Rusko nedávno znovu oprášilo spoluprácu s kartelom OPEC a obmedzuje produkciu ropy. To dáva zmysel, pretože exportuje o tretinu menej ropy ako v roku 2021. Dokázalo však presmerovať tankery mimo Európy a stabilizovať situáciu. Aspoň zatiaľ.

Aktuálne je teda obchodný model Ruska postavený tak, že takmer všetka dostupná ropa smeruje do tankerov a tie plávajú do Číny, Indie a Turecka. K tomu sa ešte pridávajú drobné objemy v státisícoch barelov denne, ktorých destinácia nie je oficiálne známa.

Náklad sa prečerpáva v Stredozemnom mori pri africkom pobreží (Ceuta) či pri gréckych prístavoch (Kamata, Lakonikos). Len na týchto dvoch miestach sa prečerpalo 55 tankerov, čo vytvára priemerný objem 360-tisíc barelov ropy denne.

Do exportných objemov sa vôbec nezapočítava kazašská ropná zmes KEBCO. Túto ropu má na starosti KazTransoil JSC, ktorá preváža aj ruskú ropu z prístavov Usť-Luga a Novorossijsk. Ropa z Kazachstanu sa mieša s ruskou ropou a tvorí sa jednotná zmes. Kazachstan má ešte aj svoju zmes, ktorú nevozia ruské tankery, a táto má výnimku zo sankcií EÚ.

JB 9 Istanbul - Ropné tankery kotvia v Čiernom mori pri Bosporskom prielive v Istanbule 15. decembra 2022. Ceny ropy vo štvrtok ráno 16. decembra klesli po výraznom zvýšení v predchádzajúcich dňoch. Prevádzka dôležitého ropovodu Keystone, cez ktorý sa dopravuje ropa z Kanady do USA, sa totiž čiastočne obnovila. Ďalším faktorom bol nečakane výrazný nárast ropných rezerv v USA. FOTO TASR/AP

Oil tanker ships are anchored at the Black Sea near the Bosphorus strait in Istanbul, Turkey, Thursday, Dec
Neprehliadnite

Rusko už presmerovalo všetky európske exporty ropy. Hra na slepú babu pokračuje