Keď hladina vody na rieke Rýn pri mestečku Kaub, západne od Frankfurtu, klesá pod 40 centimetrov, v pohotovosti sú krízové plány. Pre lode, ktoré prevážajú komodity je to signál, že musia znížiť náklad alebo inak obmedziť prepravu tovaru.

Očakáva sa, že súčasný stav, keď je bod splavnosti na 31 centimetroch, má pretrvať aj v najbližších dňoch. Situácii by mohli pomôcť očakávané zrážky. Extrémne nízka hladina vody, ktorú spôsobilo sucho a dlhodobé horúčavy, však zatiaľ robí vrásky nemeckým priemyselníkom. Prevádzka nákladných lodí sa predražuje, preprava paliva a uhlia sa komplikuje a výroba v podnikoch, ktoré ležia pozdĺž rieky alebo sú závislé na lodnej doprave, čelí väčšej neistote.

Lode zmenšujú náklad, spoločnosti zvažujú alternatívy

Okrem zvyšujúcich sa cien energií, dodávok plynu či rastúcej inflácie priemyselníci podrobne na dennej báze sledujú aj vývoj hladiny riek.

Hovorca nemeckého ministerstva dopravy Tim Alexandrin pre agentúru AP uviedol, že úzke hrdlo v Kaube aj pri veľmi nízkej hladine vody zatiaľ bolo v uplynulých dňoch splavné pre lode s malým ponorom. Všetci zároveň dúfajú, že sa nezopakuje situácia z októbra 2018, keď hladina v týchto miestach klesla na rekordné minimum, 27 centimetrov a následne na celé týždne zastavila dopravu.

Nemecká Správa vodných ciest a lodnej dopravy WSA Rhein, ktorá zodpovedá za približne 370 kilometrov dlhý úsek cesty medzi Mainzom a nemecko-holandskou hranicou, v pondelok potvrdila, že lode sa stále plavia, ale ich počet sa znižuje a musia mať menší náklad a riadiť sa aktuálnou hĺbkou plavebnej dráhy. WSA teda nezaviedla prepravné obmedzenia, ale v praxi to znamená, že v rámci dennej vnútrozemskej dopravy musia lode prispôsobovať - znižovať náklad na konkrétnej trase.

Lodná spoločnosť Contargo, ktorá prevádzkuje aj kontajnerové terminály, už pred pár dňami varovala, že pre výrazný pokles hladiny vody by zvažovala ukončenie činnosti na strednom a hornom Rýne, uviedol Bloomberg. Iné spoločnosti, ako napríklad holandská Neska Container Line B.V., ktorá prevádzkuje šesť terminálov pozdĺž rieky Rýn a spojení k lokálnym terminálom, pre extrémne nízku hladinu vody odložila prepravu a odhaduje, že aktivitu na vnútrozemských vodných cestách budú môcť lode opäť začať od 19. augusta. Ako uvádza na svojej stránke, jej tímy zákazníckeho servisu medzitým organizujú alternatívne prepravy kamiónmi a železnicou.

Vývoj hladiny Rýna zasiahne nemecký priemysel

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa