V Nórsku je kúpa elektromobilov výrazne podporovaná štátom prostredníctvom viacerých stimulov, ktoré znižujú náklady a zvyšujú komfort ich používania. Oslobodenie od 25-percentnej DPH a colných poplatkov pri kúpe, ako aj znížené ročné poplatky za cesty, robia elektromobily finančne atraktívnymi. Okrem toho vláda investuje do rozvoja nabíjacej infraštruktúry a poskytuje výhody, ako je bezplatné parkovanie a prístup do vyhradených jazdných pruhov. Vďaka týmto opatreniam sú elektromobily v Nórsku lákanou alternatívou k tradičným vozidlám so spaľovacím motorom.

Na Slovensku, na rozdiel od Nórska, chýbajú porovnateľné stimuly. Nové elektrické osobné vozidlá si najčastejšie kupujú firemní zákazníci, zatiaľ čo bežní spotrebitelia zostávajú opatrní. Odrádzajú ich najmä vyššia počiatočná cena, slabá nabíjacia infraštruktúra a nedostatok vládnej podpory. Tieto faktory, spolu s nižšou priemernou mzdou, spôsobujú, že elektromobily sú pre mnohých Slovákov menej dostupné.

Elektromobily majú svoje limity, najmä v zimných mesiacoch, keď čelia výzvam ako znížený dojazd spôsobený vyššou spotrebou energie na vykurovanie a nižšou efektívnosťou batérií pri nízkych teplotách. Napriek tomu v Nórsku, krajine s dlhými a chladnými zimami, elektromobily dominujú trhu. Ich vysoká popularita ukazuje, že výhody elektromobilov – ako nižšie prevádzkové náklady a environmentálne benefity – dokážu prekonať aj obmedzenia spojené s chladným podnebím.

Tento kontrast medzi Nórskom a Slovenskom poukazuje, ako zásadne môžu vládne politiky ovplyvniť adopciu nových technológií. Pri správnych podmienkach sú spotrebitelia ochotní prekonať aj výzvy a rozlúčiť sa so spaľovacími motormi. Nórsko zaznamenalo v roku 2023 rekordný predaj vozidiel s nulovými emisiami (ZEV). Tieto vozidlá dosiahli podiel 81,4 percenta na celkovom predaji nových automobilov.

Takéto čísla sú v Európe jedinečné. V rámci členských štátov Európskej únie vedú opäť severské krajiny, avšak s výrazne nižším podielom. Lídrom je Švédsko s 39 percentami, za ktorým nasleduje Dánsko s 36 percentami a Fínsko s 34 percentami. Tieto tri krajiny výrazne prekonali európsky priemer, ktorý je 14,5 percenta. Slovensko, s podielom menej ako tri percentá, je druhé od konca. Menej elektrických vozidiel sa predalo už iba v Chorvátsku, kde ich podiel dosiahol 2,6 percenta. Aj pre nízky podiel Európska komisia tlačí na úplný zákaz predaja vozidiel s benzínovými a spaľovacími motormi. Zbytočne tým vyvoláva odpor verejnosti, ktorá by pravdepodobne pri výraznejšej podpore dokázala bez väčších ťažkostí akceptovať elektrické vozidlá, podobne ako je tomu v Nórsku.

Zero Emission Vehicle
Skratka ZEV znamená Zero Emission Vehicle, teda vozidlo s nulovými emisiami. Tento termín označuje vozidlá, ktoré počas jazdy nevypúšťajú žiadne priame emisie skleníkových plynov. Najčastejšie ide o elektromobily alebo vozidlá na vodíkový pohon.

Ďalšie dôležité správy

Tesla nabíjacia stanica
Neprehliadnite

Rok 2025 bude pre predaje elektromobilov zlomový. Blysne sa najmä Čína