Precízne utkaná celosvetová pavučina prepravných trás, ktorá vytiahla milióny ľudí z biedy a ďalším miliónom umožnila jednoducho, rýchlo a lacno získať tovar vyrobený na opačnej strane planéty, bola dlho neviditeľná. Nikoho nezaujímala. Možno akurát trojicu aliancií, ktoré si globálnu dopravu rozparcelovali a aj dnes na nej dobre zarábajú.
Prístavy sú zapchaté ako nikdy, inflácia ešte porastie
Pandemické lockdowny, ktoré sa náhodne zapínali a vypínali po celom svete, tento systém rozobrali na súčiastky. Na koronavírus mnohí takmer zabudli, ale jeho dedičstvo zostáva. Globálny zásobovací reťazec vstupuje do tretieho roku chaosu. Spôsobuje nedostatok tovarov a vysoké ceny, s ktorými centrálne banky nemôžu nič urobiť.
Najväčšia zápcha na svete
Prepravné uzly, cez ktoré preteká všetok tovar mieriaci do obchodov, normálne pripomínajú rušné včelie úle. Lode chodiace sem a tam, kmitajúce žeriavy, ktoré skladajú kontajnery na pripravené vlaky a kamióny, všetko na seba pekne nadväzuje.
Plné kontajnery prichádzajú, prázdne odchádzajú. Za deň je potrebné obslúžiť desiatky lodí a preložiť desaťtisíce kontajnerov. Závisí na tom ekonomika.
Už pár rokov je však všetko inak. Loď prichádza do prístavu so sklzom, pretože čakala v zápche pri nakládke. Keď konečne dorazí, začne sa vyčkávanie v ďalšom rade.
Pokojne aj niekoľko týždňov, pretože v poradovníku sú desiatky lodí, ktoré v okolí kotvia celé týždne. Keď sa konečne dostane do doku, začne sa vykládka. Jej rýchlosť závisí od toho, či je v prístave dosť miesta, dosť voľných skladovacích kapacít v okolí a dosť kamiónov.
Ako vznikla hora prázdnych kontajnerov
Prudký postpandemický dopyt totiž prístavy úplne zahltil, kamiónov a kamionistov zrazu nebolo dosť, sklady v okolí boli plné a tam, kde sa mali ukladať dovezené kontajnery s tovarom, sa začali vŕšiť prázdne kontajnery.
Kontajnery, ktoré za normálnych okolností odchádzali z prístavu okamžite preč, teraz stoja celé týždne. Nie je ich kam dávať a skladovacie kapacity nestačia. Sú plné tovaru, ktorý sa objednal pred rokom a prišiel až teraz.
Firmy si už teraz navykli objednávať radšej viac tovaru, keďže sa naň dlho čaká. Skladiská z obdobia just-in-time však na to neboli zvyknuté. Cena za skladovanie stúpla len za posledný rok o tretinu.
Firmy nemajú na výber, radšej dvihnú ceny pre zákazníkov. Nemôžu si dovoliť čakať na svoje dodávky celé mesiace. Objednajú viac a zaplatia za sklad, prípadne si vybudujú vlastné skladovacie kapacity. Takto to odteraz bude vyzerať stále.
Problém sa začal vlnou tovaru, ktorý si ľudia objednali hromadne on-line počas prvej pandemickej jari 2020. Zatiaľ čo boli v lockdowne, mali hromadu času, objednali si množstvo tovaru, ktorý doviezla horda kontajnerových lodí.
Tovar sa vyložil, ale ostalo plno kontajnerov, ktoré vtedy nikto nepotreboval, polovica zamestnancov bola v karanténe, boli iné priority. Takže ostali v prístave. Odvtedy sa tieto oceľové hory stali nočnou morou zamestnancov prístavu, pretože brzdia vykládku tovaru. Na tomto probléme sa pracuje a aktuálne platia prepravcovia pokuty, ak včas nezoberú svoje prázdne kontajnery z prístavu.
Najväčší exportér vzduchu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?