Nahradiť ruskú ropu a hlavne naftu nebude jednoduché, no možnosti tu sú. Existujú alternatívni dodávatelia s voľnými kapacitami, dopyt môže ochladnúť v dôsledku vysokých cien, prípadne je tu ešte možnosť dovozu palív ruskej ropy z tretích krajín, ak sa to nezakáže.

Starý kontinent drží globálny trh s palivami v pozore už celé mesiace. Na konci roka 2021 sa obchodníkom so skvapalneným plynom LNG rozsvietila na paneli kontrolka extrémnych cien a tankery sa otáčali o 180 stupňov, aby rýchlo doručili náklady plynu. Na jar 2022 sa zopakovalo to isté, akurát tentokrát išlo o naftu.

Russian Minister of Energy Alexander Novak, left, and Khalid Al-Falih, Minister of Energy, Industry and Mineral Resources of Saudi Arabia attend a news conference after a meeting of the Organization of the Petroleum Exporting Countries, OPEC, at their headquarters in Vienna, Austria, Saturday, Dec. 10, 2016. (AP Photo/Ronald Zak)
Neprehliadnite

Rusko dostane v karteli OPEC+ stopku, nedokáže plniť cieľ produkcie

Tankery si opäť zriadili teritórium západne od Ruska ako prioritu. Bude to však stačiť aj po zavedení embarga? Zatiaľ sa totiž zdá, že ide o tango. Keď sú vysoké ceny, tankery prídu, no akonáhle sa situácia stabilizuje, tankery idú opäť vzad a do iných teritórií.

Žonglovanie s tankermi sa v súčasnosti opäť roztáča naplno. Exportéri z Blízkeho východu pocítili chladnúci dopyt z Ázie, hlavne z Číny, pretože práve tam plynie najviac ruských dodávok. A v tom sa rozsvietili obchodníkom kontrolky znova a upozornili ich, že Európa platí absurdné sumy za naftu.

Naftová kríza by prišla aj bez embarga

Na konci roka 2022 by mali importy ruskej ropy a palív do Európskej únie (EÚ) predstavovať desatinu z toho, čo na začiatku roka. Zvyšných desať percent, a to v objeme približne 200-tisíc barelov denne, je dočasnou výnimkou, ktorá sa týka aj Slovenska a Slovnaftu, no tá časom pominie. S embargom na ruské energie sa objavuje hystéria, ktorá spája vysoké ceny palív, hlavne nafty, so sankciami.

Je však veľmi pravdepodobné, že podobnú krízu by svet zažil tak či onak. Bez ruskej invázie na Ukrajinu by možno bola síce menej dramatická, no nikto by sa jej aj tak nevyhol. Problém je totiž oveľa väčší a jeho korene siahajú dávno do minulosti.

Európa je čistý exportér benzínu, nafty skrátka nemá dosť a musí ju importovať. Na naftu jazdí väčšina motorových vozidiel, všetky stavebné mechanizmy aj kamióny, ale aj väčšina autobusov. Ešte aj poľnohospodárstvo si žiada do strojov len naftu.

A aby toho nebolo málo, nafta je tiež vstupom do rôznych procesov v priemysle a slúži ako záložný zdroj energie. Zatiaľ čo dopyt po benzíne v EÚ za posledných 20 rokov klesol o tretinu, dopyt po nafte stúpol o polovicu.

Podľa mojich výpočtov len samotný nárast cien nafty stojí za desiatimi percentami inflačných tlakov.
Mark Zandi, ekonóm z Moody’s Analytics

Nafta skrátka poháňa Európu, no tá jej nevyrobí dosť a musí ju aj importovať. Na starý kontinent prúdi nafta najmä z Ruska, ale aj z Blízkeho východu, Ázie (hlavne z Indie) či zo Severnej Ameriky. Už počas prvých mesiacov roka 2022 boli toky z Blízkeho východu nižšie ako je obvyklé, a to isté platilo o Ázii.

Rafinérie na Blízkom východe však mali odstávku z dôvodu údržby, no Indie sa to netýkalo, pretože tá urobila údržbu už počas minuloročnej jesene. Tieto dva toky mali byť pre trh kľúčové, lebo mali kompenzovať výrazné zníženie exportov čínskych rafinérií.

Čína robí poriadky s rafinériami, dosah jej krokov cíti celý svet

Práve v Číne sa akútny problém aj začal, a to už v roku 2021. Exporty nafty, ktoré bežne dosahovali 350-tisíc barelov denne, sa v decembri medziročne prepadli o 78 percent.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa