Automobilový priemysel je známy svojím neustálym tlakom na kvalitu a minimalizáciu nákladov. Slovenská spoločnosť Hollen Holding pôsobiaca v tejto dynamickej oblasti prináša klientom nielen riešenia v oblasti kvality, ale aj efektívne inžinierske a logistické služby. Ich portfólio zahŕňa rôznorodé aktivity od rekonštrukcie historických vozidiel až po zavádzanie umelej inteligencie (AI) do procesov kontroly. S unikátnym prístupom a technológiami tak zvyšujú konkurencieschopnosť svojich klientov, pričom veľkú pomoc práve pri digitalizácii priniesla spolupráca so Slovenským centrom digitálnych inovácií (SCDI).

Poslanie a rozmanité portfólio

Firma Hollen Holding ponúka širokú škálu služieb, ktoré odrážajú rozmanitosť a inovatívnosť jej prístupu ku klientom. „Naším hlavným poslaním je pomáhať zákazníkom zabezpečiť špičkovú kvalitu ich produktov a procesov,“ zdôrazňuje generálny riaditeľ spoločnosti Tomáš Osuský.

Okrem služieb v oblasti kontroly kvality a inžinieringu podnik prevádzkuje montážne centrum v Lužiankach, divíziu Hollen Oldtimer na rekonštrukciu historických vozidiel, autoservis a dokonca hotel Arkady Hof v Stupave. Okrem toho je spoločnosť aktívna v personálnych službách, pričom pôsobí na Slovensku aj v Českej republike.

Kvalitné automobily za primerané ceny sú cieľom každého výrobcu, no dosiahnuť tento cieľ znamená eliminovať akékoľvek chyby vo výrobe. „Jednou z najväčších výziev je splniť požiadavku na zabezpečenie stopercentnej kvality. To znamená eliminovať akýkoľvek chybný diel, ktorý by mohol prejsť našou kontrolou – cieľ, ktorý je takmer nemožné dosiahnuť,“ zamýšľa sa T. Osuský. Na riešenie týchto výziev firma využíva osvedčené aj inovatívne metódy vrátane technologických riešení vytvorených skúsenými odborníkmi z oblasti IT a operatívy.

Spoločnosť spolupracuje najmä s dodávateľmi v automobilovom priemysle, ktorí čelia časovo kritickým reklamáciám. Takéto reklamácie sú neraz spojené s časovým tlakom a nesmú spomaliť proces výroby. Bez okamžitej reakcie by vznikli zbytočné náklady na urýchlené presuny personálu, náhradných dielov a prípadnú likvidáciu chybných dielov.

„Pre našich zákazníkov je optimálne odstránením problému poveriť špecializovanú externú firmu – teda firmy nášho typu,“ vysvetľuje generálny riaditeľ. Okrem ad hoc zákaziek realizujú dlhodobé projekty, napríklad outsourcing niektorých procesov u klientov.

Hollen, Heinrich von Hollen, Marita Hollenova
Zdroj: Milan David

AI v praxi

Umelá inteligencia prináša pre Hollen Holding novú úroveň efektivity. „Zvyšovanie efektivity práce využitím AI vnímame v dvoch hlavných smeroch,“ vysvetľuje T. Osuský. Prvý zahŕňa kontrolu komponentov, kde AI dokáže identifikovať chyby aj pri vysokej rýchlosti výroby. To je neoceniteľné napríklad pri kontrole nárazníkov, kde je potrebné preveriť viac než tridsať možných chýb za menej ako jednu minútu. Druhý smer predstavuje podľa odborníka zníženie chybovosti, pričom za posledných desať rokov je priemerná chybovosť spoločnosti na úrovni 3,6 ppm, blízko ideálneho stavu definovaného normou Six Sigma, ktorá pripúšťa 3,4 ppm.

