V každom vojnovom konflikte vždy dochádza k vedľajším škodám. Zdá sa, že obchod všeobecne a námorný priemysel obzvlášť zasiahli výraznejšie vedľajšie škody v dôsledku konfliktu v oblasti Červeného mora. Doň je zapojený Izrael, palestínske militantné hnutie Hamas a jemenskí povstalci Húsíovia.

Poplatky za predĺžený tranzit

Pre eskaláciu problémov na Blízkom východe mnohé popredné svetové lodné spoločnosti, napríklad MSC, Maersk, CMA CGM či Hapag Lloyd, presmerovali svoje lode okolo afrického mysu Dobrej nádeje. Tým sa chcú vyhnúť nebezpečnému Červenému moru.

„Tým sa, samozrejme, predlžuje čas prepravy. Taktiež narástli náklady na prepravu pre všetky zúčastnené strany,“ upozorňuje výkonný riaditeľ Zväzu špedície a logistiky Českej republiky Petr Rožek.

V rámci aktualizácie cien a príplatkov spoločnosť CMA CGM nedávno oznámila, že zaviedla poplatok Red Sea, ktorý platí s účinnosťou od 20. decembra 2023 pre náklad na palube alebo na naloženie či vyloženie do alebo z prístavov Červeného mora zahŕňajúce prístavy Džidda, Port of Neom, Džibuti, Aden, Hodeidah či Port Sudán.

Podobné oznámenie vydala spoločnosť MSC, najväčšia kontajnerová lodná spoločnosť na svete. S odkazom na nedávne udalosti na Blízkom východe odklonila svoje lode cez mys Dobrej nádeje, aby zachovala bezpečnosť posádky, nákladu a lodí.

Okrem toho zaviedla od 23. decembra 2023 na všetky zásielky z indického subkontinentu (India, Pakistan, Bangladéš a Srí Lanka) a Blízkeho východu do Európy poplatok vo výške 1 500 USD za kontajner. Podľa P. Rožeka s poplatkami určite prídu aj ďalšie linky a tie sa nakoniec premietnu do cien tovarov v európskych aj slovenských supermarketoch.

Alternatívou sú železnice

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa