Hoci sú autonómne autá realitou, na to, aby na slovenských cestách premávali takéto kamióny, bude treba ešte dlhé roky čakať. Aj keď dopravné firmy by ich najmä vzhľadom na akútny nedostatok vodičov privítali čím skôr, pravdou je, že ich príchodu najviac prekáža nedostatočná legislatíva a nepripravené cestné komunikácie. Aj preto sú slovenské podniky k možnosti ich skorého nasadenia v praxi skôr skeptické.
Zefektívnenie dopravy a logistiky
Keď ide o efektivitu, zástancovia autonómnych kamiónov ponúkajú ako príklad využívanie plne autonómnych vozíkov. Tie dokázali v skladoch a vo výrobe opodstatnenosť. Myslí si to generálny riaditeľ spoločnosti Topnad a člen prezídia Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky (ČESMAD Slovakia) Pavol Jančovič. Využívanie autonómnych nákladných vozidiel v praxi podľa neho určite zefektívni sektor dopravy, logistiky i výroby.
„My ako dopravno-logistická spoločnosť sa na takéto fungovanie pripravujeme už niekoľko rokov. Máme vyvinuté vlastné softvéry, niektoré aj na komerčné účely. Hlavný dôvod však je uvedomenie si faktu, že pomerne náročná a komplexná starostlivosť o vodičov v dopravných spoločnostiach bude čoskoro minulosťou,“ vysvetľuje odborník.
Po príchode kamiónov, ktoré dokážu prevážať tovar bez akejkoľvek potreby zastávok, pôjdu podľa P. Jančoviča do stratena všetky súčasné činnosti obchodníkov a dispečerov. Je presvedčený, že postupne sa stanú súčasťou globálneho systému s drobnými špecifikami, ako napríklad údržba a servis týchto vozidiel a samotných softvérov.
Smelý pohľad do budúcnosti
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?