Najväčšej európskej automobilke sa v poslednom období nedarí. V pandemickom roku 2020 jej predaje klesli z úrovne takmer 11 miliónov kusov o milión a pol. Zastavili sa až v roku 2022 na úrovni niečo vyše 8 miliónov vozidiel. V súčasnosti sú stále nižšie o viac desať percent ako v roku 2019.
Navyše, prechod na elektromobilitu priniesol vysoké investície, no dopyt bol slabý. Až tretina výrobnej kapacity automobilky, ktorá dosahuje 14 miliónov vozidiel, zíva prázdnotou. Vedenie minulý rok ohlásilo úsporný plán a zníženie nákladov, no k jeho splneniu chýbajú úspory vo výške miliárd eur.
„Je to o nákladoch, nákladoch a nákladoch,“ povedal šéf automobilky Oliver Blume. Cieľom zníženia nákladov bolo zvýšiť prevádzkovú maržu na 6,5 percenta. Tento plán však nevyšiel a v prvom polroku marža klesla na takmer rekordne nízke úrovne 2,3 percenta.
Pre porovnanie, prevádzková marža Tesly sa pohybuje okolo 13 percent. Keď ju potreboval Elon Musk zvýšiť, prepustil viac než 10 percent zamestnancov. To však v Nemecku nie je možné.
Hoci je Volkswagen najväčším priemyselným zamestnávateľom v krajine s viac než 300-tisíc pracovníkmi, nemôže ich jednoducho prepustiť. Už 30 rokov automobilka dodržiava dohodu s odborármi, ktorá aktuálne zaručuje, že až do roku 2029 nebude prepúšťať.
Navyše, odborári majú polovicu kresiel v dozornej rade a ďalších 20 percent má spolková krajina Dolné Sasko, ktorá typicky hlasuje spolu s nimi. Odborári majú tak silnú pozíciu, že sa im podarilo z pozície CEO firmy odvolať viacerých manažérov, ktorí chceli znižovať počty zamestnancov. Naposledy to bol Herbert Diess, predchodca súčasného generálneho riaditeľa.
Tentoraz však automobilka bije na poplach ešte intenzívnejšie. „Situácia je mimoriadne napätá a nedá sa prekonať jednoduchými opatreniami na zníženie nákladov," uviedol vo vyhlásení šéf divízie osobných vozidiel Thomas Schäfer.
Automobilka podľa neho potrebuje „urgentné štrukturálne zmeny“. Odborári však o tom nechcú ani počuť.
Daniela Cavallová, predsedníčka podnikovej rady VW – ktorá podľa nemeckých pravidiel zastupuje záujmy zamestnancov na úrovni dozornej rady – v pondelok varovala, že manažment zvažuje zatvorenie nemeckých závodov, keďže vlajkovej lodi hrozí prevádzková strata.
„Výsledkom je, že výkonná rada teraz spochybňuje nemecké závody, interné kolektívne mzdové zmluvy a program zabezpečenia pracovných miest,“ povedala D. Cavallová. „So mnou však nedôjde k žiadnemu zatváraniu závodov VW!" uistila zamestnancov.
Hovorí sa o tom, že automobilka zvažuje zatvorenie fabriky v Cvikove v Sasku. Stalo by sa tak len deň po voľbách, v ktorých extrémistická AfD v spolkovej krajine takmer porazila CDU. V celej 87-ročnej histórii Volkswagen nikdy nezatvoril domácu fabriku.
V posledných 30 rokoch tak urobili iba v USA, a teraz hrozí rovnaký postup v Belgicku, kde vyrába luxusný Q8 e-tron, ktorý narazil na nízky dopyt a vysoké náklady. Keby sa k nemu pridala fabrika v Nemecku, išlo by o bezprecedentný jav.
„Vo Volkswagene dochádza k veľkej kultúrnej zmene,“ povedal Matthias Schmidt, nezávislý automobilový analytik. „Myslím si, že odbory pravdepodobne uvideli realitu... a tentoraz budú pravdepodobne ústretovejšie“.
Pri ich aktuálnej sile nie je isté, či vo Volkswagene vydrží dlhšie O. Blume alebo D. Cavallová. Tento spor však poukazuje na neflexibilitu nemeckého trhu práce a vysoké fixné náklady, ktorých sa firma nevie dostatočne rýchlo zbaviť. Ak sa bude s väčším znižovaním nákladov otáľať roky, môže byť neskoro, uvedomuje si manažment.
Slovensko má zatiaľ šťastie, že tunajšie závody Volkswagenu sú moderné a pracovníci relatívne lacní. Ak však nemecké odbory neustúpia, budú sa hľadať ďalšie alternatívy.
Odborári si neuvedomujú, že svojimi požiadavkami sami výrazne prispievajú k zhoršovaniu situácie nielen vo Volkswagene, ale aj v celej nemeckej ekonomike. Súčasná ekonomická kríza prebiehajúca v Nemecku preverí schopnosť ekonomiky dlhodobo fungovať v netrhových podmienkach.