slovensku a Duna v maďarskej Százhalombatte vysokými investíciami v objeme 170 miliónov USD, z ktorých sa približne dve tretiny týkali infraštruktúry pre Slovnaft. Tým sa vytvorila dostatočná kapacita na plnohodnotné zásobovanie Slovenska z bratislavskej rafinérie.
Anton Molnár, Hovorca a riaditeľ komunikácie Slovnaft

Komplexnosť a zameranie na export je však kľúčové pri posudzovaní vplyvu možného odstavenia dodávok ruskej ropy. Aktuálne celý systém pripomína precízne nastavený a naolejovaný stroj. Dodávky z Ruska fungujú desiatky rokov, vybudovaná je vzájomná dôvera.

Transport cez ropovod je lacnejší a spoľahlivý. Ropa na Slovensko prúdi v určitej kvalite a objeme, podľa toho je nastavený proces výroby jednotlivých produktov. Vzhľadom na objem vstupov je možné presne odhadnúť, koľko a akých produktov bude vyrobených.

Čo sa dá vyrobiť z jedného barelu ropy?

Z jedného barelu ropy, ktorý zodpovedá necelým 159 litrom tejto hustej zmesi uhľovodíkov, sa vyrobí viac ako 72 litrov benzínu a zhruba 40 litrov nafty. Ďalej necelý liter motorového oleja a 4 litre asfaltu.

To ešte nie je všetko, z jedného barelu ropy rafinéria vyťaží 5 kg propánu a vosk. Podľa výskumníkov JWV Energy po tomto všetkom zostáva dosť chemikálií na to, aby bolo možné vyrobiť ďalšie produkty z plastu, polyesteru či gumy.

V prípade Slovnaftu, ktorý spracováva inú ropu ako napríklad v USA, je výrobné portfólio iné. Až 54 percent výstupu tvorí nafta, 21 percent automobilové benzíny. Okrem toho Slovnaft vyrába primárne plasty, vykurovacie oleje, chemikálie a letecké palivá. 

Na uvedenom príklade je vidieť, že ak rafinéria spracováva iný druh ropy, získa iné výstupy. Čím ťažšia ropa, tým viac nafty a vykurovacích palív je možné z nej dostať, benzínu však bude menej. To znamená, že je potrebné celú rafinériu a jej zariadenia preladiť. To je časovo a finančne náročný proces. Možné to však je.

V USA získavajú z ropy hlavne benzín, u nás naftu
Zatiaľ čo ľahšia americká ropa pri spracovávaní zo seba vydá hlavne benzín, z ruskej ropy Slovnaft vyrába hlavne naftu. Všetko závisí od kvality a vlastností ropy.

Zároveň je možné na Slovensko dostať aj inú ropu ako ruskú a to prostredníctvom ropovodu Adria, ktorý vedie z prístavu Omišalj cez Chorvátsko a Maďarsko až na Slovensko. Na jeho opačnom konci však musí byť tanker, ktorý tam dovezie ropu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa