Podľa rozhodnutia Európskeho parlamentu majú do roku 2040 klesnúť emisie oxidu uhličitého (CO2) nákladných vozidiel o 90 percent. Pre mnohé slovenské firmy sú však takéto očakávania nerealizovateľné. Či je súčasná ponuka alternatívnych pohonných látok a úroveň infraštruktúry nabíjacích staníc dostatočná a čo prinesie budúcnosť pre cestnú nákladnú dopravu, aj o tom hovorí pre TREND odborník na reguláciu Európskej únie (EÚ) Vincent Nemček zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív.
Považujete cieľ EÚ v slovenských pomeroch za reálny?
Stanovený cieľ sa týka iba nových vozidiel, ktoré budú vyrobené po roku 2040. Zásadným nedostatkom nariadenia však je, že 90 percent úspory emisií CO2 sa má dosahovať na výfuku vozidla. Tým dochádza k diskvalifikácii obrovského množstva dostupných technológií preukázateľne dosahujúcich úsporu CO2 zo životného cyklu,
ako napríklad tekuté biopalivá. Som presvedčený, že v súčasnosti ani na európskej, ani na národnej úrovni zďaleka nevyužívame potenciál už dostupných riešení na znižovanie emisií skleníkových plynov.
Vidíte v európskom nariadení aj iné nedostatky?
Hodnotíme ho ako nedotiahnuté, keďže obsahuje záväzok Európskej komisie (EK) prijať výnimku pre vozidlá jazdiace výlučne na uhlíkovo neutrálne palivá. Do dnešného dňa však uhlíkovo neutrálne palivá neboli zadefinované a diskusie o rozsahu ich definície naďalej prebiehajú.
Akým spôsobom zasiahne podniky nová európska norma?
Povinnosti vyplývajúce z nariadenia zaväzujú výrobcov vozidiel. Dopravné spoločnosti budú zasiahnuté tak, že po roku 2040 sa na trh budú uvádzať iba vozidlá, ktoré budú spĺňať požiadavky nariadenia. Inak povedané, zníži sa dostupnosť nových vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré budú jazdiť na fosílne palivá. Nie je známe, akým spôsobom bude zavedená výnimka pre vozidlá jazdiace na uhlíkovo neutrálne palivá, no práve tieto palivá by mohli byť dostupným riešením pre nákladných dopravcov.
Ktoré inovácie pomôžu slovenským firmám naplniť tento cieľ?
Združenie pre výrobu a využitie biopalív už vyše troch rokov testuje v rámci projektu Biojazda.sk so spoločnosťou Yellow Express prevádzku kamiónov na stopercentný biodiesel, kde je preukázateľná až 68-percentná úspora emisií skleníkových plynov v porovnaní s fosílnym palivom. Pod hlavičkou rovnakého projektu zmenila firemnú flotilu aj ďalší partner projektu, skupina Envien Group, ktorá využíva do svojich vozidiel značiek Peugeot, Citroën, Opel a DS palivo B30, čiže naftu s 30-percentným podielom biozložky. Obe riešenia sú dostupné s okamžitým efektom.
- Vincent Nemček
Vyštudoval právo na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Po skúsenostiach na právnom oddelení v Slovenskej sporiteľni pôsobil ako poradca a neskôr aj riaditeľ kancelárie viacerých štátnych tajomníkov na Ministerstve dopravy SR. Pred dvoma rokmi prišiel do Envien Group ako špecialista na reguláciu a stratégiu. V súčasnosti vedie oddelenia regulácie a komunikácie a je členom Združenia pre výrobu a využitie biopalív, kde pôsobí ako konzultant v oblasti regulácie EÚ.
Ako sa pozeráte na elektromobilitu v oblasti nákladnej dopravy?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?