Predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi dosiahol vrchol v roku 2018, keď si zákazníci na celom svete kúpili takmer 84 miliónov automobilov. Odvtedy dopyt klesá a v roku 2023 sa predalo menej než 62 miliónov vozidiel. Naopak, počet predaných elektromobilov v rovnakom období prudko vzrástol – z viac ako dvoch miliónov v roku 2018 na takmer 14 miliónov v roku 2023. Údaje zverejnila spoločnosť Road Genius.

Napriek tomu sa éra spaľovacích motorov ešte nekončí. Tento typ pohonu si udrží dôležitú pozíciu najmä v železničnej, námornej a leteckej doprave. Aj keď sa v roku 2023 predalo „len“ 62 miliónov osobných automobilov so spaľovacími motormi, po započítaní všetkých typov prepravy dosiahol počet vyrobených spaľovacích motorov takmer 199 miliónov kusov. Podľa analytickej spoločnosti Precedence Research by tento počet mohol do roku 2033 stúpnuť až na 481 miliónov. Výrazný nárast dopytu sa očakáva najmä v ázijsko-pacifickom regióne.

Zmena je nevyhnutná

„Napriek mediálnym ‚skratkám' o slabom záujme o elektromobily očakávame aj tento rok rekordné predaje. Pravdepodobne pribudne vo svete až 17 miliónov čisto elektrických vozidiel,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie elektromobilov (SEVA). Tento nárast podporujú najmä politické rozhodnutia. Európska únia zakázala predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2035 a pracuje na systéme celoeurópskych dotácií, ktoré majú sprístupniť elektromobily širšej verejnosti.

Pre Slovensko, ktoré je závislé od výroby automobilov, je táto transformácia kľúčová. Štyri nadnárodné koncerny postavili v krajine vlastné fabriky. Piata, od spoločnosti Volvo, sa momentálne stavia pri Košiciach a zamerať sa má výlučne na výrobu elektrických vozidiel. Aj existujúce závody postupne upravujú výrobné procesy na produkciu vozidiel s nulovými emisiami. Volkswagen Slovakia momentálne pripravuje spustenie výroby plne elektrického modelu Porsche Cayenne.

„Zmena výrobného portfólia veľkých automobiliek predstavuje pre lokálny dodávateľský reťazec obrovskú príležitosť a poskytuje priestor aj na vznik firiem s celkom novým zameraním,“ upozorňuje P. Križanský. Spoločnosti, ako Porsche Werkzeugbau v Hornej Strede či Webasto v Lozorne, sa v súčasnosti rozbiehajú výrobu batériových modulov. Ďalšie domáce firmy sa zameriavajú na produkciu materiálov potrebných k výrobe batérií alebo komponentov potrebných na ich chladenie. Významným krokom vpred bude postavenie samostatného závodu na výrobu automobilových batérií pri meste Šurany konzorciom Gotion-Inobat.

Trump môže zamiešať karty

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa