V stredu hodnota akcií americkej spoločnosti Lithium Corp. vzrástla na trojnásobok. Stála za tým falošná správa vydávajúca sa oficiálne prehlásenie výrobcu automobilov Tesla, že odkupuje tohto nevadského producenta lítia. Keďže sa správa ale nepotvrdila, cena akcií spadla okamžite späť. Krok Tesly by pritom nebol prekvapujúci.
Lítium je nenahraditeľnou surovinou pri výrobe batérii do elektrických vozidiel. Len za minulý rok jeho cena vzrástla o takmer 500 percent. Na trhu vznikol nedostatok suroviny a tento deficit bude v najbližších rokoch iba rásť. Elon Musk nazval cenu „šialenou“ a viackrát sa vyjadril, že Tesla plánuje dokonca vstúpiť do ťažby kovu.
100 rokov späť
Tesla nie je zďaleka jediná firma, ktorá po skúsenostiach s covidom, úzkymi hrdlami pri dodávkach materiálov či raste geopolitického napätia volá po rozšírení svojej vertikálnej štruktúry. Ide o model, pri ktorom firma vlastní veľkú časť alebo dokonca celý výrobný proces.
S trhovou kapitalizáciou viac ako bilión dolárov má americký výrobca vozidiel dostatočný kapitál angažovať sa v novom biznise. Nebolo by to nič prekvapujúce vzhľadom na jeho doterajšiu stratégiu, keď si okrem výroby áut plne osvojil aj vývoj a výrobu elektrobatérii. Ťažba a pracovanie lítia by ju len rozšírili.
Svet by sa však týmto krokom vrátil 100 rokov späť - k modelu vertikálnej integrácie, ktorý stál pri zrode amerického kapitalizmu. Jej priekopníkom bol oceľový magnát Andrew Carnegie, ktorý najprv vybudoval oceliarne, no následne nakúpil uhoľné bane, ložiská železnej rudy, ako aj železnice a lode na prepravu materiálov a výrobkov. To z neho spravilo jedného z najbohatších ľudí sveta.
Mať pod kontrolou celý výrobný proces je však kapitálovo náročné a vyžaduje si expertízu v mnohých oblastiach, píše Brooke Masters na Financial Times. To je hlavný dôvod, prečo počas nasledujúcich dekád, a najmä v čase globalizácie, sa sieť dodávateľov a medzičlánkov diverzifikovala. Partnerstvo s lokálnymi firmami a outsourcing produkcie boli lacnejšie a efektívnejšie alternatívy. Bol veľký rozdiel financovať každý článok výrobného procesu ako len finálne dodávky tovarov.
Lítia je dostatok, výrobcov nie
Západné krajiny si stanovili optimistické ciele produkcie elektrických vozidiel. Do roku 2030 chcú Spojené štáty, aby aspoň polovica predajov áut boli elektrovozidlá. Európska únia chce úplne zakázať spaľovacie motory do roku 2035. To vytvorí obrovský dopyt po lítiu.
Bloomberg odhaduje, že záujem o lítium vzrastie dokonca desaťročia šesťnásobne. Už v minulom roku vzrástol o 40 percent a na nasledujúce roky sa očakáva rast okolo 30 percent ročne. Problém ale je, že ponuka nestíha nasledovať dopyt. A to napriek tomu, že E. Musk tvrdí, že lítium je takmer všade na zemi. Chýba však dostatočná extrakčná a rafinačná kapacita.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?