Vládni politici prisľúbili Ukrajine v čase vojny pomáhať s dodávkami rôznych komodít, ale v praxi je to za posledné týždne inak. Pomoc stojí zablokovaná na východných hraniciach.
Vo Vyšnom Nemeckom stojí pred hraničným prechodom kolóna často až stoviek kamiónov. Ide totiž o jediný hraničný priechod s východným susedom, cez ktorý môžu prejsť nákladné vozidlá. Ako aktuálne uvádzajú vodiči kamiónov, problém je na slovenskej strane, na ukrajinskej strane čakajú maximálne pár hodín. Hraničný priechod pod ich náporom kolabuje už pár týždňov a riešenie od úradov neprichádza.
Dopravcovia aj importno-exportné firmy sa zhodujú, že tento hraničný priechod je svojimi problémami notoricky známy. Z času na čas sa situácia zlepší, potom zase zhorší. Aktuálne sa len zhoršuje.
Akútny problém, vyskytujúci sa už od začiatku septembra, potvrdzuje pre TREND konateľ spoločnosti Irbis Group Dušan Šuna. Jeho firma patrí medzi najväčšie obchodné firmy na trhu s druhotnými surovinami, ako je napríklad papier či plasty a následne ich exportuje k spracovateľom v zahraničí. Na Slovensko odtiaľ dováža spravidla poľnohospodárske produkty.
Takmer 20 kilometrové kolóny na hraniciach
„Robíme export a import s Ukrajinou a naše kamióny stoja na hraniciach päť aj sedem dní. Tvoria sa tam 18- až 20-kilometrové kolóny a nie je tam udržateľná situácia,“ hovorí D. Šuna. Oneskorené dodávky a vysoké ceny týchto komodít spôsobujú problémy aj slovenským potravinárom či poľnohospodárom, hoci celkové škody je ťažko vyčísliť. „My im k ich starostiam pridávame aj ďalšie problémy s takýmto drahšími vstupmi a oneskorenými dodávkami,“ poznamenáva D. Šuna.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?