Ako približuje T. Osuský, vo firme zavádzajú kamerové systémy, ktoré sledujú operátorov kvality pri práci a analyzujú metriky, ako je čas venovaný kontrole. „Vývoj AI nám otvára ďalšie spôsoby, ako zaistiť takmer stopercentne spoľahlivú kontrolu,“ dopĺňa expert s tým, že keby sa „iba tľapkali po ramenách“, konkurencia by ich dobehla.

Pri nových objednávkach spíše spoločnosť s dodávateľom komponentov pracovný postup, ktorý odhalí chybu, samozrejme, ak sa na komponente nejaká vyskytuje. Analýzy ukázali, že veľká časť rek­lamácií pramení z nedodržiavania týchto postupov. Ak kontrolór pri veľkom objeme komponentov nenájde dlhší čas žiadnu chybu, môže začať kontrolovať povrchne. „Efektivitu meriame nielen nižším počtom reklamácií, ale aj menšou potrebou dodatočných kontrol, keď problém odhalíme skôr, než diely odovzdáme zákazníkovi.“

Podnik používa okrem iného jazykové modely ako ChatGPT a Copilot, pričom skúma, v čom mu môžu uľahčiť život. Od AI si firma sľubuje celkové zvýšenie kvality a efektivity práce. V ďalších fázach očakáva, že pomôže aj s reportingom pre zákazníkov. Kým firme pomôže so zberom a zobrazovaním dát, zákazníkom to môže pomôcť s interpretáciou výsledkov a analýzami, aby vedeli ľahšie identifikovať, prečo vôbec k chybám v ich výrobe dochádza.

Na snímke Tomáš Osuský - CEO spoločnosti HOLLEN s.r.o.
Zdroj: ROBO HUBAČ

Spolupráca, digitalizácia a budúcnosť

Kľúčovým partnerom pri implementácii AI bola pre Hollen Holding spoločnosť Cognexa, partner Slovenského centra digitálnych inovácií (SCDI). „Po roku a pol úzkej komunikácie s Cognexou môžeme konštatovať, že spolupráca je na profesionálnej úrovni,“ vyjadruje spokojnosť T. Osuský s tým, že prvé výsledky AI projektu ukázali veľký potenciál na ďalší rozvoj. Ako dodáva, naplánované už sú i ďalšie fázy implementácie digitalizačného projektu.

„Cognexa sa rýchlo zorientovala v našej situácii a pomohla nám sformulovať požiadavky a dodala funkčný prototyp. Vďaka ich promptnej, jasnej komunikácii a hlbokej expertíze sme ani nemali dôvod rozmýšľať, či sa do realizácie projektu pustíme s nimi, alebo sa poobzeráme po inom partnerovi,“ konštatuje T. Osuský.

Spolupráca so SCDI zase umožnila firme identifikovať kľúčové oblasti na zlepšenie a urýchliť proces digitalizácie. „SCDI bolo veľmi nápomocné a ušetrili nám obrovské množstvo času a energie, a to už len tým, že majú kontakty tak na európske výskumné inštitúcie, ako aj na kompetentné lokálne startupy,“ uzatvára T. Osuský.

Spoločnosť Hollen dokazuje, že moderné technológie a partnerstvá sú základom nielen prežitia, ale aj úspechu a rozvoja v dynamickom prostredí automobilového priemyslu. „Príprava projektu digitalizačných centier zo strany Európskej únie a našich inštitúcií je správny spôsob, ako využiť úniové financie na podporu malých a stredných podnikov pri digitalizácii a zavádzaní nových moderných technológií,“ vyzdvihuje prínos spolupráce generálny riaditeľ T. Osuský.

Článok je súčasťou seriálu Digitalizujeme budúcnosť firiem, ktorého partnerom je Slovenské centrum digitálnych inovácií.

Ďalšie dôležité správy

Smart,Warehouse,inventory,Management,System,Concept.manager,Using,Digital,Tablet,showing,Warehouse,Software
Neprehliadnite

Štvrtina firiem v SR nepovažuje digitalizáciu za dôležitú. Môže sa im to vypomstiť