V slovenskej ekonomike sa začína rozbiehať výroba vodíka. Prinesie miestnym firmám obrovské zisky alebo pôjde o vyhodené peniaze? Jedným z priekopníkov vo výrobe zeleného vodíka plánuje byť Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS). O plusoch aj mínusoch nového biznisu hovorí generálny riaditeľ Roman Sporina.
Pred minutím obrovského množstva peňazí na nezmyselne drahé projekty varujú odporcovia vodíka. Mýlia sa?
Európska únia je pevne rozhodnutá prejsť na zelené hospodárstvo. Pri takzvanej dekarbonizácii priemyslu bude mať silné postavenie vodík. Lídrami v jeho nasadzovaní sú Nemecko, Holandsko a Rakúsko. Slovensko, obrazne povedané, nastupuje do už rozbehnutého vlaku. Krajina nie je priekopníkom, no ani sa nepridáva ako posledná a ide o rozumný prístup.
Vodík bude mať o pár rokov silné postavenie v kamiónovej preprave, autobusovej doprave a na neelektrifikovaných železničných tratiach. V súčasnosti sa tiež pracuje na jeho primiešavaní do plynu. To okamžite zníži európsku závislosť od dovozu a z dlhodobého pohľadu má vodík šancu pri vykurovaní úplne nahradiť plyn.
V súčasnosti dáva výroba vodíka ekonomický zmysel najmä vďaka reguláciám z Bruselu. Aj Slovenská republika sa zaviazala k splneniu takzvaného Green Dealu, teda k tomu, že do roku 2050 bude produkovať nulové emisie skleníkových plynov.
Lenže napríklad európske automobilky vsadili na pohon pomocou elektrických batérií. Nehrozí presadenie podobného trendu aj v nákladnej, autobusovej a železničnej preprave?
Nákladné autá môžu jazdiť jedine s obrovskými batériami, teda pokiaľ hovoríme o elektromobilite. Čím vyššia hmotnosť batérie, tým nižšia nosnosť kamiónu a obmedzovanie prepravnej kapacity asi nie je správna cesta. Vodík v logistike ponúka alternatívu, ako vymeniť jedno tekuté palivo za iné tekuté palivo, a to bez obmedzovania prepravných kapacít.
Pri zvyšných dvoch typoch dopravy sa už v súčasnosti vo veľkom využíva elektrina. Lenže trolejbusy sa všade nedostanú. Najmä v prímestskej doprave budú mať oveľa lepšie využitie vodíkom poháňané autobusy. Slovensko je malá krajina plná odľahlých dedín, preto o vodíkové autobusy bude určite záujem.
Pri vlakovej doprave máme zas dosť neelektrifikovaných tratí. V súčasnosti sa cestujúci prepravujú vďaka lokomotívam s dieselovými motormi, lenže tie skončia práve pre produkciu skleníkových plynov a efektívne ich dokážu nahradiť len vodíkom poháňané vlaky. Práve nulové znečisťovanie životného prostredia je najsilnejšou devízou vodíka.
Lenže vodík vyrobený spálením uhlia nie je veľmi ekologický.
Práve preto sme sa zamerali na výrobu z obnoviteľných zdrojov. S využitím solárnych panelov chceme produkovať takzvaný zelený vodík. Fotovoltický park plánujeme postaviť v lokalite Jaslovských Bohuníc. Konkrétne na území odstavenej jadrovej elektrárne A1.
Ide o stráženú oblasť, a preto dané pozemky nie je možné využiť napríklad na postavenie priemyselného parku. V postate tam buď zostane prázdna betónová plocha, alebo tam nainštalujeme solárne panely a spustíme výrobu elektriny zo slnka.
V pilotnej fáze počítame s výrobou zelenej elektriny pre výrobu vodíka PEM elektrolyzérom s príkonom okolo jedného megawattu. Pôjde o čistú zelenú energiu s garantovaným certifikátom pôvodu.
Postaviť v blízkosti jadrovej elektrárne výrobu vodíka, nie je to riziko?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?