V apríli minulého roka vznikla agentúra Slovakia Travel, ktorej cieľom je podpora cestovného ruchu. Za ten čas sa jej podarilo vytvoriť komunikačné kampane pre turistické sezóny či prezentovať Slovensko na veľtrhu Expo 2020 v Dubaji.

Riešiť však musí aj dosah pandémie nového koronavírusu či aktuálnej vojny na Ukrajine na slovenský cestovný ruch a hľadať spôsoby, ako ho opäť postaviť na nohy. O minuloročnej turistickej sezóne, aktuálnej situácii či plánoch do budúcnosti rozprával v rozhovore pre TREND generálny riaditeľ agentúry Václav Mika.

Ako podľa vás ovplyvní cestovný ruch na Slovensku vojna na Ukrajine?

Sme jednou z prvých krajín v rámci European Travel Commission (ETC), ktorá stiahla svoje zahraničné zastúpenie z Ruska. Predpokladám, že tento rok sa nebudú realizovať s Ruskou federáciou žiadne vzťahy na úrovni cestovného ruchu.

Bude to mať aj svoje konkrétne ekonomické dôsledky. Ešte pred pandémiou Rusi tvorili podstatnú časť cestovného ruchu. Napríklad v oblasti kúpeľníctva boli na piatom mieste s podielom cez šesť percent.

Tento rok vzhľadom na situáciu neplánujeme robiť v Rusku žiadne podujatia, roadtripy, komunikáciu či marketing. Je tu však dopyt po pracovnej sile a príchod ľudí z Ukrajiny je príležitosťou ju doplniť. Treba sa toho chopiť.

Viem si predstaviť, že ľuďom z Ukrajiny sa poskytne práca a zároveň aj ubytovanie. V mnohých zariadeniach cestovného ruchu pracovníci aj bývajú. Dáva to zmysel a trh ukáže, či to funguje alebo nie. Ja tam však šancu vidím.

Situácia je všade rovnaká

Ako možno charakterizovať aktuálnu situáciu v cestovnom ruchu na Slovensku?

Skvelou správou je, že sa konečne skončili pandemické opatrenia a môžeme komunikovať príjazdový cestovný ruch. Toto je to, čo turizmus potrebuje, teda predvídateľnosť. Do toho však prišla vojna. Sme krajina na hraniciach vojenského konfliktu.

Pre cestovný ruch je bezpečnosť kľúčová, no opäť máme ďalšiu nepredvídateľnosť z hľadiska toho, ako pozývať turistov zo zahraničia, ktorí nám chýbajú, a ktorí sú pripravení k nám prísť. Dopyt tu však stále je. Zároveň je potrebné komunikovať, že dovolenka na Slovensku je absolútne bezpečná a podmienky sú konkurencieschopné.

Ako veľmi sa podľa vás dotkne cestovného ruchu inflácia a s ňou spojené zdražovanie?

Toto ovplyvní celý svet. Zvýšenie cien komodít, zvýšenie ceny práce, teda všetkých vstupov bude mať vplyv na každého. Slováci sa v týchto veciach mnohokrát prejavujú ako veľmi flexibilní. Máme stále užšiu spoluprácu s oblastnými a krajskými organizáciami a veľmi stojíme o ich spätnú väzbu. Dychtivosť v tom, priviesť turistov späť, Slovákom dáva šancu byť veľmi flexibilní aj v tejto oblasti.

Keď ceny vstupov rastú každému, tak je to reálne konkurenčné prostredie a je otázkou, kto sa s tým ako bude vedieť vysporiadať. Nežijeme v situácii, že iba u nás je to zlé a všade inde dobré.

Slovensko má dosť veľkú výhodu v tom, že má pomerne veľkú diverzitu. Viete prenocovať už za 30 eur. Keď niekto hľadá vo svojej úrovni nejaký typ produktu cestovného ruchu, som presvedčený o tom, že ho nájde a Slovensko je v tomto smere konkurencieschopné.

Cieľom zahraniční turisti

Ako hodnotíte z hľadiska cestovného ruchu minulý rok?

Minulý rok sme mali najtvrdšie opatrenia. Ak zoberieme počet mesiacov, cestovný ruch fungoval menej ako pol roka. Mali sme pomerne úspešnú komunikačnú kampaň na letnú sezónu, ktorá dopomohla k tomu, že letná sezóna z hľadiska domáceho cestovného ruchu bola rekordná. Na druhej strane, zahraničný cestovný ruch nám vypadol takmer úplne.

Dôvody sú dva. Nevedeli sme plánovať letnú sezónu pre zahraničných turistov, pretože neboli jasné príjazdové podmienky na Slovensko. To bol asi najväčší kameň úrazu. Základom je mať jasne komunikované príjazdové podmienky, aby sem vôbec turista prišiel. Potom prišla zimná sezóna, ktorá vlastne neexistovala, pretože bolo zatvorené.

Spustili sme však imidžovú kampaň s Petrou Vlhovou na Eurosporte a na zahraničných trhoch. Petra sa stala ambasádorkou Slovakia Travel, čo je bezpochyby najlepší brand. Zároveň sme mali kampaň s názvom Dovolenka na Slovensku má veľa plusov, ktorá bola nasadená primárne v digitálnom prostredí, pričom zameraná bola aj na Českú republiku a Poľsko.

Ako bude podľa vás vyzerať blížiaca sa letná sezóna?

Musíme aktívne prispieť k tomu, aby Slovensko vojnou neutrpelo. Opäť budeme mať pomerne jasné cielenie na podporu domáceho cestovného ruchu. Máme už manuál, ako s tým pracovať a myslím, že dopyt po cestovaní na Slovensku stále je. Môžeme nadviazať na pozitívny trend, že Slováci si zvykli tráviť dovolenku doma.

Čo sa týka zahraničia, zdrojové trhy, ktoré tvorili pred pandémiou dve tretiny nášho cestovného ruchu, sú Česko, Maďarsko, Poľsko, Nemecko a Rakúsko. Tam máme komunikačné línie. Tie krajiny sú však v podobnej situácii. Budeme preto komunikovať, že sme atraktívna a bezpečná destinácia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa